Felfogásunk az átmanról
Így ha el akarjuk érni a megszabadulást, helyes megértéssel kell 
rendelkeznünk arról, hogyan létezünk és hogyan szabaduljunk meg a nem-tudástól. 
A következőkben ezt a kifejezést fogom megmagyarázni: felfogás a lehetetlen 
vagy képtelen átmanról.
Legelőször magáról az átmanról. Vannak olyanok, magamat is beleértve, akik az átman szót léleknek fordítják. Talán nyugati szavaink közül ez áll a legközelebb a jelentéséhez, de ne felejtsük, hogy a judaizmusban, a kereszténységben és az iszlámban a léleknek több értelmezése is van. Emiatt némelyek azt szorgalmazzák, hogy az a legjobb, ha nem fordítjuk le, hanem csak átman-ként használjuk. Bár mondhatjuk helyette, hogy ‘én’, és ezt használhatjuk a személyek éntelenségére is, de azután következik a ‘minden jelenség éntelensége’ kifejezés, és ez már nagyon idegenül hangzik.
Mindenesetre most a témánk az átman lesz és ez a kifejezés, hogy ‘felfogás az átmanról’.
Ennek a szónak, hogy felfogás, elég bonyolult az értelmezése, mert 
valójában két szintje van. Egyik: az elménk létrehoz egy látszatot, ami a létezés 
szempontjából lehetetlenség vagy képtelenség (ebben az esetben ez a látszat az 
‘én’, az átman) és ezt észlelni véljük. Tehát az egyik szint, amikor kialakítjuk
 a látszatot és észlelni véljük azt. A másik szint az, amikor 
elkezdünk hinni benne, ami azt jelenti, hogy azt hisszük, hogy ez megfelel a 
valóságnak, mert valami valódira utal - pedig ez nem így van.
Ez a probléma ezzel. Ha megszabadulsz attól a hittől, hogy ez valami 
valódira utal, akkor rendben van, már eljutottál valahová. Ezen a módon 
elnyerheted a megszabadulást. Mivel nem hiszel benne, ezért nem akarod megvédeni 
ezt a látszatot és nem akarsz kijelenteni bármit is ezzel kapcsolatban és mentes leszel a zavaró érzelmektől. De 
ahhoz, hogy elérd a megvilágosodást, rá kell venned az elmét arra, hogy teljesen 
hagyjon fel ennek a látszatnak a kivetítésével.
Tehát, még egyszer, ez a kifejezés, hogy ‘felfogás az átmanról’, 
azt jelenti, hogy az elménk létrehozza ennek a téves ‘én’-nek a látszatát, és mi 
azt hisszük, hogy ez az, akik valójában vagyunk, és hogy ez megfelel a 
valóságnak. Ez a felfogásunk az átmanról, ‘én’-ről, kétféle módon jöhet 
létre. 
Az egyik mód, amit tantételen alapulónak neveznek, azt jelenti, hogy ezt 
nekünk meg kellett tanulnunk – ebben az esetben valamelyik indiai iskolától –, 
hogy mi is az az ‘én’. És ezen a megtanult tantételen alapulva ezt el fogjuk 
hinni. És ha elhisszük, akkor már azt is el tudjuk képzelni, hogy itt nyugaton 
nekünk is éppen úgy megtanították az egyház több dogmáját, például a 
lélek fogalmát, amit akkor elhittünk, és azóta is ezen a tanult módon 
azonosítjuk magunkat, ezen a tanult módon azonosítjuk a világot, az univerzumot. 
Tehát ez az egyik mód, amikor az ‘én’ nem merül fel bennünk automatikusan, 
hanem meg kellett tanulnunk valahonnan, valamelyik hagyománytól, akár a nyugati, 
akár az indiai iskolák hagyományától.
A másik mód pedig, ezzel ellenkezőleg, az automatikusan keletkező 
felfogás átmanról, az ‘én’-ről. És az ‘én’ automatikus felfogása kialakítja 
a hitet egy ‘én’-ben... De ez egy kicsit nehéz kérdés. Csak azt a magyarázatot 
ismerem erre, amit a gelukpa hagyományban Congkapa mondott. Megpróbáltam más 
hagyományok ide vonatkozó kijelentéseit megtalálni, de nehézségekbe ütköztem. 
A gelukpa úgy mondja, hogy ‘én’ az, ami önállóan megismerhető, azaz amit 
saját magában is meg lehet ismerni anélkül, hogy közben ismernénk bármilyen rá 
vonatkozó alapot.
Mit jelent ez? 
Talán egy tipikus példával érthetővé válik: sokszor és sokan mondják, hogy 
“Azt akarom, hogy valaki önmagamért szeressen ‘engem’. Nem a testemért, nem a 
gazdagságomért, hanem önmagamért szeressen.” 
Úgy mondják ezt, mintha lehetne bárkit is szeretni csak az ‘én’-je miatt, 
függetlenül a testétől, személyiségétől, nevétől, bármijétől.   
Vagy egy másik példa: “Ismerem Áront.” Nos, tényleg Áront ismerem?  Hiszen 
nagyon sok olyan alapról van tudomásom, amely Áronra vonatkozik. Tudom a nevét, tudom, hogyan 
néz ki. Nem ismerhetünk senkit sem anélkül, hogy ne volna bármilyen rá vonatkozó 
alapunk. 
Tehát ez a fajta elképzelés, hogy ilyen módon létezünk, automatikusan 
keletkezik bennünk. Még az állatoknak is van ilyenjük. Mindenkinek van. Ez a 
nehezen felfogható lehetetlen vagy képtelen ‘én’. Sokkal többe telik, hogy ezt a 
felfogást száműzzük. És csak azután, hogy száműztük, érjük majd el a 
megszabadulást. (...)
És itt a következő dolog, amit nagyon fontos megértenünk, hogy a buddhizmus 
csak egy ilyen ‘én’ – átman - meglétének lehetetlen módját utasítja el. 
A buddhizmus nem azt mondja, hogy nekünk nincs ‘én’-ünk. Ez egy nihilista 
szélsőség. Van ‘én’-ünk; csak nem ilyen lehetetlen módokon létezik, mint ahogyan 
más indiai, nem-buddhista iskolák kijelentik. Csak ezt a lehetetlen módon való 
létezést utasítja el a buddhizmus. Nekünk van ‘én’-ünk. 
|  | 
| Dr. Alexander Berzin | 
Tehát mi létezünk, viszont a probléma az, hogy őrült gondolataink vannak 
arról, hogy hogyan létezünk. Ezt úgy képzeljük, mintha valami aprócska ‘én’ ülne 
a fejünkben, egy olyan hang szerzője, aki állandóan beszél és ítélkezik és dönt 
arról, mit kellene most tennünk és aggódik: “Fognak-e engem szeretni az emberek? 
Elég jó vagyok? Nem vagyok elég jó.” – ez a fajta ‘én’ nyilvánvalóan látszat. 
Nem erről van szó. Hanem arról, amelyik a gondot okozza, mert amikor hiszünk 
benne, akkor agresszívek és önzők leszünk, kapzsivá és mohóvá válunk (egyre többet 
akarunk), ilyesmik. Tehát ez az a fajta ‘én’, amit nekünk el kell utasítanunk. 
Viszont ehhez tisztán kell látnunk, hogy mi az, amit elutasítunk. A 
buddhizmusban mindent pontosan meg kell határozni, mert akkor a megértésünk is 
pontos lesz. És ezután, ahogy mondtam, hatásosan fogunk tudni meditálni. Az 
összpontosító elmének pontos meditációs tárgyra van szüksége, amire fókuszálhat, 
nem lehet bizonytalan vagy ködös; annak nagyon pontosnak kell lenni. Alles 
klar, ahogy önök mondanák ezt németül.
Tehát ezért tanulmányozzuk ezeket a tanokat. És úgy vélem, az a 
legfontosabb, hogy tanulmányozás közben ne ítélkezzünk ilyen módon, hogy “Csak a 
tudatlan, elmaradott emberek gondolkoztak így”, mintha antropológusok volnánk, 
akik különféle primitív hiedelmeket tanulmányoznak. Inkább tartsunk 
önvizsgálatot, “Van-e valami ehhez hasonló bennem? Lehet az én gondolkodásom is 
ilyen?” És ne csak felületesen kezeljük, mondván, “Nos, természetesen én nem 
hiszek ilyesmiben” – hanem valóban analizáljunk, próbáljunk meg mélyebbre és 
mélyebbre hatolni benne, próbáljuk megismerni, hogy milyen ez a gondolkodásmód. 
Tehát inkább ebből a szempontból megközelítsük meg ezt az anyagot: Mennyire 
hasznos ez? Hogyan fog ‘nekem’ segíteni ebben az életben? Hogyan fog segíteni 
‘nekem’ a meditációban? 
(folytatása következik)
Forrás: A buddhizmus által elutasított átman fogalma a szánkhja és njája iskolákban (angol nyelven)

 
 
 
 Bejegyzések
Bejegyzések
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése