Sokan úgy tudják, hogy az összes buddhista szerzetes és apáca cölibátusban
él. Ez azonban nem teljesen igaz, akadnak kivételek. Ez utóbbi jobbára Japánra
érvényes. Amióta a 19. században a japán császár eltörölte a cölibátust, azóta
az ottani buddhista szerzetesek többsége házasságban él. Ugyanez vonatkozik
azokra a japán buddhista iskolákra, amelyek a nyugati országokban is
elterjedtek.
A koreai buddhizmusnak erre a részére a 20. századi japán megszállás csak keveset hatott. Bár voltak olyan szerzetesek, akik átvéve a japán gyakorlatot, megházasodtak, ez a szokás azonban nem igazán szilárdult meg. Majdnem az összes koreai kolostori szerzetes és apáca hivatalosan is cölibátusban él.
Tibetben a nyingmapa iskolán belül mindkét irányzat, a cölibátus és a nem-cölibátus al-iskola megtalálható. Az úgyszintén tibeti szakjapa iskolát ugyanaz az arisztokrata, nem-cölibátus klán irányítja a 11. század óta; a vezetés apáról fiúra száll.
Viszont a tibeti cölibátusi rendeken belül létezik egy, úgynevezett
spirituális egyesülés a tantrát gyakorlók között – ezt lentebb kicsit bővebben
kifejtem.
A mongol buddhizmusban, amely közeli rokonságban áll a tibetivel, de irányításában különbözik tőle, szintén változóak a szabályok ezen a téren. Vannak cölibátus rendek és vannak nem-cölibátusok.
A buddhizmus többi iskolájában a felszentelt szerzetesek és apácák cölibátusi fogadalmat tesznek. Ez a történelmi Buddha ideje óta igaz. Cölibátusban élnek a tibeti, a burmai, kambodzsai, kínai, laoszi, Srí Lanka-i, thaiföldi és vietnámi szerzetesek és apácák is.
Tudnunk kell, hogy a buddhizmusban a szerzetesi rend nem válik el a
papságtól, mint ahogy az a katolikus vallásban történik. A legtöbb buddhista
rendben a felszentelésnek két szintje van, a kezdő és a teljesen felszentelt. A
teljesen felszentelt buddhista apácák és szerzetesek ugyanolyanok, mint egy pap
a kereszténységben.
Cölibátus a Vinaja szerint
A buddhista szerzetesi szabályzat gyűjteménye a Vinaja. (a
buddhista szent irat, a Tripitaka vagy Tipitaka (“három
kosár”) egyik része a Vinaja-pitaka). A buddhista szent iratokról ITT
írtam rövid összefoglalót)
Ahogy a buddhizmus évszázadokon át terjedt Ázsiában, a buddhista szent
iratoknak, köztük a Vinajának is legalább három különböző verziója jött
létre, de ezek mindegyike a cölibátust írja elő a szerzetesek és apácák
számára.
(A történelmi Buddha idején, több, mint 2500 évvel ezelőtt teljesen természetes volt, hogy a megvilágosodást keresők családjukat hátrahagyva távoztak “otthontalanságba”, azaz vonultak el egy-egy tanító köré gyűlve az erdőségekbe, ligetekbe. Már az Upanisádokban – azokban az új tanításokban, amelyek a történelmi Buddha korában és azt egy-két évszázaddal megelőzően jelentek meg – is úgy tartották, hogy a nemi vágy - és úgy általában bármilyen vágy – a szamszárához köti az embert. Emiatt egyértelműnek tűnt, hogy csak a cölibátusban való élés juttathat el a teljes vágytalansághoz, ezáltal a megvilágosodáshoz és a szamszárából való megszabaduláshoz. A történelmi Buddha tanításainak vallási előzményeiről, a Védákról és az Upanisádokról ITT és ITT írtam bejegyzést. a ford. megjegyzése)
A théraváda buddhizmusban a szerzetesek még kezet sem foghatnak nővel, ugyanígy egy apáca sem érinthet meg férfit, azon oknál fogva, hogy az érintés az érzéki vágy forrása, amely a megvilágosodás megakadályozója.
A mahájána cölibátusi rendek, általánosságban, nem ennyire szigorúak az
érintéssel kapcsolatban. (a szex és a buddhizmus kapcsolatáról ITT írtam
bejegyzést)
A tantra és a spirituális egyesülés
És végül a már fent említett spirituális egyesülésről kicsit
részletesebben.
A spirituális egyesülés a tibeti tantra magasabb szintű része, ami teljes mértékben ezoterikus. A tantra szexuális ábrázolásokat és vizualizációkat (jab-jum) is alkalmaz, mintegy eszközként arra, hogy a vágy energiáját a megvilágosodás felé terelje. De a tanítások és a gyakorlások ezeken a magasabb szinteken már nem publikusak. Vannak olyan tibeti tantra tanítók, akik azt mondják, hogy valójában nem történik szex két ember között, mások viszont sejtetni engedik, hogy esetleg mégis.
A jab-jum a vadzsrajána buddhizmusban két istenség szexuális
egyesülésben való ábrázolása. Ez képviseli a férfias alapelv, az aktív erő
(upája) és a nőies alapelv, a bölcsesség (pradzsnya)
egyesülését. Erre a képre fókuszálva, a tantra gyakorlója önmagán belül
egybeolvasztja a férfias és nőies minőséget. (arról, hogy mi is a tantra
valójában, ITT írtam bejegyzést)
A spirituális egyesülésekkel kapcsolatban két nagyon fontos dolgot kell
tudnunk, függetlenül attól, hogy valójában mi történik vagy mi nem történik
ilyenkor.
Az első az, hogy a tantrikus egyesülés két magasan képzett és spirituálisan
egyenlő szinten álló gyakorló között zajlik, akik minden bizonnyal már évek óta
teljesen felszenteltek. A második az, hogy ezt a tantrikus “házasságot” nem
tartják titokban a rendjük előtt. Így amikor egy idősebb, magasabb szinten álló
szerzetes egy sokkal fiatalabb partnert választ, aki nincs előzetesen beavatva a
magasabb tantrába, az nem tantrikus hagyomány, az csak simán elcsábítás. És
felszentelt gyakorlók nem létesítenek tantrikus “házasságot” egymással a rend
vezetőinek tudta és beleegyezése nélkül. Tehát, ha valaki egy olyan vadzsrajána
csoportba tartozik, ahol a csoport erről másképp vélekedik, akkor erősen
gyanítható, hogy ott valami nagyon nem-hagyományos dolog történik, hanem
elképzelhető módon szexuális visszaélés. Ilyen esetben az javasolható, hogy
kellő körültekintés, utánakérdezés után, csak saját felelősségére maradjon
valaki abban a csoportban.
Forrás: Cölibátus a buddhizmusban (angol nyelven)
Jab-jum (angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése