Előző bejegyzésemben leírtam, hogy kiknek miért nem tanácsos meditálni, és
felsoroltam a meditáció lehetséges negatív hatásait. Ha ezeket a tüneteket
sikerül magunkban felismernünk, akkor több választásunk van:
1. Hagyjuk abba a meditációt
Ne felejtsük el, hogy bármikor abbahagyhatjuk a gyakorlást. Bízzunk saját
értékítéletünkben. Mint azt már az előző bejegyzéseimben írtam, a meditáció nem
mindenki számára hasznos.
2. Folytassuk a meditációt
Egy másik lehetőség, hogy folytatjuk és reménykedünk a legjobbakban.
Bizonyos esetekben előfordulhat, hogy túljutunk a “lélek sötét éjszakáján”, és
javulni fog az állapotunk. Ezért fontos, hogy olyan szakember vezetésével
meditáljunk, aki tényleg megérti a helyzetünket, így nem érezzük magunkat
egyedül vagy elveszve. A folytatás kétesélyes: vagy túljutunk a “sötét éjszakán”
vagy nem. Ez utóbbi esetben életbe kell léptetni az 1. lehetőséget.
3. Bíráljuk felül a meditációnkat
Sok esetben az is elég lehet, ha változtatunk a meditációs gyakorlásunk
hosszán és gyakoriságán, mindkettőt radikálisan, legalább a felére lecsökkentve.
(tehát ha eddig egy órán át gyakoroltunk, akkor mostantól kezdve csak 30 percig
tegyük. Ha félórát, akkor elég lesz 15 percnyi meditáció. Ha eddig
naponta kétszer végeztük a gyakorlást, akkor csökkentsük napi egyre, stb.)
4. Gyakorlásunkat valódi szakemberekkel együtt végezzük
5. Szerezzünk ismereteket
Nem árt tisztában lenni, hogy tudományos szempontból, természetesen csak
nagyjából, mi zajlik meditáció során az agyunkban. Ezekről több helyen utána
olvashatunk. (ITT írtam a meditáció biológiai, neurológiai, pszichológiai
hatásairól) Ugyanakkor azt is nagyon fontos tudnunk, hogy a mi agyunkra hogyan
hat a meditáció. Nem kell pszichiátriában vagy agykutatásban jártasságot
szereznünk, elég ha csak az alapdolgokat ismerjük.
Mielőtt belevetnénk magunkat egy komolyabb meditációs gyakorlásba, célszerű
volna elmenni pszichológushoz, hogy néhány kognitív tesztet elvégeztessen velünk
vagy hogy egyáltalán felmérje aktuális elmeállapotunkat. Aztán egy bizonyos idő
elteltével, 3-4 hónapnyi gyakorlás után nem árt ismét felkeresni, hogy objektív
szakemberként eldönthesse, változtatott-e rajtunk a meditáció, és ha igen,
előnyünkre vagy hátrányunkra.
6. Váltsunk át egy másik fajta meditációra
Ha negatív tapasztalataink vagy felmerülő problémáink ellenére is folytatni
szeretnénk a meditációt, akkor kipróbálhatunk egy másik fajta meditációs
technikát. Mint előző bejegyzéseimben írtam, különböző technikák különböző módon
hatnak agyunkra. Így, például, ha valamiért a vipasszaná (éberség) meditáció kényelmetlenséget, problémákat okoz, akkor próbáljuk ki a tantra
jellegű vizualizációs meditációt vagy a hat elem meditációt vagy a metta meditációt. Mivel egyik meditáció fajta sem “jobb” vagy “rosszabb”, mint a
másik, adjunk egy újabb esélyt magunknak a váltással.
Saját értékítéletünkben bízzunk inkább, ne pedig akármilyen “guruéban”
Sajnos, nagyon sokan állítják, hogy a meditációnak nincsenek veszélyei és
hogy “a lélek sötét éjszakája” csak egy spirituális jelenség. “Guruk” és egyéb
ezoterikus vagy meditációs “tanítók” olyan szavakat használnak, mint “csakrák
kinyitása”, “kundaliní ébredése”, “spirituális energia”, stb. – ezekkel a
szavakkal egy biológiában valamennyire jártas ember nem igazán tud mit kezdeni.
Manapság már rendelkezünk tudományos tényekkel arról, hogy mi játszódik le az
agyban, hogyan hat a meditáció agyunkra. (ahogy már fentebb utaltam rá, ezekről
a mechanizmusokról ITT írtam)
Ezért ha valakit a negatív tünetei ellenére is folytatásra ösztönöz a
“guruja” vagy “tanítója”, akkor azzal komoly problémákat okoz az illető agyának
működésében, sok esetben esetleg visszafordíthatatlan károsodást is, tönkretéve
egész hátralévő életét.
Előfordul olyan is, amikor a “tanítók” azt mondják, hogy magával a meditációval és a technikájával semmi baj sincs, csak a meditációt végzőben vannak kijavítható hibák. De ha ezeket kiküszöböli, akkor majd jobb lesz. Ez azonban nem egészen így van.
Mindenféle kényelmetlenségen és fájdalmon keresztül erőltetni egy embert
egy bizonytalan cél eléréséért nagyon veszélyes dolog és nem biztos, hogy
ösztönző. Ráadásul, mivel senki nem tudja megmondani, hogy a meditációból
keletkezett problémák csak átmenetiek lesznek-e vagy véglegesek, ezért nem lehet
felelősséggel javasolni a folytatást.
Ha valaki úgy dönt, hogy kezdődő problémái ellenére mégis folytatni
szeretné, akkor célszerű magára jobban odafigyelni: naplót vezetni az átélt
élményekről és tapasztalatokról, mindent leírni oda, akár jó, akár rossz, vagy
megkérni közeli családtagot, munkatársat, hogy szóljon, ha bármi változást
tapasztal otthoni vagy munkahelyi viselkedésén, gondolkodásán. Így talán sikerül
időben észrevenni, ha valami már nagyon félremegy. És ha ez mégis bekövetkezik,
akkor merjük ténylegesen is abbahagyni a meditációt.
Ezek után felmerülhet a kérdés: a meditáció jó vagy rossz dolog?
A meditáció önmagában egy semleges tevékenység, amit annak érdekében
végzünk, hogy növeljük az éberséget, tudatosságot és/vagy elérjük az elmének egy
speciális állapotát. A meditációt eszközként kell kezelnünk, legyen szó
spirituális eszközről és/vagy egészségünk érdekében használt eszközről. Meg kell
értenünk azt, hogy ez a fajta eszköz nem mindenki számára megfelelő.
Az ember alapvetően nem némán üldögélő és befelé forduló, hanem közösségközpontú és a külvilág hatásaira élénken reagáló lény. Ettől függetlenül az emberek nagy részére a meditáció jelentős pozitív kognitív hatással bír. Azonban vannak olyanok, akiknek inkább kára származik belőle, mint haszna.
Mivel minden ember más, előre nem tudhatjuk, hogy melyik csoportba
tartozunk. Ezt csak mi magunk ismerhetjük fel, senki más, ezért tudatosan és
ésszel kell közelítenünk a meditáció kérdéséhez (is).
Vége
Forrás: A meditáció veszélyei (angol nyelven)
2 megjegyzés:
Nagy sajnálattal és szomorúan olvasom ezen a Buddhista oldalon, hogy a meditáció veszélyes. Nekem az a véleményem, hogy ez a két cikk sajnálatos módon épp azokat az embereket riaszthatja el a meditációtól, akik a leginkább rászorulnak, hiszen nincsenek egyensúlyban. Rájuk való tekintettel, szeretetből és könyörületességből sokkal inkább lenne szükség olyan cikkek publikálására, amelyben részletes tanácsokat és útmutatást adnak ahhoz, hogy megfelelő és GYÓGYÍTÓ hatású meditációkat tudjanak gyakorolni akár beteg emberek is. Az ő megsegítésükre kellene elmondani, hogy a mantrák gyógyító hatásúak. Jómagam egy idegrendszeri probléma kellős közepén épp az állapotom javítása érdekében Szögyal Rinpocse hatására kezdtem a Vadzsra Guru mantra gyakorlásába, ami nálam azonnali javulást eredményezett. Amikor ezt megtapasztaltam, akkor kezdtem komolyabban foglalkozni a szanszkrít buddhista mantrákkal.Ezek a mantrák gyógyítanak. És mi a meditáció ha nem a mantrákkal való gyakorlás?
Nagyon örülök annak, hogy Neked beváltak a gyógyító hatású mantrák. Viszont ajánlom figyelmedbe a március 19-i bejegyzésemet, amelyben világosan és egyértelműen leírom azt, hogy van, akinek hasznos és jó a meditáció és van, akinek nem célszerű csinálni. A meditációra is éppen úgy érvényes a történelmi Buddha tanítása, mely szerint ne hidd el senkinek azt, hogy ez jó vagy nem jó, hanem próbáld ki. És ha beválik, csináld, ha nem válik be, akkor ne csináld! Viszont be kell látni, hogy nem mindenkinek hasznos, és ha nincsenek az emberek tisztában azzal, hogy esetleg az ő problémájukra a meditáció káros hatással van, akkor tönkre is mehetnek bele.
Sajnálom, hogy hiányolsz meditációkra vonatkozó részletes tanácsot és útmutatást. Ám pont ennek az évnek az elején írtam több részletben a "hat elem meditációról", bárki által követhető módon, lépésről lépésre. A múlt év végén a vizualizációról, mint a meditáció egy fajtájáról. És a füstölőkről való bejegyzésem előtt pont a mantra meditációról írtam, szintén meglehetősen gyakorlati bejegyzést. Esetleg olvasd el azokat is, talán máshogy látod ezt az oldalt...
Megjegyzés küldése