Mi a mantra és hogyan mantrázzunk?
A mantrázás – hangok, szótagok, szavak, mondatok ritmikus ismételgetése – szinte egyidős az emberiséggel. A nyelv, a beszéd kialakulása óta az emberiség természetfölötti hatást tulajdonít a kimondott hangoknak, szavaknak, ezért eredeti céljai változatosak voltak: serkentő, lenyugtató, gyógyító vagy különféle mágikus hatást tulajdonítottak neki. Annak ellenére, hogy a mantrák ősidőktől fogva koroktól, kultúráktól, vallásoktól függetlenül léteznek, az utóbbi évszázadokban jobbára a távol-keleti vallásokhoz kapcsolják e kifejezést.
Ebben a bejegyzésben arról írok, hogy hogyan használhatjuk a mantrát
meditációs gyakorlásra. Ezek a legtöbb mantrára érvényesek, akár vallási, akár
nem vallási jellegűek.
Kezdetnek tudnunk kell, hogy a mantrákban vannak olyan univerzális hangok, mint például az “mmm”, az “ooo” vagy “aaa” hangok, amelyek szinte minden kultúrában megtalálhatóak.
A mantrákban a szótagok egy részének jelentése bizonytalan, érthetetlen, még abban a kultúrában is, ahol használják (erre egy példa a magyar nyelvben kiszámolóként és halandzsaversikeként számon tartott “Antanténusz...” kezdetű mondóka, amelynek értelmezésére többféle magyarázat is született). A hinduizmusban és buddhizmusban egyaránt megtalálható “om” szótag a több ezer éves Rigvédában jelenik meg először, és etimológiai jelentése máig tisztázatlan.
A hosszabb, több szóból álló mantrák közül némelyek pozitív megerősítéssel bírnak, míg mások meghatározott kívánságokat vagy istenek/Isten felé irányuló megszólítást fogalmaznak meg. Ezek közül is van, ami köthető valláshoz, és van, ami nem.
Léteznek olyan mantrák is, amelyek bár rövidek, de gyakorlatilag teljes fohászok. Ezek egy-egy hosszabb szöveg, imádság vagy mantra részei, és állhatnak egyetlen meghatározott mondatból vagy kifejezésből, de akár több mondatból is.
A mantrák meditációs használata
Érzéssel vagy érzés nélküli recitálás
A mantrákat papagájként is ismételgethetjük, egyfajta memoriterként. Ez
segíthet a koncentrálásban és elménk fókuszban tartásában, de nem olyan hasznos,
mint amikor érzéssel recitáljuk.
Ne felejtsük el, hogy mantrázásnál nem a problémáink, gondolataink vagy
érzelmeink elterelése vagy elnyomása a cél. Gondjainkat tudatos módon kell
kezelnünk és megoldanunk, ha lehetséges. A mantrázást, akárcsak a meditációt,
nem szerencsés menekülésre használni.
Hangosan vagy hangtalanul
A mantrákat fennhangon kántálni nagyon kellemes és hasznos, akár egyedül,
akár másokkal együtt teszi az ember. Azonban bizonyos idő után talán jobb, ha a
kántálást befelé fordulva, hangtalanul végezzük.
A szöveg ismétlése
Kezdetben akarattal és odafigyeléssel idézzük fel a mantra szövegét. Ennek
a szándékos emlékezésnek kiegyensúlyozó, gondolatelterelő, nyugtató hatása van.
A későbbiekben, amikor már nem kell erőltetni a szöveg felidézését, elég
lesz, ha nyugalomban, befelé figyelve ülünk. Ekkor a mantra önmagától fog
bennünk felszínre bukkanni és ismétlődni. Ez haladóbb gyakorlat, ami némi türelmet
igényel.
Tudnunk kell, hogy az akarattal való felidézés egy kifelé irányuló közlési
forma, míg a bensőnkben keletkező és önmagától ismétlődő mantra befelé forduló
elmélyülés.
Saját tempóban
Vannak olyan gyakorlók és tanítók, akik a mantra recitálása során
szándékosan arra törekednek, hogy minél gyorsabban tegyék azt. Kétségtelen, hogy
ez egyfajta rutinná teszi a mantra felidézését.
Haladóbb gyakorlásnál a mantrát a saját tempója szerint engedjük felszínre
jönni és ismétlődni. Ez a tempó egy bizonyos idő után magától változik majd.
Néha nagyon gyors lesz, gyorsabb, mint ahogyan azt az agyunk normálisan képes
lenne recitálni, máskor viszont önmagától egészen lelassul.
Számoljuk vagy ne számoljuk?
Az ismétlések során a mantrák számolása segíthet a fókuszálásban, ezáltal
stabilizál.
Az a fajta gyakorlás nagyon előnyös lehet az elme tisztítására, amikor egy
meghatározott számú mantrát kell elismételni hosszabb időtartam alatt.
Mindezek ellenére, számoláskor a tudatunk jobbára a felszínen marad, mivel
a számokra is figyelnünk kell. Amikor a számolást elhagyjuk, a gyakorlás mélyebb
formát ölthet, mert a fókuszba kizárólagosan a mantra kerül.
Ettől függetlenül mindkét módszer, a számolásos és a nem számolásos is
hasznos, és megvan a helye a szádhanában (spirituális
gyakorlásban).
Málával (imafüzérrel) vagy málá nélkül
A mantrázás elején hasznos lehet a málá használata, amikor még
magára a mantra szövegére is oda kell figyelnünk. (az imafüzérről,
máláról ITT írtam bejegyzést)
Azáltal, hogy az ujjainkat a málá szemeinek tologatása során
mozgatjuk, a testünk is bekapcsolódik a mantrázásba, így sokkal könnyebb
koncentrálni.
Málá nélküli mantrázáskor kiiktatjuk az ujjaink és a test
mozgatását. Így, elhagyva a test és érzékelés tudatosságát, tisztábban tudunk
befelé, csak a mantrára figyelni.
Itt is mindkét gyakorlási forma, az imafüzéres vagy anélküli hasznos, és
megvan a maguk helye a szádhanában (spirituális gyakorlásban).
Isten/istenek neve a mantrában
A vallásos mantrák esetében a mantrában Isten vagy istenek neve található.
Ilyenkor is ugyanúgy zajlik a mantrázás, mint egyéb esetben. Eleinte célszerű
másokkal együtt fennhangon ismételni, kántálni vagy énekelni. Utána könnyebb
lesz csak magunkban felidézve recitálni.
Később a nevet/neveket tartalmazó mantra már önmagától áramlik bennünk,
éppen úgy, mint bármilyen egyéb mantra esetében.
Engedjük, hogy a mantra irányítson
Van, amikor a mantra a csend felé kezdi terelni a figyelmünket. Ilyenkor
azt gondolhatjuk, hogy elfelejtettük a mantrát, és esetleg extra erőfeszítéssel
folytatni akarjuk a recitálását.
Ebben az esetben jobb, ha engedünk neki, és hagyjuk, hogy figyelmünket a
csenden alapuló mélyebb, finomabb állapotba vezesse.
A mantrának ez az irányítása nagyon becsapós, mert olyasmi érzésünk lesz,
mintha el akarnánk aludni. Némi gyakorlás és figyelem szükségeltetik ahhoz, hogy
észrevegyük a különbséget a bealvás és a meditáció mélyebb, csendesebb, tisztább
állapota között.
Ez az irányítási tulajdonság a mantragyakorlás egyik legfontosabb jellege.
Mondani vagy hallani
Ahhoz, hogy ezt a pontot megértsük, gondoljunk egy dalra, amit már többször
hallottunk. Amikor e dal hangjai már eléggé befészkelik magukat az agyunkba,
automatikusan, erőfeszítés nélkül keletkeznek, azaz teljesen maguktól jutnak
eszünkbe.
Visszatérve a mantrához, kezdetben belülről recitáljuk, felmondva
magunkban, mint egy verset. Később a gyakorlás inkább olyanná válik, mintha
hallgatnánk a mantrát, és már nem hasonlít a versféle felmondásra.
Ez olyasmi, mint amikor eszünkbe jut valaki, akit nagyon szeretünk. Akkor
is megjelenik a tudatunkban, ha nincs szándékunkban, mindenféle erőlködés és
akarat nélkül.
A gondolatokkal való megbirkózás
Ahogy fentebb már utaltam rá, a mantrát nem szerencsés az élet bizonyos
dolgainak elkerülésére, mentális, érzelmi problémák megoldására használni. Főleg
meditációs időben, amikor a külső ingerek kevésbé terelik el figyelmet,
felszínre törhetnek a gondolatok, nyomasztó érzések, gondok. Ilyenkor beindul a
belső küzdelem ezek ellen.
Az időt és energiát rabló viaskodás helyett szánjunk néhány percet arra,
hogy “megbeszéljük” magunkkal azt, hogy ez most a mantrameditáció ideje, és nem
másé. Ezután sokkal könnyebb lesz felidézni a mantrát és sokkal könnyebb lesz
teljesen átadni magunkat a vele kapcsolatos gyakorlásnak.
(a buddhista mantrákról ITT írtam)
Forrás: Hogyan használjuk a mantrát a jóga gyakorlatában? (angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése