(E bejegyzés alapja Alexander Berzin 1998. szeptemberi, Mexikóban tartott előadása)
(Vissza az 1. részhez)
(Vissza az 1. részhez)
Vizualizációs módszerek a tantrában
Úgy hiszem, nem árt, ha van némi fogalmunk arról, hogy mi is az a tantra,
még akkor is, ha valakit jelenleg nem igazán érdekelnek az ilyen jellegű
gyakorlások. Ha tudjuk, miről van szó, az sokat segít tisztázni olyan ide
kapcsolódó kifejezéseket, mint mágia, egzotikus szex és ilyesmi. (arról, hogy mi
is a tantra, ITT írtam bejegyzést. A tantrikus istenekkel való azonosulásról pedig ITT. A tantrikus egyesülésről ITT lehet olvasni)
Egy tisztább kép birtokában bárki könnyebben eldöntheti, hogy akar-e vagy sem
tantrikus gyakorlásba fogni, akár most, akár később.
Avalókitésvara |
A tantrában a képzelőerő nagyon fontos, a használata pedig egészen kifinomult.
Kezdjük az általános résszel.
A tantrában arra használjuk a képzelőerőnket, hogy különféle
Buddha-alakokat (tibeti nyelven: jiddám) képzeljünk el segítségével.
Ezeket a Buddha-alakokat néha “istenségeknek” szokták nevezni, bár a tibeti
nyelv inkább felsőbb istenségeknek nevezi őket. (a tantrikus istenségekről és a
buddhizmus istenségeiről ITT írtam részletesebben) Ezek olyan értelemben
számítanak felsőbb istenségeknek, hogy ők nem a szamszára körforgásának
isten-birodalmában átmenetileg lakó istenségek, hanem fölötte és azon kívül
vannak.
Ezek az istenségek képviselik a teljesen megvilágosodott Buddhát, és
mindegyike a buddhaság egyik összetevőjét. Mint például Avalókitésvara
(tibeti nyelven Csenrézi) a könyörületesség, míg Mandzsusrí
az éberség és bölcsesség képviselője.
Amikor ezeket a Buddha-alakokat használjuk, akkor vagy őket elképzeljük el
magunk előtt vagy a fejünk tetején, vagy még gyakrabban, önmagunkat képzeljük
bele valamelyikük formájába. (Avalókitésvaráról több helyen, például ITT írtam, Mandzsusríról ITT
bővebben)
“Világosság, tisztaság, élesség” és “büszkeség”
Amikor elképzeljük ezeket az alakokat, két dologra kell hangsúlyt
fektetnünk. Egyiket általában “tisztaság, élesség’”-nek, a másikat
“büszkeség’-nek fordítják. Ez a fordítás félrevezető. Zárójelben jegyezném megy,
hogy az egyik legnagyobb problémánk, amivel nekünk, nyugatiaknak szembesülnünk
kell, ha más vallásokat vagy filozófiákat tanulmányozunk, hogy a legtöbb
fordítási kifejezés félrevezető lehet.
Először is, itt ebben a helyzetben a “tisztaság, élesség” azt jelenti, hogy
“valami látható vagy valamit láthatóvá tenni”. Azaz, a tudatunk valójában
láthatóvá tesz egy képet, megjeleníti. A Buddha-alakoknál arra fókuszálunk, amit
a tudatunk megjelenít, és ahogy fejlődik a koncentrálóképességünk, automatikusan
úgy javulnak ezeknek az alakoknak a részletei. Emiatt nem szükséges azon
erőlködnünk, hogy minden részletet most rögtön megjelenítsünk. Kezdetben csak
annyira van szükségünk, hogy nagyjából elképzeljünk valamit, még akkor is ha ez
csak egy fénygömb.
A második szempont, a “büszkeség”, ami nem önteltséget jelent. Inkább azt, hogy tulajdonképpen önmagunkat képzeljük bele ebbe a Buddha-alakba, vagy pedig azt érezzük, hogy ez az alak ténylegesen jelen van, például a fejünk tetején vagy előttünk.
Tehát, amikor vizualizálunk egy Buddha-alakot, akkor ezt nem simán csak
elképzeljük, hanem igazán úgy érezzük, hogy ez a Buddha valójában itt van egy
megvilágosodott lény összes tulajdonságával.
Ez a két szempont – tehát hogy valamit megjelenítek és hogy azt érzem, hogy az ténylegesen jelen van – valamennyire közös a szútra módszerekkel, mert ott is elképzelünk egy Buddha-alakot azért, hogy elérhessük a koncentráció állapotát. A tantra és a szútra közötti fő különbség – ahogy fentebb is mondtam – az, hogy az előbbiben önmagunkat képzeljük bele ezekbe a Buddha-alakokba.
Így most már talán érthető, hogy miért félrevezető a “vizualizáció” kifejezés. Mert ez alapján azt gondolhatnánk, hogy az egyetlen dolog, amit teszünk, hogy ténylegesen látjuk azt a képet. De nem csak ennyiről van szó. Folyamatosan fejlesztve képzelőerőnket, nem csupán megjelenítjük magunk előtt azt az alakot, hanem azt is képzeljük, hogy milyen volna valójában ilyenné válni, az ő összes tulajdonságával. Például, úgy érezni magunkat, mint Avalókitésvara (Csenrézi), könyörülettel és törődéssel telve. Tehát a képzelőerőnk használatát egészen kiszélesítjük.
A képzelőerő kialakítása és fejlesztése a vizualizáció során
Azért, hogy képesek legyünk egy Buddha-alak vizualizálására, természetesen
tudnunk kell azt, hogy hogyan néz ki az az alak. Miután láttuk őket, akár képen,
akár szobron, nem árt többször is felidézni magunkban a látványt.
Ezután első lépésként a leghelyesebb, ha önmagunk vizualizálásával kezdjük, bár ezen alakok többsége elég speciális formájú. Ennek ellenére, mégsem olyan nehéz önmagunkat beleképzelni ezekbe a furcsa, speciális alakokba, mint ahogyan azt hinnénk. Például kezdjük a fejünkkel. Képzeljünk oda valamit a fejünk tetejére. Tegyük oda a kezünket. Érezzük a kezünket a fejünkön? Most vegyük el a kezünket. Még mindig érezzük a fejünk tetejét? Nos, ilyen módon képzelhetünk el egy Buddha-alakot a fejünkön. Fókuszáljunk arra a pontra. Mindössze arra van szükség, hogy azt érezzük, valami van ott.
Önmagunk alakként való elképzelése úgy történik, hogy elkezdjük érzékelni a fejünket, karunkat, lábunkat, testünket. Képesek vagyunk egészen pontosan érezni a testünket? Most pedig képzeljük el azt, hogy valamilyen Buddha-alakok vagyunk. Bár talán nem vagyunk képesek saját arcunkat vizualizálni, de azt érezzük, hogy van szemünk, orrunk és szánk, és az a Buddha-alak rendelkezik ezzel a szemmel, orral és szájjal.
A speciális formával folytatva, ha például ezeknek az alakoknak több
karjuk van, akkor sem olyan bonyolult a vizualizáció. Próbáljuk meg elképzelni
Csenrézit négy karral. Emeljük behajlítva karunkat vállmagasságtól
valamivel lejjebb magunk elé. Érezzük ezt? Most tárjuk szét a két karunkat két
oldalra. Megduplázott fényképként képzelhetjük ezt el. Majd helyezzük vissza
kezünket a térdünkre. Még mindig érezzük azt a négy kart? Egészen biztosan,
tehát nem olyan bonyolult.
Még akkor sem, amikor már összetettebb dolgot akarunk. Próbáljuk meg elképzelni három arcot. Emeljük tenyereinket a pofacsontunk két oldalára, mintha az volna a két extra arc. Most az eredeti arcunkra fókuszáljunk. Majd tegyük le a kezeinket. Még mindig érzünk egy-egy arcot a saját fejünk két oldalán?
Azt is el lehet képzelni, hogy benne vagyunk egy mandalában, ami a Buddha-alakok valamelyikének lakhelye. Ez sem annyira nehéz. Itt az a lényeg, hogy nem a szemünket használjuk. Mindössze el kell képzelnünk, hogy egy szobában ülünk. Érezzük a négy falat magunk körül? Ez menni fog, mert nagyon könnyű. Ehhez, ugyanis még arra sincs szükségünk, hogy vizuálisan elképzeljük a falat ahhoz, hogy érezzük. Hiszen amikor a saját igazi szobánkban vagyunk, akkor is tudjuk, hogy odakint van a kert és az utca. Tehát, mandalát ilyen módon vizualizálunk, ebben az esetben egyszerűen csak érezzük, hogy ezek a dolgok ott vannak.
A képzelőerő kialakításának ez a valódi folyamata.
Forrás: Vizualizáció (Alexander Berzin előadása angolul)
1 megjegyzés:
sup
Megjegyzés küldése