Délkelet-Ázsia legnagyobb részén, elsősorban Burmában, Kambodzsában,
Laoszban, Srí Lankán és Thaiföldön a buddhista vallás fő irányzata a théraváda.
Körülbelül 100 millió követője van.
A théraváda szó jelentése ‘vének tana (vagy tanítása)’.
A nagy szétválás
Bár a korai buddhizmus valódi történelmét nem ismerjük pontosan, úgy tűnik,
hogy a szektariánus különbségek nagyon hamar kialakultak, feltehetően már a
történelmi Buddha halála után pár évvel. Annak dacára, hogy jelentős
erőfeszítéseket tettek arra, hogy a szanghán belül mindenki ugyanazokat
az elveket vallja, mégis a Buddha halála után körülbelül 100 évvel megtartott
zsinaton két jelentős csoport alakult ki. Ezt a kettéosztottságot szokták a nagy
szétválásnak is nevezni.
A két nagy csoport önmagát mahászanghikáknak (‘nagy közösség’) és szthávíráknak (‘vének’) vagy szthaviravádinoknak (‘vének tanításai’) nevezték. A mai théraváda irányzat nem egyenes ági leszármazottja az utóbbi csoportnak. A mahászanghikát a mahájána buddhizmus előfutárának tekintik, amelyik körülbelül i. u. 2. században fejlődött ki a ‘nagy közösség’-ből.
Eredetileg a Vinaja-pitaka, a ‘fegyelem kosara’ körüli vita lehetett a szétválás első oka. Vannak olyan hagyományok, amelyek úgy tartják, hogy a szthávírák újabb szabályokat akartak hozzáadni, a mahászanghikák pedig ellenezték. Más hagyomány szerint több szerzetes megszegte a Vinaja-pitaka eredeti szabályait, ezért a ‘vének’ megfeddték őket, amit azonban a vétkesek nem fogadtak el.
A nagyon hamar kialakuló szektás időszaknak feltehetőleg több oka is volt. Részint sokan már egy ideje felhagytak a kóborló életmóddal és különböző helyeken telepedtek le, nélkülözve a központi irányítást. Ráadásul a fentebb említett nagy szétválás szintén nem kedvezett az egységes hagyomány fennmaradásának. Mindezek okaként hamarosan állítólag tizennyolc iskola fejlődött ki, de minden bizonnyal ettől jóval több létezett.
Maguk a szthaviravádinok is elég hamar legalább három al-iskolára
osztódtak, az egyiket úgy nevezték, hogy vibhaddzsaváda – ‘elemzés
tana’. Ez az iskola a kritikai elemzésre, a tapasztalásra helyezte a hangsúlyt,
nem a vak hitre. A vibhaddzsavádából később legalább két – bizonyos
források szerint több – iskola alakult ki, amelyek egyike lett a théraváda.
Asóka király (i.e. 268-tól 232-ig uralkodott) támogatása segített megszilárdítani a buddhizmust, és segített abban is, hogy Ázsia egyik legfőbb vallásává váljon. Egy Mahinda nevű szerzetest, aki a krónikák szerint saját fia volt, küldte el Srí Lankára, körülbelül i.e. 246-ban, hogy ott terjessze a vibbhaddzsaváda iskola tanait. A vibhaddzsavádának ezt az ágát tamraparnija, azaz ‘a Srí-Lankai ág’ néven nevezték. A viddhaddzsaváda buddhizmus többi ága kihalt, csak a tamraparnija élte túl, és théraváda – ‘a vének tanításai‘ - néven kezdték hívni.
Így a théraváda a szthávíra irányzat egyetlen ma is létező
iskolája.
Páli kánon
A théravádának köszönhető az addig szóban továbbhagyományozott kánon
írásban történő rögzítése. Az i.e. 1. században Srí-Lanka-i szerzetesek írták le
a teljes kánon, a Tipitaka szövegét pálmalevelekre, páli nyelven.
A Tipitakát ezenkívül még szanszkrit és egyéb nyelveken is
rögzítették, de ezek változataiból mindössze töredékek maradtak fenn. Amit
“kínai” Tipitakának neveznek, azt jobbára a mára már elveszett
szanszkrit példányok korai kínai fordításaiból rakták össze. Bizonyos szövegek
csak páli nyelven léteznek.
A teljes páli kánon legrégibb fennmaradt másolata is csak körülbelül 500 éves, ezért nem tudhatjuk, hogy mennyiben ugyanaz, mint amit i.e. 1. században írtak le. A fordítók szerint egyértelmű, hogy ez a körülbelül 500 éves másolat számos utólagos betoldást tartalmaz.
A théraváda irányzat Srí Lankáról terjedt tovább Délkelet-Ázsia több országába.
Kevés eltérés az irányzaton belül
A mahájána irányzathoz képest nincsenek igazán jelentős eltérések a
théravádán belül. Természetesen bizonyos gyakorlások változhatnak egyik
templomról a másikra, de a tanok nem különböznek.
A legtöbb théraváda templomot és kolostort a nemzeti határokon belüli
szerzetesi szervezetek igazgatják. Ázsiában a théraváda buddhista létesítmények
és egyházi közösségek gyakran élveznek némi állami támogatást, ugyanakkor
valamilyen szintű állami felügyelet alá is tartoznak.
Irodalma
A théraváda csak a páli nyelvű Tipitakát fogadja el. A mahájána
irányzat egyéb szuttáit – tanbeszédeit – a théraváda nem tartja
mérvadónak.
Emellett a théraváda a páli nyelvet használja a buddhista kifejezésekre,
nem pedig a szanszkritot.
Meditáció
A théraváda irányzatban a megvilágosodás eléréséhez való elsődleges eszköz
a vipasszaná vagy ‘belátás’ meditáció. A vipasszaná a test és
a gondolatok, érzelmek, illetve ezek összekapcsolódásának fegyelmezett és
irányított önmegfigyelése. (arról, hogy hogyan végezzük a vipasszaná
meditációt, ITT és ITT írtam)
A mahájána irányzat némely iskolájában szintén nagy hangsúlyt kap a meditáció, de vannak olyan iskolái, ahol nem meditálnak.
A théraváda és mahájána irányzat főbb közös pontjairól és különbségeikről két részletben ITT és ITT írtam összefoglalót.
A théraváda buddhizmusról, kialakulásáról, a páli nyelvről, az alaptanokról
ITT, a Buddha Ujja oldalon is lehet egy hosszabb cikket olvasni.
Forrás: A théraváda buddhizmus eredete (angol nyelven)
Théraváda buddhizmus (angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése