A legtöbb buddhista hallott már
Buddha családi hátteréről. Volt felesége, Jasódhara és fia, Ráhula,
mindkettőjüket elhagyta, amikor a megvilágosodásra törekedett. Volt az apja,
Szuddhódana király, aki megpróbálta megóvni fiát a bánattól, szomorúságtól. És
volt az édesanyja, Májá, aki hét nappal Buddha születése után halt meg, és
mostohaanyja, Mahápadzsápatí, aki felnevelte őt ezután.
De vajon tényleg léteztek-e
ők?
A páli szuttákban a történelmi
Buddha gyerek-és ifjúkoráról majdnem semmilyen részlet nem található. A
tanbeszédekben Buddha személyesen többször csak annyit említ, hogy gazdag volt.
Azonban elborzasztotta az “öregség, betegség és halál” tudata, és belegondolt,
hogy ezek vele is megtörténnek.
Majd azt ismétli el – szintén
több szuttában –, hogy fiatal férfiként hagyta el otthonát. Az ő
elbeszéléseiben nincs utalás arra, hogy az apja megpróbálta megóvni őt a
különféle szenvedést okozó dolgoktól, és azt sem említette, hogy palotájából
kikocsizva találkozott volna az öregséggel, betegséggel és halállal.
Ugyanúgy nem jelenik meg Buddha
visszaemlékezéseiben sem feleség, sem gyerek, sőt, egyértelműen azt az utalást
teszi, hogy eredetileg otthon élt a szüleivel:
“Később, még mindig fiatalon,
fekete hajú fiatal férfiként, áldott fiatalsággal, életem virágjában, bár
édesanyám és édesapám másként akarta, és könnyeket hullajtott, leborotváltam
hajam és szakállamat, sárga ruhát öltöttem és elhagyván otthonomat,
otthontalanságba távoztam.” (MN 26. szutta – A nemes keresés)
De ugyanez található az MN 36.szuttában is: „…még ifjúkorom virágjában, fejemen fényes fekete hajjal, boldog
fiatalság gyönyörét élvezve, férfikorom elején, síró és jajveszékelő szüleim
akarata ellenére, hajamat és szakállamat lenyírva, sárga ruhát öltve,
otthonomból az otthontalanságba
távoztam…”
A feleség és gyerek
említésének hiánya szembetűnő. Ha a későbbi hagyomány állításait figyelmen
kívül hagyjuk, az látszik kézenfekvőnek, hogy Buddha nőtlen fiatalemberként
hagyta el otthonát.
John S. Strong, a Bates Egyetem
ázsiai tanulmányok professzora és több Buddha-legenda feltárásával foglalkozó
könyv szerzője kiemeli a “szüleim” kifejezést. “Mit történt az édesanyjával,
aki egy héttel születése után meghalt?” – teszi fel a kérdést Strong.
A szutták egyetlen rokont
azonosítanak be egyértelműen, Nandát, aki Buddha unokatestvére, anyai
nagynénjének fia (Uda 3.2 – Nanda szutta). E rokoni kapcsolat
kihangsúlyozása még feltűnőbbé teszi a hasonló beazonosítások hiányát, amikor
más karaktereket említenek meg, akiket hagyományosan Buddha rokonainak
tulajdonítanak. Sem Ráhulát, sem Mahápadzsápatít nem említik meg rokonként,
mint ahogyan nincsen említés Buddha korábbi feleségéről sem.
A későbbi keletkezett buddhista
iratokban megjelennek különböző természetfeletti részletek életéről. Ezeket
többé-kevésbé a legtöbb buddhista ismeri: édesanyjának csodálatos
megtermékenyülése, majd Buddha megszületése, újszülöttként lábra állása és
kelet felé tett lépései, és önmagáról való kinyilatkoztatása vagy az, hogy
hogyan emelkedett fel a Tusita mennyországba, stb.
A páli kánon Cúlavagga
részében említik először, hogy Ráhulát gyerekként szentelték fel, és hogy
édesanyja – akit csak egyszerűen Ráhulamata (’Ránula anyja’) néven
neveznek – ezekkel a szavakkal küldi őt Buddhához, “menj, hogy megkapd az örökségedet”
(ez egyfajta szertartásos kifejezés, akkor mondják, amikor egy gyereket
felszentelnek). Ez a mondat sugallaná azt, hogy Buddha Ráhula apja. Azonban ez
a szertartás egy ismert, régebbi hagyományon alapul, ami még több száz évvel
Buddha halála után is érvényben volt.
Buddha családjának legendája
különféle szövegekben található meg. Ilyen a Buddhacsarita (‘Buddha
élete’), Buddha legkorábbi teljes biográfiája az i.sz. 1-2. századból, amit
Asvaghósa nevű költőnek tulajdonítanak; Lalitavisztara, egy i.sz. 2-3.
századra visszanyúló mahájána/szarvasztiváda élettörténet; Mahávasztu
(‘Nagy esemény’), a mahászánghika/ lokottaravada iskolák prózai és
verses gyűjteménye, amit az időszámításunk kezdetétől a 4. századig több
részletben állítottak össze és a Nidána-kathá (‘Kezdetek története’),
amely a Dzsátaka-kommentárok bevezető szövege a théraváda hagyományból,
és amiben az i.sz. 5. századi Buddhaghósa foglalta össze a Buddha-legendákat.
Feltehetőleg egy közös alapból
származik az összes verzió, mivel közel hasonló módon beszélik el ezeket a
legendákat. Ugyanakkor az is fontos tény, hogy a legkorábbi élettörténet is
csak körülbelül 500 évvel Buddha halála utána keletkezett.
Tételezzük fel, hogy a
történelmi Buddhának tényleg nem volt felesége és fia, de akkor miért kreáltak
volna egy családi hátteret számára?
Elképzelhető, hogy szükségesnek
érezték azt, hogy nemzőképes férfiként ábrázolják Buddhát, aki beteljesíti törzse
kötelezettségeit, és így a fiatal vallással szembeni kritikát enyhíthetik. E
magyarázatot támasztja alá egy korai iskola, a múlaszarvásztivádinok
szövege. Ezt idézi Strong The Buddha: A Short Biography című művében,
mely szerint a Buddhának még nem volt fia, amikor elhatározta, hogy
otthontalanságba indul. Azon az éjszakán, amikor távozni készült, Sziddhattha
szerelmeskedett a feleségével, így szólván, “Kevésbé mondják mások, hogy
Sákjamuní herceg nem volt ‘férfi’, és továbbvándorolt anélkül, hogy ‘figyelmet
szentelt volna’ ... feleségeinek [a bódhiszattva belépett a hálótermébe], és
gondolván ‘most figyelmet szentelek Jasódharának,’ így is tett, és Jasódhara
terhes lett.”
“Ez része annak, amikor egy
szentnek kikiáltott embernek meg kell felelnie egy viselkedésformának. Ő egy
férfi, akinek férfiasnak kell lennie, akinek meg kell, hogy legyen a szexuális
képessége arra, hogy gyereket nemzzen. A legenda kihangsúlyozza a
férfiasságát,” mondja Strong. “Tényleges elvárás volt a [buddhista] hagyomány
felé, hogy figyelmet szenteljen egy utódnak. A Buddhának kellett, hogy legyen
fia, mert teljesítenie kellett apai kötelességeit törzse felé.”
Ha Buddhának kellett, hogy legyen
egy fia, akkor ezzel együtt arra is szükség volt, hogy legyen egy felesége,
akit elhagy. A legelőször kiforratlan “Rahulamata” alakjából lett Bimba
vagy Gopa vagy Jasódhara a különböző hagyományokban. Miután kialakult, alakja a
szomorúság és dráma jelképévé vált.
Az egyik ilyen történetben
elmondják, hogy egy időben született Buddhával. És mikor Buddha elhagyta őt és
otthonát, utánozni kezdte férje aszketizmusát, mivel apósának kémei
tájékoztatták őt Buddha sorsáról. Levágta haját, éhezett, földön aludt.
Miután Buddhának kreáltak egy
családot, az is szükségessé vált, hogy bemutassák, nem hagyta el őket. A
hagyomány azt állította, hogy Buddha családjának minden tagja csatlakozott az általa
alapított közösséghez, és többen közülük megvilágosodtak, ezáltal végül hasznuk
származott az ő elvonulásából. “Nem csupán ők, de még az elhalálozott édesanyja
is részesült ebből, mert Buddha a mennyei világban tanította neki az Abhidharmát,” mutat rá Strong.
A költők fantáziájából, a vándor
történetmesélők elmésségéből, a szobrászok és festők újításaiból kialakuló
mondakör - ami a zarándokhelyeken virágzott ki igazán - lett Buddha királyi gyerekkorának
és fiatal felnőtt korának legendája. Talán ez az egész egy olyan formálódó
vallásos kultúrából származott, ami egyszerűen nem tudott mit kezdeni az
eredeti, bizonytalan, háttértörténettel nem rendelkező átlagemberrel, Sziddhattha Gótamával, aki a törzsi nevén
kívül kevés emberi dologgal rendelkezett, és ezért gyanúsnak és távolinak tűnt.
De az is lehet, hogy nem így van.
Talán Buddha családjának történetei nagyon régi szájhagyományra vezethetők
vissza, és egyszerűen azért hiányoznak a páli szuttákból, mert a szerzeteseket,
akik kanonizálták és kántálták ezeket, jobban érdekelték a tanok és a
meditációs technikák, mint Buddha családi élete és személyes története.
“Elképzelhető, hogy a páli
szuttákat másfajta hallgatóságnak szánták,” mondja Vanessa Sasson, a québeci
Westmountban található Marionopolis College vallásos tanulmányok professzora.
Sassonnak nem tetszik az a gondolat, hogy Buddhát megfosztják családjától. “Ezt
nem tehetik meg!” mondta. “Ezek a zavaros, bonyolult történetek részei a
hagyománynak. Túl sokáig próbáltuk lemezteleníteni a buddhizmust, hogy csak
Buddha maradjon meg belőle egyedül. Pedig az attól jóval több.”
De talán az, hogy nem vágyunk
“lemezteleníteni a buddhizmust egyetlen emberré” többet mond el rólunk, mint
Buddháról, mint ahogy a régi India legendái is többet árulhatnak el a régi
indiai buddhistákról, mint Sziddhattha Gótamáról. Ennek ellenére jelenleg nincs
lehetőségünk arra, hogy nyugvópontra jussunk ebben a kérdésben. A Buddhától
származó vagy az általa ihletett tanítások bőséggel állnak rendelkezésünkre,
hogy megtapasztalhassuk őket. Maga Buddha pedig, a belátható jövőben
legalábbis, titokzatos, álmok és legendák alakja marad.
Forrás: Volt-e valójában felesége és fia Buddhának? (angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése