2. Bódh-Gajá – a megvilágosodás helye
Sziddhattha Gótama – a jövendőbeli Buddha - megvilágosodásának történetét élete egyik leghitelesebb részének tekinthetjük. Ezt a különböző tanbeszédeiben maga is többször elbeszélte tanítványainak, hallgatóságának.
Miután a jövendőbeli Buddha otthontalanságba távozott, egymás után két
mester tanítványa lett. Azonban egyikük tanaival sem volt elégedett, így
elhagyta mindkettőt. Vándorlása során a Magadha tartományban lévő Uruvélá (mai
Bódh-Gajá) település közelébe ért, ami a Nérandzsará folyó mellett volt.
Ekkor csatlakozott öt szigorú aszkézist folytató remetéhez. És itt kezdett bele olyan erőteljes koplalásba, hogy majdnem belehalt. Felismerte, hogy ez a kegyetlen önsanyargatás sem vezet el a megvilágosodáshoz, így felhagyott vele. (egy fiatal anya, Szudzsatá adott tejben főtt rizst Sziddhattha Gótamának, aki ezáltal kissé megerősödött) Az öt aszkéta követője látván, hogy újra ételt vesz magához, elfordult tőle és otthagyta őt.
Ő maga egy pípalfa (Ficus religiosa) tövébe leülve még azon az
éjszakán elérte a megvilágosodást.
(a hagyomány szerint megvilágosodásnak éjszakáján megjelent Mára, a démon,
aki megpróbálta megzavarni őt a mély meditációjában, de végül Buddha
győzedelmeskedett Mára fölött)
Ezek után a mai Bódh-Gajá, mint a megvilágosodás színhelye, buddhista
zarándoklatok egyik fő célpontjává vált. Feltehetőleg tanítói vándorútja
során maga Buddha is többször visszatért Bódh-Gajába.
Körülbelül 200 évvel Buddha megvilágosodása után Asóka király látogatott el
ide, hogy megalapítson egy kolostort, létrehozzon egy síremléket és kialakítson
egy szentélyt. Az első kettő ma már nem látható, de erre az Asóka-féle szentélyre építették rá a jelenlegi piramis alakú Mahábódhi-templomot a Gupta
időszakban (kb. i.u. 6-7. században). Asóka király közvetlenül a bódhi-fa alatt
emeltetett egy “gyémánt trónt” (Vadzsrászana), egy homokkőből készült, oldalán vésett lapot, ami a megvilágosodás
helyét jelképezi.
Az eredeti templomot – ahogy fentebb írtam – Asóka király emeltette, de azóta többször is átépítették. A mostani, piramis alakú formáját körülbelül i.u. 7. században nyerte el.
A 12. századtól kezdve a buddhizmus majdnem teljesen letűnt az
indiai-félszigeten, és Bódh-Gaját és környékét a muszlim csapatok szállták meg.
Ebben az időszakban a Mahábódhi-templom erőteljesen megrongálódott és jobbára
elhagyatottá vált.
Jóval később, a 19. században, a gyarmatosítás idején az angolok
restaurálták. Mivel a buddhizmus ekkora már teljesen megszűnt létezni Indiában,
így a felújított Mahábódhi-templomot hindu papok használták. Csak a második
világháború után került a templom igazgatása egy hindu-buddhista vegyes
bizottság irányítása alá.
A templom belsejében egy kolosszális Buddha-szobor látható, bhúmi-szparsha-mudrá tartásban. (‘föld tanúságul hívó’ mudra. A mudrákról ITT írtam bejegyzést)
Azt mondják, hogy ez a szobor 1700 éves, és kelet felé néz, pontosan úgy,
ahogyan egykor Buddha ült megvilágosodásakor.
A pípalfa (Ficus religiosa) nem csupán a buddhizmusban számít
szentnek, hanem a hinduizmusban és a dzsainizmusban is.
A Mahábódhi-templomcsoportban a főtemplom hátoldalán, nyugati felől van egy
nagyon öreg pípalfa vagy bódhi-fa. Erre a jelenlegi fára úgy tekintenek, mint az
eredeti leszármazottjára.
A hagyomány szerint Asóka király felesége titokban levágatta, mert
féltékeny lett arra, hogy Asóka olyan sok időt töltött itt. De a fa újra kinőtt,
és még akkor egy védőfalat építettek köré.
Nem csupán Indiában, hanem más országokban is több szent fát ültettek el az ókori Bódh-Gajá
fájának magjaiból. Az eredeti bódhi-fa egy hajtását i.e. 3. században Asóka
lánya, Szanghamittá bhikkuní vitte el magával Srí Lankára. Az ottani király,
Devanámpija Tissza elültette Anurádhapurában, a Mahávíhara-kolosorban, ahol még
ma is ereje
teljében van.
teljében van.
A bódhi-fát és a Mahábódhi-templomot egy körülbelül 2 méter magas, négy keresztrúdból álló kerítés veszi körbe. A legrégebbi részét még i.e. 150 körül kezdték el építeni, és folytatták egészen a Gupta-időszak végéig (i.u. 7. századig). A régebbiekbe – amelyek anyaga homokkő – különféle ábrázolásokat véstek, többek között a Dzsétavana-kert képét, szerelmes jeleneteket, Indra vagy Laksmí indiai isteneket, különböző állatokat: szárnyas oroszlánt, bikát, lovat, kentaurt, stb. A későbbi kerítést – amelyet durva gránitból építettek - finoman kidolgozott levél-és lótuszábrázolások, apró figurák és a sztúpák díszítik.
Bódh-Gajá újraéledése
1953 óta Bódh-Gajá zarándoklatok és a turizmus nemzetközi helyszínévé
fejlődött. Buddhisták Srí Lankáról, Thaiföldről, Burmából, Tibetből, Bhutánból
és Japánból kolostorokat és templomokat alakítottak ki, amelyekből könnyű
sétával meg lehet közelíteni a Mahábódhi-templomcsoportot. A megvilágosodás
helye az egész világból vonzza a buddhistákat és turistákat. 2002 júniusában a
Mahábódhi-templomot az UNESCO Világörökség részévé nyilvánították. Így az ezen a
területen található összes, a valláshoz kapcsolódó tárgyi lelet legálisan is
védett.
A hűvösebb hónapokban - december és március között – folyamatosan áramlanak
Bódh-Gajába a zarándokok Indiából és szerte a világból. Gyalog vagy buszokon
érkeznek és körbejárva a templomot, leborulnak, és imákat mormolnak mindenféle
nyelven.
Bódh-Gajá ma egy igazi, élettel teli hely, amely lehetőség ad a
megvilágosodásra, és ahol a buddhizmus minden hagyománya fellelhető.
Forrás: Bódh-Gajá - a megvilágosodás helye (angol nyelven)
Mahabódhi-templom (angol nyelven)
Bódhi-fa (angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése