Sántidéva, az i.sz. 8. századi buddhista tudós szerint a harag a legszélsőségesebb negatív erő, ami képes elpusztítani mindazt a jót, aminek kialakításán olyan sokat fáradoztunk. (Sántidéváról ITT írtam bejegyzést, írásairól pedig ITT)
A harag, az indulat lerombolhatja a barátságot és azokat az emberi
kapcsolatokat, amiket talán évtizedeken keresztül építettünk. Végső soron a
harag, és a belőle fakadó gyűlölet sokkal veszélyesebb, mint a világ összes
bombája, fegyvere és kése együttvéve.
Mit tehetünk tehát ez ellen? Át kell alakítanunk a gondolkodásunkat. Ehhez a buddhizmus egyszerű módszereket ajánlj. De vigyázzunk, ezek nem varázstabletták, amelyek minden erőfeszítés és gyakorlás nélkül, önmaguktól hatnak!
Ebben a bejegyzésben a harag leküzdésére nyolc buddhista tippet sorolok
fel:
1. Ez az élet: szamszára
Buddha legelső, 2500 évvel ezelőtti tanítása egészen pontosan ezt mondja:
az élet nem kielégítő. És ez így van, az életünk sosem lesz kielégítő.
Megszületünk, meghalunk. E kettő között lesznek jó és rossz időszakok, és
olyanok is, amelyek semlegesek - ezt a véget nem érő ciklust nevezi a buddhizmus
szamszárának. Amikor megérkeztünk erre a világra, senki nem mondta,
hogy az élet szép lesz és könnyű, és hogy a dolgok mindig úgy történnek majd,
ahogyan mi szeretnénk. Ha elfogadjuk saját helyzetünket a szamszárában,
képesek leszünk elfogadni a másokét is.
Mindannyian ebben élünk. Amikor elönt bennünket az indulat, attól sem másoknak, sem nekünk nem lesz jobb. Ha valaki olyat mond vagy tesz, ami nem tetszik nekünk, ne felejtsük el, hogy ő is ugyanabban a körforgásban van, mint amiben mi.
Ez a fajta gondolkodás képes lehet arra, hogy radikálisan átalakítsa a nézőpontunkat. Még akkor is, ha mindegyikünk a saját maga kis univerzumának középpontjában él, be kell látnunk, hogy ez nem jelenti azt, hogy minden pontosan úgy fog történni, ahogyan mi akarjuk.
2. Legyél hős: türelem és önuralom
A zavaró érzelmeken a legkönnyebben az ellenkezőjével lehet felülkerekedni.
Azért, mert agyunk egy adott pillanatban nem képes egyszerre két ellentétes
érzelemre. Nem kiabálhatunk rá valakire és nem lehetünk türelmesek vele
ugyanabban az időben – ezt az agy nem tudja megcsinálni.
Sok ember számára a türelem a gyengeség jele, mert úgy érzik, hogy akkor mások keresztülgyalogolnak rajtuk és azt tesznek, amit akarnak. A valóság azonban más. Amikor frusztráltak vagyunk, nagyon könnyű ordítani. Úgy is mondhatnánk, hogy ez az ösztönös reakciónk. Ugyanakkor mennyivel nehezebb nyugodtnak maradni és érzelmeinket féken tartani. Ha hagyjuk, hogy elragadjanak az érzelmeink, az nem tesz hőssé bennünket – inkább gyengít. Tehát legközelebb, amikor már az ordítás határán vagy, gondolj erre és őrizd meg a nyugalmad.
Könnyű ezt tanácsolni, de hogyan tegyük? Próbáljunk mélyeket be-és ki lélegezni, amikor azt érezzük, hogy kezdünk feszültté válni.
Vagy magunkban elszámolhatunk lassan 100-ig, hogy megelőzzük azt, hogy
olyat mondjunk vagy tegyünk, amit később megbánunk. Minden helyzet más és más,
így nekünk kell felismernünk, hogy melyik válik be a legjobban.
3. Legyen eszed: elemezd a helyzetet
Amikor indulatba jövünk, első pillanatban úgy érezzük, hogy haragunk
valamiféle védelem vagy barát, aki az érdekeinket képviseli és segít nekünk a
“harcmezőn”. Ez olyan illúzió, aminek hatására azt képzeljük, hogy jogunkban áll
dühösnek lenni. De ha alaposabban megnézzük, a harag nem a barátunk, hanem
inkább ellenségünk.
Ugyanis a harag stresszt okoz nekünk és szenvedést – szorongást, álmatlanságot, étvágytalanságot. Ha a haragunk tovább folytatódik, az – ahogy fentebb írtam – gyűlöletté és feszültséggé változhat, ami rányomja a bélyegét az emberi kapcsolatokra, akár munkahelyen, akár rokonok, barátok között. Nézzünk szembe a ténnyel: ki szeret együtt lenni egy gyűlölködő és feszült emberrel, még akkor is, ha annak haragja nem őellene irányul?
Például, ha megvádolnak valamivel, és azt érezzük, hogy görcsbe rándul a gyomrunk és emelkedik bennünk a pumpa, picit álljunk meg és próbáljunk meg racionálisan gondolkodni. Ebben az esetben két lehetőség van: vagy igaz a vád vagy hamis. Ha igaz, akkor miért kellene haragudnunk? Ha érett felnőttek akarunk lenni, el kell ismernünk, hogy hibáztunk, tudnunk kell elnézést kérni, tanulni belőle, majd pedig tudnunk kell haragtartás nélkül továbblépni. Ha viszont nem igaz a vád, akkor végképp miért kellene haragudnunk? Aki megvádolt, az hibázott. Ekkor célszerű higgadtan megbeszélni a dolgokat, tisztázni, amit szükséges.
Ha elveszítjük a fejünket és ordibálunk, nem leszünk képesek józan megbeszélésre. Ráadásul olyan sértő szavakat is kimondhatunk, amik miatt a másik megbántódik, és beindul a kölcsönös sértegetés. Emiatt elterelődik a figyelem az eredeti problémáról, és csak a harag és a feszültség marad a higgadt megoldás helyett.
4. Figyelj az elmédre: meditáció
A meditáció és a belátás gyakorlása kifejezetten hasznos lehet a haraggal
szembeni küzdelemben. Esetleg vannak olyanok, akik szerint a meditáció
időpocsékolás – mire jó 20 percet némán üldögélve tölteni? És vannak olyanok is,
akik azt gondolják, hogy a meditáció egy kellemes menekülés a valódi élet elől,
amelyben távol lehetünk a
gyerekektől/férjtől/feleségtől/e-mailektől/munkahelytől.
De a meditáció ettől sokkal több. Ha jól végezzük, akkor inkább egyfajta felkészülés a valódi életre.
A meditáció hozzászoktatja elménket a pozitív gondolatokhoz – türelem,
szerető- kedvesség, könyörület, megértés. Ráadásul bárhol, bármikor meg tudjuk
csinálni. Például reggelenként, amikor tömegközlekedési eszközzel megyünk a
munkahelyünkre, ahelyett, hogy napilapot olvasunk vagy zenét hallgatunk vagy
esetleg már előre bosszankodunk kibírhatatlan kollégáinkon, 10 percnyi metta
meditációt végzünk. Ezzel szerető-kedvesség gondolatokat hozunk létre mások
iránt, és nagyban tudjuk csökkenteni a későbbi indulatokat.
5. Hajolj meg: tanulj az ellenségedtől
A buddhizmus sok esetben tanácsolja azt, hogy pontosan az ellenkezőjét
tegyük annak, amit normális esetben tennénk.
Amikor mérgesek leszünk valakire, az ösztönünk azonnal bosszúért kiált – de
rendszerint ez a bosszú nem következik be. Helyette mi történik? Ott maradunk
legalább annyi, ha nem még több, nyomorult érzéssel telve, mint azelőtt.
Helyette meg kell próbálnunk az ellenkezőjét csinálni.
Talán bolondságnak hangszik, de gondoljunk úgy a haragunk tárgyára, mint
egy tanárra. Ha jobbak akarunk lenni – türelmesebbek, elfogadóbbak, kedvesebbek,
megértőbbek –, akkor gyakorlásra van szükségünk. Mindannyian tudjuk, hogy
mekkora időt és erőfeszítést igényel, ha valaki világhírű sportoló vagy zenész
akar lenni. A gondolkodásunk átalakítása miért különbözne ettől? Ha mindig olyan
emberekkel lennénk körülvéve, akik mindenben egyetértenek velünk és azt tennék,
amit mi akarunk, sosem fejlődnénk.
Ha ilyen értelemben nézzük azt a személyt, akire mérgesek vagyunk, kifejezetten értékesnek látjuk, mert lehetőséget ad arra, hogy ténylegesen is gyakorolhassuk a türelem és önuralom kialakítását. Ez a látásmód azonnal megállítja emelkedő indulatunkat, mert megváltoztatja a nézőpontunkat – nem arra gondolunk, hogy mit tett velünk, hanem arra hogy mit tesz értünk.
6. Jusson eszedbe a halál: állandótlanság
Mindannyian meg fogunk halni. Tehát amikor valaki, akit ki nem állhatunk,
egy felettébb bosszantó dolgot tesz, azonnal tegyük fel a kérdést magunknak:
“Amikor majd a halálos ágyamon fekszem, fog ez engem érdekelni?” vagy “Ha ő
meghal, akkor is ez jut majd eszembe vele kapcsolatban?” E kérdésre a válasz,
hacsak az a valaki nem egy piszkosul elszánt illető, aki világ fölötti teljes
uralomra és/vagy népirtásra készül, minden bizonnyal az lesz, hogy “nem”.
Ez az apró tanács nagyon egyszerű, mégis segíthet azon, hogy könnyebben
túllépjünk az élet kisebb bosszúságain.
Mindannyian tudjuk, hogy meg fogunk halni, de nyilvánvalóan ezt igyekszünk nem tudomásul venni. A halál egy felfoghatatlan, távoli dolog, ami másokkal szokott történni - az öregekkel, a betegekkel, a háborús övezetben élőkkel. De ez nem teljesen így van. Bárkit, bármikor elérhet a halál.
Ha a saját elkerülhetetlen, a jövőben (holnap? egy év múlva? 20 év múlva?) bekövetkező halálunkra összpontosítunk, sok dolog, ami normál esetben felkavar, szó szerint semmivé válik. Ez nem azt jelenti, hogy semmi sem bosszant majd bennünket, de felismerjük, hogy nincs értelme a drága időnket és energiánkat vesztegetni rájuk.
7. Ami körbejár: a karma
Azt szokták mondani, hogy ami elmegy, az vissza is tér vagy hogy ez az ő
karmája – azaz megérdemli, ami vele történik. Ez nem teljesen egyezik azzal,
ahogyan a buddhizmus értelmezi a karmát. (a karmáról ITT írtam bejegyzést)
Ráadásul úgy tűnik, hogy míg az emberek egyfelől megnyugszanak attól, ha
felemlegethetik, hogy mások szenvedése a karmájuk miatt van, másfelől viszont,
amikor saját maguk kerülnek hasonlóan kellemetlen helyzetbe, akkor már nem
hangoztatják olyan szívesen, hogy az szintén történhet a karma miatt.
Minden, amit tapasztalunk – a legfelemelőbb pillanatoktól a legelkeserítőbb percekig –, okkal történik. Ezek az okok nem csak úgy a semmiből hullanak alá az ölünkbe, hanem mi magunk alakítjuk ki őket. Amikor valamilyen dühítő helyzetbe kerülünk, ahelyett, hogy szabadjára engednénk haragunkat, gondolkozzunk el: honnan jött ez és akarom-e, hogy rosszabb legyen?
A karma lényege, hogy ha mindig csak ösztönből és érzelemből cselekszünk, akkor az nem vezet jóra. Ha megértjük, hogyan működik a karma, látni fogjuk, hogy megvan a lehetőségünk arra, hogy azzal, amit most teszünk, mondunk vagy gondolunk, megváltoztassuk a jövőbeni tapasztalatainkat. Ebben az esetben ez azt jelenti, hogy türelmet és önuralmat gyakorlunk, amikor kezdünk dühbe gurulni.
8. Nem valódi: üresség
Míg a türelem és önuralom közvetlen ellenszere, addig az üresség – vagy
én-telenség - a legerősebb ellenszere, és nem csupán a haragnak, hanem minden
gondunknak és problémánknak. Valójában nem számít, mennyire vagyunk türelmesek,
ha nem értjük meg az üresség tanítását, akkor a feszültség és indulat újra és
újra feltör belőlünk.
Ha kívülállóként, kicsit távolabbról megnézünk egy indulatot kiváltó helyzetet, észreveszünk valamit. Mégpedig egy kifejezetten erős “én” megjelenését:
“Én nagyon dühös vagyok azért, amit te mondtál nekem. Nem
tudom elhinni, hogy ő mit tett az én barátommal!
Nekem egyértelműen igazam van, és ő az, aki téved!”
Mindenhol, mindig csak én, én és én.
Ki ez az “én”, aki minden feszültséget teremtő helyzetekben megjelenik? A mahájána buddhizmus szerint ez az “én” nem létezik, mert minden dolog – az embert is beleértve – mentes önmagától. A történelmi Buddha sem azt mondta, hogy mi nem létezünk, vagy hogy semmi sem számít, hanem azt, hogy amikor meg akarjuk találni az “én”-t – a testünk lenne? az agyunk? a gondolataink? érzelmeink? –, akkor semmire sem mondhatjuk azt, hogy “Igen, ez az!”
Buddha tanításai közül talán ezt a legnehezebb felfogni. De amikor a valóságnak megfelelően tényleg megértjük, és nem csupán szavak szintjén mondogatjuk, hanem képesek leszünk ezt a megértést a gyakorlatba is átültetni, akkor radikálisan megváltozik a nézőpontunk. Mert abban a pillanatban, amikor kezdene bennünk kialakulni a feszültség, azonnal be fogjuk látni majd, hogy végeredményben nincs senki, aki haragudhat és nincs az sem, akire a haragunk ténylegesen irányulhat.
Összegzés
Nem számít, hányszor ismételgetjük el magunkban, hogy “Megőrzöm a
nyugalmamat”, ez nagyon kevés lesz akkor és ott, amikor konkrétan indulatba
jövünk. Ha nem gyakoroljuk folyamatosan a gondolataink átalakítását, sosem
érjük el azt a belső békét, amit mindannyian annyira szeretnénk.
A fenti felsorolás nem csupán egy szépen összeállított lista – ezek
valójában eszközök, amiket arra használhatunk, hogy megszabadítsuk magunkat a
frusztrációtól, haragtól és szomorúságtól. Ne felejtsük el, kellő gyakorlással
bármelyikünk meg tudja csinálni.
Forrás: Nyolc buddhista tipp a harag kezelésére (angol nyelven)
2 megjegyzés:
Köszönöm a bejegyzést, számomra az én/ego kérdésköre a leggyakoribb akadály amivel szembe kerülök. A kedvencem pedig a másokat tanárnak tekinteni. Ezzel a technikával mesternek tűnnek az ember akikkel kapcsolatba kerülök, mindig emlékeztetnek arra, hogy milyen szánalmas törekvései vannak az egonak. ÉN legyek az első, ÉN beszéljek, ÉN legyek a jobb stb...
http://dakiniland.net/buddhizmus/gyakorlas/gyakorlatok/gondolatok-atalakitasanak-nyolc-versszaka
Nagyon szívesen :) Az "én" kérdésköre a legnehezebb valóban, hiszen kicsi korunk óta az "én" kialakítását és a védelmezését gyakoroljuk. Aztán x. évtizeddel később meg pont az ellenkezőjét szeretnénk elérni: megérteni és teljesen felfogni, hogy nem igazán létezik "én", legalábbis nem találjuk abban az összetett halmazban, amit egy névvel (személyi számmal, TAJ-számmal, stb.) azonosítunk be.
Megjegyzés küldése