Alexander Berzin előadása
2012. április, Berlin, Németország
Befejezés
Ez volt az a néhány szempont, amiknek alapján megszemléltük ezeket a
filozófiai rendszereket, ezeken belül is kifejezetten az átmanra
helyezve a hangsúlyt. De körbejárhattuk volna az okság oldaláról is, létezik-e
teremtő vagy sem ezekben a filozófiai rendszerekben.
Láthattuk azt is, mennyire elengedhetetlen, hogy nagyon komolyan vegyük
ezeket a nézeteket és ne vessük el őket azzal, hogy tudatlan emberek
évszázadokkal ezelőtt miket hittek, és hogy ez hülyeség. Több történet is
fennmaradt olyan híresen jól vitázó szerzetesekről, akik a tibeti kolostorokban
ezen hindu iskolák valamelyikének álláspontját képviselték, és akik annyira jól
érveltek ezekben a vitákban, hogy nem csupán más buddhista tanulók, hanem
geshék vagy kenpok sem tudták legyőzni őket. Tehát ezek a
hindu filozófiai iskolák nem hülyék.
Amikor néha bennem is ilyen lekezelő gondolat merül fel, a tanítóm meg
szokott szidni, mondván, “Csak az önteltséged gondolja, hogy ezek hülyék.” És
valóban, nem hülyék, sőt, nagyon értelmes a nézőpontjuk és nagyon következetes.
Azt se felejtsük el, hogy az indiai filozófiában mindenki ugyanazokra a
kérdésekre keresi a választ, beleértve a buddhizmust is, és mindenki azt
gondolja, hogy ők találták meg a megoldást. És amikor a buddhizmus is azt
állítja – amire mi most szintén ugyanúgy mondhatnánk, “Nos, talán a buddhisták
egy kicsit önteltek” –, tehát amikor a buddhizmus azt állítja, “A ti nézeteitek
magatokra hagynak benneteket a haraggal és kapzsisággal és egyéb zavaró
érzelmekkel, bezzeg a mi nézeteink nem!”, akkor mindössze, annyit tehetsz, hogy
megnézed a végeredményt annak érdekében, hogy ez a kijelentés tényleg
megállhassa a helyét.
És azután valóban el kell kezdeni gondolkozni. Nem csupán azon, hogy
logikában és érvekben ki nyeri a versenyt. Nem ez a lényeg. Hanem mi a lényeg? A
szenvedés megszüntetése. Mindegyik iskola a szenvedést akarja megszüntetni. Ez
mindenkit érint, nem csupán ezeket az indiai iskolákat. Tehát el kell
gondolkoznunk. Ha csak fogom magam, és elhatárolódva mindentől felcsapok
barlanglakó hegyi remetének, és azt mondom, “Itt és így élve nem is kell, hogy
kapcsolatba kerüljek ezekkel a gondolatokkal és ezzel az elmével, aztán majd
valahogy eljutok valamilyen érzékelésen túli birodalomba”, erre az lehet a
válasz, hogy “Rendben van, talán sikerülni fog elég hosszú ideig abban a
birodalomban tartózkodni, de egyszer az is véget ér, és lekerülsz onnan.” Tehát
nem igazán találtad meg a megoldást, ez csak egy ideiglenes egérút lehet.
Tehát jobban körbe kell járnunk: Elhihető-e, hogy ezen nézetek bármelyike
nem csak a szenvedéstől szabadít meg engem, hanem a szenvedés okaitól is? És itt
a szenvedés okaitól való megszabadítás volna a lényeg. Nem mondhatjuk, hogy
csupán a szenvedés felismeréséről, mert azt mindenki másképpen határozza meg, és
mindenki másképp érzékeli. Tehát nem mondhatjuk ezt. Meg kell neveznünk a zavaró
érzelmeket: harag, kapzsiság, kötődés, féltékenység, ezeket a dolgokat.
Megszabadít-e ezektől engem? Megszabadít-e a karma kényszerítő erejétől?
Amikor karmáról beszélünk, nagy tévedés az, amikor a karma szót úgy
fordítják, hogy ‘tettek’. Mert nem tetteket jelent. Egyik filozófiai iskolában
sem jelent tetteket. És miért nem? Gondolkozzunk logikusan. Ha a szenvedésed
okai a tetteid, cselekedeteid volnának, akkor elég lenne, ha semmit sem tennél,
semmit se cselekednél és máris megszabadulnál – tehát abbahagynád a meditációt,
nem ennél többé, nem aludnál többé, nem mennél sehová, még levegőt se vennél,
stb. Ez, egyértelmű, hogy lehetetlenség. Tehát a karma jelentése nem lehet
‘tettek’, ‘cselekedetek’, amiket pusztán csak abba kell hagyni.
Ami itt a lényeg – és most nem akarok belemenni egy nagyszabású előadásba a
karmáról -, az a karma kényszere. A kényszer, ami a szokásos viselkedéseink
megismétléséhez, minták ismétléséhez vezet bennünket. Ez az a kényszer, amitől
meg kell szabadulnunk. Legyen szó akár a romboló módon való cselekvés
kényszeréről vagy akár a pozitív módon való cselekvés kényszeréről, amikor azt
érezzük, hogy “Jónak kell lennem.” Ne felejtsük el, hogy ez az utóbbi is
kényszer. Kényszer arra, hogy maximalisták legyünk. És ez mennyi szenvedést okoz
nekünk? Állandóan a saját ellenőrzésem alatt vagyok, saját kényszerem hatása
alatt. Mint pl. a kényszeres takarítás. Úgysem fogjuk elég tisztának látni azt
sosem, amit folyamatosan takarítunk. Van egy nagyszerű tibeti mondás: “Nem
számít, mennyi ideig mosol egy darab szart, sosem fogod tudni elég tisztára
mosni.” Nagyon találó mondás. Tehát ne felejtsük, a pozitív módon való cselekvés
kényszerétől is meg kell szabadulnunk.
Tehát elgondolkozol: “Ha csupán azt gondolom, hogy mindentől elkülönítve
létezem, és így semmi miatt sem kell aggódnom, mert teljesen fölöttük vagyok,
akkor ez megszabadít-e engem a kényszeres viselkedésemtől? Megszabadít-e az
önzőségemtől, a bosszantó dolgoktól és a többitől?”
Ennek az egésznek erre a szintre kell lejönnie, azaz, hogy gyakorlatban
mennyire érzékelhetőek az eredmények. Nyilván az magától értetődik, hogy
helyesen és eltökélten kell gyakorolnunk, nem felületesen, ímmel-ámmal.
Felületes gyakorlás felületes eredményt ad. Helyes gyakorlás helyes eredményhez
vezet. Ez ilyen egyszerű, nem?
Tisztában vagyok azzal, hogy ezzel a mostani előadásommal hatalmas
mennyiségű információt zúdítottam Önökre, de ez még így is egy rövidebb
változata volt annak, mint amivel készültem. Talán sikerült némi ízelítőt adnom
ebből az egészből.
Ha ezekről a filozófiai iskolákról többet szeretnének tudni, akkor a
weboldalamon több részletet is találnak róluk. (magyar nyelven Dr. Héjjas
István: India ősi bölcsessége című könyvét célszerű elolvasni, ahol mind a hat
darsanáról érthetően ír a szerző. a fordító megjegyzése)
A szánkhjával kapcsolatban létezik egy olyan hiedelem,
meggyőződés, hogy a kálacsakra olyan formában alakult ki, hogy az
embereket elfordítsa a szánkhjától. A Kálacsakra huszonnégy karja a
huszonnégyféle anyagi jelenséget szimbolizálja és azt a huszonnégyet kell
megtisztítani (és mivel az egész test maga a megtisztulás, így összesen
huszonötről beszélnek). Ott is megjelenik a szattva, radzsasz, tamasz
témája Tehát olyan módon szerveződött, hogy a szánkhja követői kicsit kényelmetlenül érezzék magukat, ezután könnyebb a buddhizmus felé fordítani
őket.
Tehát nagyon sok szintje van a buddhizmus és ezen rendszerek, különösen a
szánkhja, közötti párbeszédnek és kölcsönhatásnak. Mert nem szabad
elfelejteni, hogy a szánkhja egy ma is élő filozófia, a jóga elméletét
adó filozófia. A szánkhja behatóbb ismerete nélkül a jóga csak egy üres
testgyakorlás marad.
Nos, elérkeztünk az előadás végéhez. Fejezzük be egy felajánlással: Bármennyi megértés, bármennyi pozitív erő keletkezett ebből az előadásból, az jusson egyre mélyebbre és mélyebbre mindannyiunkban, és ok gyanánt szolgáljon mindenki számára a megvilágosodás elérésében.
Forrás: A buddhizmus által elutasított átman fogalma a szánkhja és njája iskolákban (angolul nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése