Mai korunk felkavaró és rejtélyes eseményei közé bátran be lehetne sorolni a hatodik dalai láma életének történetét. 14 évesen Tibet legfőbb vallási és világi vezetőjének választották, ő azonban hátat fordított a szerzetesi életnek és a politikának. Fiatal felnőttként estéit kocsmákban töltötte barátaival és különböző nőkkel létesített szexuális kapcsolatot. Kicsapongó életmódja miatt “playboy” dalai lámának is nevezik.
Bevezetés
A hatodik dalai láma története elődjével, Őszentsége Ngavang Loszang
Gjacoval, az ötödik dalai lámával kezdődik. A “nagy ötödik”-nek is nevezték,
mert kiváló tudós és államférfi volt. Uralkodása alatt sikerült egyesíteni
Tibetet a mongol Güsri kán segítségével, így ő lett az első olyan dalai láma,
aki tényleges vallási és világi hatalommal egyaránt rendelkezett.
Kiegyensúlyozott kapcsolatot folytatott nagy szomszédjával, Kínával is.
Annak ellenére, hogy az ötödik dalai láma 1682-ben halt meg, a fiatal régens, Szangje Gjaco és néhány segítője 15 éven keresztül titokban tartotta halálát. Eltérőek a vélemények arról, hogy vajon ez a csalás az ötödik dalai láma végakarata volt-e vagy a még általa kinevezett Szangje Gjaco egyéni ötlete. Bárhonnan is származott, ez a “csúsztatás” hárította el a lehetséges hatalmi harcokat, és biztosított békés átmenetet a hatodik dalai láma színre lépéséig.
A választás
Az ötödik dalai láma halála után a lehető legnagyobb titokban és minél
előbb meg kellett keresni azt a fiút, aki az ötödik dalai láma újraszületéseként
Tibet új vallási és állami vezetője lesz. Rá is találtak a Butánhoz közeli
határvidéken egy 1683-ban született, nemesi származású fiúra, Szandzse
Tendzinre. Két évesen a szüleivel együtt egy közeli kolostorba vitték, ahol
mindenkitől és mindentől elszigetelve, több éven keresztül tartott a nevelése.
Nem tudni, hogy ez pontosan hogyan zajlott, mert szigorú titoktartás övezte.
Egyes források szerint a gyerek éhezésben, durva bánásmódban, bezárásban is
részesült, hiszen ekkor még nem az volt a fontos, hogy bölcs és igazságos
uralkodó váljon belőle, hanem hogy kiderítsék, tényleg ő lehet-e az ötödik dalai
láma újraszületése. Akkori nevelői sem a tudósok közül kerültek ki.
1697-ben a kínai császár fülébe jutott, hogy az ötödik dalai láma már nem él, így a régens kénytelen volt nyilvánosságra hozni a “nagy ötödik” halálát. Addigra már a 14 éves Sandzse Tendzint titokban Lhászába hozták. 1697 decemberében szerzetesnövendékké – gecul - avatták, majd pedig a trónra emelték Őszentsége, a hatodik dalai láma Cangjang Gjaco néven. A frissen elkészült Potala palotába költöztették.
A tinédzser korú dalai láma szerzetessé nevelése folytatódott, de ő az idő múlásával egyre kevesebb ezirányú érdeklődést mutatott. Teljes jogú szerzetessé – gelong - való felszentelésétől eleinte vonakodott, később pedig egyértelműen visszautasította, sőt a szerzetesnövendéki – gecul – fokozat alól is feloldozását kérte. Éjjelente kocsmákba kezdett járni, és többször látták őt részegen ivócimboráival együtt Lhásza utcáin. Selyemruhákban járt, mint egy nemesember. Van, aki szerint egy sátrat tartott fenn a Potala palotán kívül, ahová nőket vitt. Más források szerint vendégfogadókban vagy bordélyokban töltötte éjszakáit. Emellett verseket is írt.
Ellenség közel és távol
Pekingben akkor Kanghszi császár, Kína hosszú történelmének egyik
legfélelmetesebb uralkodója uralkodott. Tibet, a szövetségeseivel, a mongol
törzsek egy részével lehetséges katona fenyegetést jelentett Kína számára. Ahogy
fentebb írtam, a “nagy ötödik” dalai láma fő katonai szövetségese a Tibetet
egyesítő egyik mongol törzsfőnök, Güsri kán volt, aki a “Tibet királya” címet
kapta.
Güsri unokája, Lhaszang kán azonban már Kínához való hűségéről biztosította
Kanghszit. Ez kapóra jött a kínai császárnak, mivel nem bízott a tibeti
régensben, Szangje Gjacoban. A hataloméhes Lhaszang kán foglyul ejtette Szangje
Gjacot – aki ekkorra már lemondott régensi tisztéről -, és 1705-ben
lefejeztette.
A hatodik dalai láma elismerte Lhaszang kán hatalmát Tibetben, és folytatta
addigi életmódját.
A vég
Ennek ellenére Lhaszang kán figyelme ezután a kicsapongó dalai lámára
irányult, aki botrányos viselkedése ellenére megnyerő fiatal férfi volt, és
népszerű a tibetiek körében. Lhaszang a dalai lámát saját hatalmára nézve
veszélyesnek ítélte.
1706 nyarára sikerült annyi nemesi támogatót maga mögé állítania, hogy
nyíltan megvádolhatta Cangjang Gjacot azzal, hogy ő “nem valódi” dalai láma.
Elfogatta és egy Lhászán kívüli táborhelyre vitette. Kanghszi császár pedig
utasította Lhaszang kánt, hogy hozassa Cangjang Gjacot Pekingbe, és ott majd
döntenek további sorsáról.
Drepung kolostor közelében azonban szerzetesek kiszabadították a fogoly dalai lámát és a kolostorba vitték. Ekkor Lhaszang kán ágyúkkal jelent meg a kolostornál. A dalai láma - hogy elejét vegye a további erőszaknak – úgy határozott, megadja magát Lhaszangnak. Elhagyta a kolostort néhány hű barátjával, akik ragaszkodtak ahhoz, hogy vele menjenek. Lhaszang kán elfogadta a dalai láma megadását, de barátait lemészárolta, sőt némely forrás szerint parancsot adott a kolostor megrohanására is.
A fogoly dalai lámával tovább indultak a mongol katonák Peking felé. A hosszú út során állítólag megbetegedett és 1706 novemberében halt meg, már Kínához tartozó területen. 24 éves volt. Valójában nem tudni, hogy pontosan mi okozta a halálát. A tibetiek szerint az őt kísérő katonák megölték, hiszen sem a kínai császárnak, sem Lhaszang kánnak nem volt érdeke, hogy a minden hatalmától megfosztott dalai láma tovább éljen.
A tibeti néphagyomány nem akarta elhinni, hogy meghalt, mert szerintük igazságtalan volt a tróntól való megfosztása és az elhurcolása. Így azt terjesztették, hogy elmenekült a fogságból és évtizedeken keresztül bujdosott és verseket írt.
A költő
A fiatalon elhunyt hatodik dalai lámát, Cangjang Gjacot alig érdekelte,
hogy ő Tibet legfőbb vallási és világi vezetője. A zavaros tibeti bel-és
külpolitikával pedig egyáltalán nem foglalkozott. De a versei, amiket örökül
hagyott, arról árulkodnak, hogy őrlődött a szerzetesi élet és szerelmi ügyei
között. Sajnos, uralkodónak és vallási vezetőnek egyértelműen alkalmatlannak
bizonyult, annak ellenére, hogy ezt a szerepet várták el tőle – és pontosan
ezért megindító életének története.
Versei, amelyek az életről, halálról, szerelemről, vágyakozásról, erotikáról szólnak, ma is a tibeti irodalom legkedveltebbjei közé tartoznak. Az alábbi versidézetek a Tudást Őrző Tiszta Tenger – Tibeti dalok című könyvből valók (szerkesztette Sári László, fordította Rab Zsuzsa). A legutolsó verset Professzor Paul Williams könyvéből: Songs of love, poems of sadness: the erotic verse of the sixth Dalai Lama fordítottam.
4 / Véletlen-lelt szeretőmtől
a véletlen elválasztott.
Mintha fehér tűzű türkizt
leltem s el is dobtam
volna.
25 / Kong-phrug szerzetestársamnak
fogoly méhként verdes lelke -
együtt ittunk, nővel is hált,
és most a vallásba
révül.
32 / Szeretőm, ki hajlott hozzám,
megkívánta más szerelmét.
A lelkemet gyötrő bánat
élő testem is szaggatja.
47/ Ha nem gondolsz elmúlásra,
ostoba vagy,
még ha másban okos is.
52/ Te szakállas sárga kutya,
ki embernél okosabb vagy!
Éji utam el ne áruld,
s azt se: hajnalban tértem meg!
Szeretőt keresni mentem,
lehullott a hó hajnalra.
Mikor lakom palotámban,
nevem: Szent Tudás
Őrzője
Ha Lhászában lent csavargok,
ott úgy hívnak: vidám legény.
Titkom minek rejtegessem?
A hó rávall lépteimre.
“Jáma, karmám tükre,
Uralkodója az alvilágnak,
Ítélned kell és igazságot kell adnod.
Itt, amíg éltem, nem kaptam méltányosságot.”
Forrás: A hatodik dalai láma (angol nyelven)
Buddhizmus, misztika, Tibet (Nagy Károly könyve)
A hatodik dalai láma (beszélgetés Professzor Paul Williams-szel - angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése