A théraváda buddhizmusban éppen úgy jelen vannak a tökéletességek, a
páramiták vagy páli nyelven páramík, mint a mahájána
buddhizmusban. (a mahájána buddhizmus hat tökéletességet sorol fel, amelyekről ITT írtam bejegyzést) Feltehetőleg a páramík nem tartoznak az eredeti
théraváda tanítások közé, mert a páli kánon legősibbnek tekintett részében
ilyenformán nem találhatók meg, csak az újabb részekben, illetve a kánonhoz
tartozó magyarázószövegekben.
Például a tíz páramí a Dzsátakákban – “Születés
történetek” - úgy jelenik meg, hogy egy-egy mesét szentelnek minden
tökéletességnek. (a Dzsátakák a Szutta-pitaka – “Tanbeszédek
kosara” – része, 547 állatmesét tartalmazó buddhista mese-és történetgyűjtemény.
ITT írtam róla bejegyzést)
A tíz tökéletesség egymásból következik, ezért meghatározott a sorrendjük.
A tíz páramí a théraváda buddhizmusban
1. Az adakozás tökéletessége (dána)
Ebbe nem csupán a konkrét adományozás tartozik bele, hanem a nagylelkűség
és az önzetlenség is. Nem számít, ki mennyit ad vagy ki mennyit kap. Nincs
szükség köszönetre, viszonzásra. Nincsenek kikötések és nincsenek elvárások.
Maga az adás ténye okoz örömet.
Az ily módon való adakozás, nagylelkűség lazít az önzőségen (és önző
vágyakon), és segít a ragaszkodásmentesség kifejlesztésében. Ugyanakkor eljuttat
a következő tökéletességhez, az erkölcsösséghez is.
2. Az erkölcsösség tökéletessége (szilá)
Bár úgy tartják, hogy az erkölcsös vagy helyes viselkedés természetes
módon, önmagától következik az önző vágyak elengedéséből, de ez fordítva is igaz
lehet: az önző vágyaktól való megszabadulás természetes módon ered az erkölcsös
vagy helyes viselkedésből.
Ázsia nagy részén a buddhista világi hívők legalapvetőbb gyakorlata az,
hogy alamizsnát adnak a kolostorban élőknek, és igyekeznek betartani az öt
fogadalmat. Ezek a fogadalmak nem annyira önkényes szabályok, hanem inkább
elvek, amelyeket annak érdekében alkalmazhatunk, hogy harmóniában élhessünk
környezetünkkel.
Az első két páramí, az adakozás értékének teljes megértése és a
környezetünkkel való harmónia elvezet a következő tökéletességhez, a
lemondáshoz.
3. A lemondás tökéletessége (nekkhamma)
A lemondást úgy értelmezik a buddhizmusban, hogy elengedjük mindazt, ami a
szenvedéshez és a tudatlansághoz köt. Bár ez nagyon jól hangzik, de könnyebb
mondani, mint megcsinálni. Ugyanis leggyakrabban pontosan a szenvedéshez és
tudatlansághoz kötő dolgokról gondoljuk azt, hogy boldogtalanok leszünk
nélkülük.
Buddha tanítása szerint az igazi lemondáshoz nélkülözhetetlen, hogy teljes
mértékben felfogjuk és megértsük azt, hogyan okozunk magunknak szenvedést a
mohóságunkkal és önzőségünkkel. Amikor ezt megtesszük, a lemondás önmagától
bekövetkezik, és inkább pozitív és felszabadító érzésként észleljük, nem pedig
büntetésként.
Úgy tartják, hogy a lemondást a bölcsesség tökéletesítheti.
4. A megkülönböztető bölcsesség (pannyá)
A bölcsesség ebben az esetben a négy nemes igazság teljes felfogását és
megértését jelenti, és a jelenségek valódi természetének (állandótlanság,
én-telenség) belátását.
A bölcsesség az életerő, energia által tökéletesíthető, ami a következő
páramí.
5. Az életerő/energia tökéletessége (virija)
Az életerő vagy energia itt azt jelenti, hogy ezen a szellemi ösvényen
félelem nélkül, eltökélten, határozottan haladunk. Ebben az esetben is fennáll a
kölcsönös hatás: a bölcsességet az életerő, a határozottság tökéletesíti,
ugyanakkor a bölcsesség tökéletesítéséből magától jön létre a félelemnélküliség,
határozottság.
Az életerő, a szorgalom fejlesztése és terelése kiérleli a türelmet.
6. A türelem tökéletessége (khanti)
A határozottság, félelemnélküliségből kifejlődik a türelem. A
“khanti” szó jelentése “érzéketlen rá” vagy “képes neki ellenállni”.
Ezért fordíthatjuk toleranciának, kitartásnak és önuralomnak is, éppen úgy, mint
türelemnek vagy béketűrésnek.
A khanti segítségével könnyebben eltűrjük a nehézségeket, akárcsak
azokat a kényelmetlenségeket vagy szenvedést, amiket mások okoznak. Sőt, még
akár arra is képesek leszünk, hogy segítsünk rajtuk/nekik.
7. A szavahihetőség tökéletessége (szaccsa)
Ha sikerült kifejlesztenünk a türelmet és béketűrést, akkor könnyebben
kimondjuk az igazságot, még akkor is, ha az emberek nem akarják hallani. A
szavahihetőség becsületességben, igazságosságban és őszinteségben is
megnyilvánul, és segít az elszántság és a céltudatosság kialakításában.
8. A céltudatosság tökéletessége (adhitthána)
A céltudatosság meghatározza azt, hogy mi szükséges a megvilágosodáshoz, és
kiküszöböl mindent, ami az útjában van. Az ilyen módon megtisztított és
szennyezetlen ösvényen kifejlődik a szerető kedvesség.
9. A szerető kedvesség tökéletessége (mettá)
A szerető kedvesség egy olyan elmeállapot, amit az emberek többségében
gyakorlással ki lehet alakítani. Elengedhetetlen az énközpontúvá szűkült tudat
megnyitásához. A mettá az önzés, a harag és a félelem ellenszere. (a
könyörületességről vagy mettáról ITT írtam bejegyzést)
10. Az egykedvűség/lelki egyensúly tökéletessége (upekkhá)
Az “upekkhá” szó páli nyelven semlegességet, egykedvűséget,
közömbösséget jelent. Az egykedvűség vagy semlegesség lehetővé teszi azt, hogy
pártatlanul nézzük a dolgokat. A kialakított objektív és tárgyilagos szemlélet
birtokában nem sodornak sehová sem a vágyaink, vonzódásaink vagy ellenérzéseink.
Forrás: Tíz páramita a théraváda buddhizmusban (angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése