Ételek felajánlása a buddhizmus egyik legrégebbi és legismertebb rituáléja.
Nem csupán szerzeteseknek adnak ételt alamizsnagyűjtő körútjaikon, de a
tantrikus istenségeknek és az éhes szellemeknek is éppen úgy szokás ételt
felajánlani.
Mindez érdemszerző cselekedet, ami egyúttal arra is figyelmeztet bennünket,
hogy ne legyünk mohók és önzőek.
Étel felajánlása szerzeteseknek
A legelső buddhista közösség tagjai nem kolostorokban laktak, hanem
otthontalan koldusokként kéregették élelmüket. Vagyonukat mindössze a ruházatuk
és a kéregető tálkájuk képezte. (a történelmi Buddha hitelesnek tartott,
tanítványaihoz intézett beszédeit rendszerint a “koldusok” megszólítással kezdi,
ami egyértelműen jelzi az első közösség tagjainak vagyoni helyzetét)
A többségében théraváda irányzatú országokban, mint amilyen például
Thaiföld, a szerzetesek jelenleg is ételeik legnagyobb részét felajánlásokból
kapják. A szerzetesek korán reggel kiindulnak a kolostorokból. Egyes sorokban
vonulva, a legidősebbel az élen, maguk előtt tartják az alamizsnás tálaikat. A
világi buddhisták az utcán, házaik, boltjaik előtt várják őket, sokszor akár
letérdelve előttük és belehelyezik az ételt, virágot vagy füstölőket a tálakba.
Az adományozó nőknek különösen vigyázniuk kell, hogy ne érintsék meg a
szerzeteseket.
A szerzetesek nem mondanak köszönetet, mert az alamizsna adását egyik fél sem jótékonykodásnak gondolja. Az alamizsna adását és kapását spirituális kapcsolatnak tekintik a szerzetesi és világi közösség között. A világi buddhisták felelőssége a szerzetesek fizikai ellátása, míg a szerzetesek felelőssége a világi közösség szellemi “táplálása”.
A mahájána többségű országokban az ennivaló koldulásának hagyománya szinte teljesen eltűnt, bár Japánban a szerzetesek rendszeresen végeznek szertartásos takuhatsu-t, “kérés” (taku) “az étkező tálakkal” (hatsu). A szerzetesek szútrákból recitálnak az adományokért cserébe. Zen szerzetesek kisebb csoportokban “Ho” kántálást végezve mennek, jelezvén, hogy a Tan-t (dharmát) hozzák.
Takuhatsu közben a szerzetesek hatalmas bambuszkalapokat viselnek,
amelyek elrejtik arcukat. Ezek a kalapok azt sem engedik, hogy ők maguk lássák
az adományozók arcát. Nem lényeges, ki ad és nem lényeges, ki kap, csak az adás
és kapás folyamata, amely a névtelenség által tisztul meg.
A buddhizmusban a szertartásos ételfelajánlás is gyakori jelenség. A pontos
rituálé és a mögöttük lévő elmélet iskoláról iskolára változik. Van, amikor az
ételeket egy kis tálkában egyszerűen csak otthagyják az oltáron, de van olyan
is, amikor a felajánlás bonyolult kántálások és teljes leborulások közepette
történik.
Bárhogy is végzik, éppen úgy, ahogy az alamizsnákat adják a szerzeteseknek, az oltáron felajánlott étel is egy összekötő kapocs a spirituális világgal. Ugyanakkor az önzés elengedését és a mások szükségletei iránti megnyílást is jelenti.
A zen buddhizmusban általános gyakorlatnak számít az éhes szellemeknek való ételfelajánlás. Előírásos étkezés során vagy sesshin (nagyon intenzív meditáció) végén a felajánló tál körbejár (vagy kap egy ilyen tálkát a felajánlás minden résztvevője). A saját evőtáljából mindenki egy kis darabka ételt kivesz, megérinti azt a homlokával és beleteszi a felajánló tálba. A legvégén a tálat vagy tálakat szertartásosan elhelyezik az oltáron.
Az éhes szellemek mindannyiunk sóvárságát, szomját és ragaszkodását
képviselik, mindazokat, amik a fájdalomhoz és csalódáshoz kötnek
bennünket.
Az ételek felajánlása segít abban, hogy túl tudjunk adni valami olyasmin, ami után vágyakozunk. Ezzel talán könnyebben megszabadíthatjuk magunkat a ragaszkodástól.
Forrás: Ételek felajánlása a buddhizmusban (angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése