A vallások nagy részének határozott iránymutatása van a szerelemmel és
házassággal kapcsolatban. Például a kereszténység “szent házasság”-ról beszél,
és a katolicizmusban a házasság egyike a hét szentségnek.
Hogyan közelíti meg a buddhizmus a házasságot és a szerelmet?
Buddhizmus és a szerelem
A kanonikus buddhista iratokban és kommentárokban szinte semmi sem
található a szerelemről, de muszáj tisztázni egy közkeletű félreértést. Nagyon
sokan – buddhisták és nem buddhisták – vélik úgy, hogy a buddhistáknak
tartózkodniuk kell a kötődésektől. Magyarán, ez azt jelentené, hogy a legjobb
partner nélkül élni.
De a buddhizmusban a ‘kötődés’ szót speciálisan értelmezik, inkább ‘függés’-nek vagy ‘birtoklás’-nak mondanánk: szükség vagy mohóság táplálta, ész nélkül való függés a kötődés. Közeli barátságok és intim kapcsolatok nem csupán elfogadottnak számítanak a buddhizmusban, hanem sok esetben azt tapasztalja az ember, hogy a buddhista gyakorlás a kapcsolatainkat egészségesebbé és kiegyensúlyozottabbá teszi.
A házasságot a buddhizmus leginkább világi vagy társadalmi jellegű
szerződésnek tekinti, aminek nincs köze a valláshoz.
A történelmi Buddha tanítványainak többsége cölibátusban élt. Némely tanítvány házas volt, mielőtt csatlakozott volna a szanghához (a Buddha által alapított közösséghez), bár a belépés nem jelentette a házasság szükségszerű végét.
Ennek ellenére, a házas tanítványoknak tilos volt bármiféle szexuális
jellegű kielégülés. Nem azért, mert a szex “bűnös” dolog, hanem azért, mert úgy
vélték, hogy a szexuális vágy akadálya a megvilágosodásnak. (Arról, hogy a
történelmi Buddhának volt-e felesége és fia, ITT írtam bejegyzést)
Buddha világi tanítványai, mint például a gazdag kereskedő, Anathapindika vagy Viszákhá, sok esetben bőkezűen támogatták a szanghát, és többségük házas volt.
A páli szuttában található tanbeszédben (DN 31 – Beszéd Szigálának – A
világiak fegyelmi szabályzata ) Buddha azt tanácsolja Szigálának, világi
tanítványának és ifjú házigazdának, hogy ne hagyja feleségét és gyerekeit
védtelenül, ne játssza el vagyonát szerencsejátékon. Emellett óvja Szigálát a
házasságtöréstől, rossz társaságtól, léha nőktől, a szeszes ital fogyasztásától,
a lustaságtól. Javasolja, hogy felesége iránti tiszteletét ötféle módon mutassa
ki: legyen udvarias hozzá, ne becsülje le őt, maradjon hűséges, adja át neki az
irányítást, gondoskodjon a felékesítéséről. A felesége szintén ötféle módon
tisztelje férjét: végezze el jól kötelességeit, legyen barátságos a rokonokkal,
maradjon hűséges, vigyázzon arra, amit a férje hoz, teljesítse ügyesen és
szorgalmasan kötelességeit. (a Buddha Ujja oldalon ITT olvasható el az egész
szutta)
Tehát röviden, Buddha nem helytelenítette a házasságot, de nem is szorgalmazta. A Vinája-pitaka – ‘szerzetesek fegyelmi szabályzata’ – megtiltja a szerzeteseknek és apácáknak azt, hogy házasságközvetítőként közreműködjenek.
Amikor a buddhista iratok egyáltalán megemlítik a házasságot, általában monogám házasságról beszélnek. Bár Damien Keown történész ezt írja a Dictionary of Buddhism című művében: “Korai dokumentumok említést tesznek különféle ideiglenes és állandó partneri kapcsolatokról, amelyeket érzelmi és gazdasági okokból hoztak létre, és a buddhista Ázsia különböző részein poligámia és poliandria is megengedett volt.”
Ez a tolerancia jelenik meg a világi emberek szexuális erkölcseinek buddhista szempontú megítélésben is. A harmadik buddhista fogadalmat általában így fordítják: “ne élj vissza a szexualitással”, és ezt évszázadokon keresztül a helyi társadalmi normák követéseként értelmezték. A legtöbb esetben kevésbé fontos, hogy szexualitás terén mit tesznek az emberek egymással, mint az, hogy ezzel ne okozzanak szenvedést a másiknak vagy önmaguknak, vagy problémát a társadalomban. (A harmadik fogadalomról, a buddhizmus és szex kapcsolatáról ITT írtam bejegyzést)
Válás
A buddhizmusban nem tiltják.
Egyneműek közti szerelem és házasság
A korai buddhista szövegekben nem beszélnek a homoszexualitásról. Éppen
úgy, mint a szexualitás egyéb kérdései, a homoszexualitás elfogadása vagy nem
elfogadása is inkább a helyi társadalmi-kulturális normák közé tartozik. A
tibeti kánonban léteznek olyan kommentárok, amelyek tiltják a szexuális
kapcsolatot férfiak között, de ilyen jellegű tiltás nem található a páli vagy
kínai kánonokban. Azonos neműek közötti szexuális kapcsolat a buddhista Ázsia
bizonyos részein a harmadik fogadalom megszegésének számít, más részein azonban
nem.
Az Egyesült Államokban az első buddhista intézmény, ami engedélyezte az azonos neműek közti házasságot, a japán dzsódó-sinsu irányzatot képviselő Buddhist Churches of America volt.
Nyugaton manapság több szangha – ‘buddhista közösség’- támogatja az azonos neműek közötti házasságot, annak ellenére, hogy a tibeti buddhizmusban ez problémát okoz. Ahogy fentebb olvasható, a tibeti buddhizmusban az évszázados hivatalos kommentárok szerint a férfiak közötti szexuális kapcsolat a harmadik fogadalom megszegésének számít, és Őszentsége, a dalai láma nem rendelkezik egyoldalú jogokkal ahhoz, hogy megváltoztassa a tibeti kánont. Őszentsége azt mondta ezzel kapcsolatban, hogy nem lát semmi rosszat az egyneműek házasságában, csak akkor, ha ez a házasság ellenkezik a pár vallásával.
Mi történik egy buddhista esküvőn?
Buddhista esküvő, mint olyan, nincsen. Sőt, Ázsia bizonyos részein a
buddhista egyház egyáltalán nem bonyolít le esküvőt. Tehát azt, hogy mi történik
egy buddhista vallású pár esküvőjén, leginkább a helyi szokások és hagyományok
határozzák meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése