Alexander Berzin előadása
2012. április, Berlin, Németország
Bevezetés
Arra kértek, hogy ezen az estén beszéljek a buddhizmussal szembenálló
szánkhja és njája iskolákról.
Eredetileg hat nagy indiai filozófiai iskola (darsana) volt,
amelyek a buddhizmus megszilárdulása után a buddhisták ellenfeleiként és a
kialakuló kolostori rendszerekben vitapartnereiként jelentek meg. Ez a hat
iskola később kettesével félig-meddig összeolvadt. Így alakult ki a njája és
vaisésika, a szánkhja és jóga, a mímánszá és védánta
kettősei. Ezek közül a szánkhja-jóga és a njája-vaisésika
volt az, amelyek leginkább kölcsönhatásba kerültek a buddhizmussal.
-- A többé-kevésbé egybeolvadt szánkhja és a jóga iskolák
között a fő különbséget az jelentette, hogy a jóga feltételezett egy
felsőbb lényt, Ísvarát – aki nem teremtő Isten, hanem inkább Legfelsőbb
Irányító –, míg a szánkhja szerint ilyen nem létezik. Ebben a kettős
iskolában a szánkhja az elméleti alapot, a világképet adja, a jóga
pedig a gyakorlati megvalósítás lehetőségeit.
-- A njája iskola eleinte félig-meddig, később azonban teljes
mértékben összeolvadt a vaisésika iskolával, és navja-njája
néven virágzott, sőt tanításaikat a tibeti buddhista hagyományok is magukba
építették. A njája nagy hangsúlyt fektetett a logikára és érvelésre,
míg a vaisésika a dolgok megkülönböztetésére, kategóriákban való
csoportosítására.
Azonban a kérdés valójában az, hogy milyen célból foglalkozunk ezekkel az iskolákkal? Azért tesszük ezt, hogy megismerjünk egy olyan általános módszert, amit az úgynevezett indiai dharmikus hagyományokban követtek – a ‘dharmikus’ szó egy vallástudományi kifejezés, amit a mai hindu iskolákra, a dzsaina iskolára, az összes buddhista irányzatra és a szikhizmusra használnak.
Azonban a kérdés valójában az, hogy milyen célból foglalkozunk ezekkel az iskolákkal? Azért tesszük ezt, hogy megismerjünk egy olyan általános módszert, amit az úgynevezett indiai dharmikus hagyományokban követtek – a ‘dharmikus’ szó egy vallástudományi kifejezés, amit a mai hindu iskolákra, a dzsaina iskolára, az összes buddhista irányzatra és a szikhizmusra használnak.
Ez az általános módszer szanszkrit nyelven a purva paksha, aminek
a jelentése “másik oldal”. Ennek az a lényege, hogy amikor valamiről teszünk egy
kijelentést, akkor elkezdünk ellenvetéseket felhozni e kijelentéssel
kapcsolatban – tehát ez az a bizonyos ‘másik oldal’ –, és megpróbáljuk ezeket az
ellenvetéseket megválaszolni. Ez egy olyan módszer, amit, természetesen,
vitákban a legjobb használni, akár úgy, hogy különböző indiai filozófiai iskolák
követőivel vagy saját kolostori közösségünk tagjaival vitázunk – a hagyományos
tibeti buddhizmusban rendszerint ezzel kapcsolatban folytattak tanulmányokat a
kolostorokban –, vagy akár úgy, hogy saját meditációnk során vitázunk saját
magunkkal, olyan formában, hogy a Dharma tanítások valamelyik pontját kiemelve
próbálunk meg vele szemben ellenvetéseket felhozni.
Tehát a purva paksha, a ‘másik oldal’ az, hogy feltesszük a
kérdést: “Vajon mi lenne az ellenvetés erre a kijelentésre?” És nagyon fontos,
hogy képesek legyünk megválaszolni minden ellenvetést, mert így nem csupán
alaposabban megértjük a tanítás bármely pontját, hanem ez a megértésünk nagyon
szilárd is lesz. Ez nagyon, nagyon fontos annak érdekében, hogy képesek
lehessünk a Dharma tanítások bármely pontján való meditálásra. Ha kifejlesztjük
az egyhegyű elméjű összpontosítást vagy az elmélyedő/elmerülő összpontosítást -
bár ezek mind különböző technikai kifejezések, amelyek az összpontosítás
szintjeire vonatkoznak...
Tehát, ha kifejlesztjük ezt az összpontosítást, bármi legyen is az, amire
fókuszálunk vagy bármelyik összpontosítást is érjük el a meditáció két fajtája
közül, akkor annak feltétlenül helyesnek kell lennie, nem pedig helytelennek.
Mert meditáció során nem merülhetnek fel kételyek bennünk: “Ez tényleg ilyen?”
vagy “Ebben nem vagyok teljesen biztos” vagy “Némi kételyem van ezzel
kapcsolatosan”. Az összpontosításunk nem lehet ilyen ködös, hanem pontosnak,
hibátlannak, szilárdnak kell lennie.
Miért kell tanulmányozni a különböző iskolákat?
Tehát azért tanulmányozzuk a különböző ellenvetéseket és a nem-buddhista
iskolák különféle típusait – de akár még a buddhizmuson belüli, a különféle
buddhista irányzatokat is –, hogy egy nagyon letisztult és szilárd meditációs
tárgyat kapjunk. Mert így akkor egyre mélyebbre és mélyebbre mehetünk és
bensőnkké tehetjük azokat, majd eljuthatunk a megvalósításig és a valóságig,
amelyek szükségesek a megszabadulás és megvilágosodás eléréséhez. Tehát ez a
cél. Nem pedig valamilyen vitaklub létrehozása, ahol lehet vitatkozni vagy
ilyesmi.
Természetesen annak idején, a buddhizmus megszilárdulása idejében, ezekben
a kolostori vitákban szerepet kaptak társadalmi tényezők és gazdasági tényezők
egyaránt. Némely tudós szerint ezek a kolostori viták – és én is egyetértek
velük ebben – olyanok voltak, mint a különböző csapatok közötti futballmeccsek.
Jó, ha önök is tudják, ezek a kolostorok egészen nagyok voltak, és gazdag
pártfogók segítették őket abban, hogy etessék szerzeteseiket és fedezzék minden
kiadásukat. És így aki nyert ezekben a vitákban, gazdag pártfogók támogatásaihoz
jutott. Tehát egy bizonyos értelemben ez egy igazi verseny volt. Ezt a
társadalmi-gazdasági tényezőt fontos megemlíteni, amikor ezekről a vitákról
beszélünk. De itt most számunkra a lényeg ennek a módszernek - ahogy az előbb
mondtam, szanszkrit nyelven purva paksha - az alkalmazása volt. Azaz
megnézni a kijelentések, megállapítások másik oldalát is, ami gyakorlati
meditációs szinten számunkra nagyon fontos.
Erről a két iskoláról, a szánkhjáról és njájáról, két
nagyon részletes cikkem - egy-egy mindkét iskoláról – olvasható a honlapomon, a berzinarchives.com-on. Ott minden részlet megtalálható ezekről az iskolákról.
Nem gondolom, hogy szükséges volna most mindezt elismételnem, mert nem hinném,
hogy egy egyetemi jellegű összehasonlító vallástudományi előadást szeretnének
hallani. Így ahelyett, hogy részletesen végigmennék ezeken az iskolákon, ami
kicsit túl sok volna egy esti előadásnak, az gondoltam, hogy egyetlen tárgyra
fókuszálnánk. És ez nagyon, nagyon lényeges tárgy, amelyiknek az átman
– az ‘én’ – témája. Ez olyan központi, sarkalatos kérdés, aminek a helyes
megértése elengedhetetlen a megszabadulás és a megvilágosodás elérésében.
Az indiai hagyományok közös vonásai
Azt gondolom, szintén nagyon fontos annak a felismerése, hogy ezek az
indiai hagyományok - akár a buddhizmusról, dzsainizmusról, vagy hinduizmusról
beszélünk – mindegyike ugyanazon a jellegű kérdésen elmélkedik. Hasonlóan, mint
a mi ábrahámi vallásainkban (ez a kifejezést használják a összehasonlító
vallástudományban a judaizmusra, kereszténységre és iszlámra). Mindhárom
ábrahámi vallás ugyanolyan jellegű kérdésekről beszél Istennel, mint Teremtővel
kapcsolatban, és a hozzá kapcsolódó dolgokról, ez mindhárom vallás közös alapja.
Ugyanígy az indiai hagyományoknak is – amik azonban jelentősen eltérnek ezektől
az ábrahámi hagyományoktól – mind közös az alapjuk.
Az indiai hagyományok kiindulópontja az újraszületés. Kivéve egyet, egy
kicsi iskolát, a csárvákát/lókajatát, [amiről ITT írtunk bővebben], ami tagadja
az újraszületést és a karmát. De ettől eltekintve, mind az újraszületés tényéből
indul ki, a karma hatása miatt bekövetkező újraszületés tényéből. És a karmának
a tudatlanságból való keletkezéséről, és arról, hogy milyen módon létezik az
‘én’. Nyilván, bizonyára vannak olyanok is ezekben az indiai hagyományokban,
akik azt feszegetik, hogy mennyire létezik általános valóság, de elsődlegesen az
a lényeg, hogy az ‘én’ milyen módon létezik. És mindegyik hagyomány végső célja
a megszabadulás. Mindegyiknek van etikai fegyelmi gyakorlata, meditációja. Ebben
mind megegyezik. Szamatha, vipasszaná – ezek is mindegyik hagyományban
megtalálhatóak; nem csak a buddhizmusra jellemzőek. És mindegyik célja az, hogy
megszerezze a bölcsességet – bár nem igazán igazán kedvelem ezt a ‘bölcsesség’
szót, inkább jobb szeretem a ‘megkülönböztető éberség’ kifejezést használni,
tehát észrevenni a különbséget aközött, hogy mi realitás és mi nem, felismerni
hogyan léteznek valójában a dolgok és mi az, ami csak a fantázia kivetülése. És
mindezek megértése hozza majd el a megszabadulást. Ez is közös minden indiai
hagyományban.
Átman-Brahman |
A buddhista tanításokban is a szamszárából való megszabadulást tűzzük ki
célul, ahol a szamszára a korlátozás nélküli, mindig visszatérő újraszületést
jelenti. Itt is az okozza az újraszületést, hogy alapvetően nem vagyunk
tudatában annak, hogy hogyan létezünk, az ‘én’ - átman - hogyan
létezik, és ez a ‘nem-tudatában levés’ alapvetően nem tudást jelent. (...) Nos,
ezért nem szeretem ezeket a szavakat, hogy “tudatlanság” vagy “bölcsesség”, mert
itt nem arról van szó, hogy hülyék vagyunk; mindössze annyi, hogy valamit nem
tudunk. Tehát más indiai iskolákban is a ‘nem-tudatában levés’ ugyanazt jelenti,
hogy mi nem tudjuk vagy számunkra nem egyértelmű, nem világos, hogy hogyan
létezünk.
(folyt. következik)
Forrás: A buddhizmus által tagadott átman fogalma a szánkhja és njája iskolákban (angol nyelven)
Darsana (magyarul)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése