Annak ellenére, hogy a történelmi Buddha tanításaiban egyértelműen
megnyilvánult, hogy nem ért egyet több kortársa tanaival, nézeteivel,
tanítványait mégis arra kérte, hogy tiszteljék a más véleményen lévőket.
A buddhizmus legtöbb iskolájában nem szorgalmazzák az agresszív hittérítést.
Úgy általánosságban azt nevezzük hittérítésnek, amikor valaki vagy valakik
arról győzködnek egy egyént vagy embercsoportot, hogy térjen át az ő (vagy ők)
vallására vagy egyik vallásról/hitről egy másikra. Még azt is idesorolhatjuk, ha
úgy vitatkozunk, hogy azt állítjuk, a mi álláspontunk az egyetlen helyes
álláspont, míg másoké rossz, helytelen.
Lényeges dolog, hogy az nem számít hittérítésnek, ha erőltetés, “nyomulás”
vagy nyomásgyakorlás nélkül beszélünk valakinek a vallásos hitünkről,
nézetünkről.
Tehát röviden, a legtöbb iskola szerint nem illik idegenek az utcán
leszólítani és Buddhával vagy tanításaival kapcsolatban kérdezgetni őket vagy
beszélni nekik.
A keresztények közül nagyon sokan értetlenek ezzel az állásponttal kapcsolatban. Ők, ugyanis, irgalmasságból, könyörületből térítik az embereket.
Nyilván a buddhisták is szeretnék, ha minél több ember ismerné meg
tanaikat. A történelmi Buddha idejében a tanítványok egyik helyről a másikra
vándoroltak, ilyen módon sikerült a tanításokat elérhetővé tenni minden
érdeklődő számára. Ennek ellenére a buddhisták többsége nem próbálkozik
áttérítéssel.
Buddha vonakodása a tanítástól
A páli kánonban szereplő tanbeszédben – amely ITT olvasható teljes
egészében - Buddha maga mondja el, hogy megvilágosodása után tartózkodni akart
mások tanításától.
“Ezt a tan mély, nehezen felfogható, nehezen érthető, nyugalmat adó,
magasrendű, ésszel fel nem érhető, titkos, csak bölcseknek szóló. Számomra
világos lett. Ám az emberek vágyaik rabjai, vágyaikon csüggenek, vágyaikat
élvezik (...) Ha tehát hirdetni fogom a tant, és a többi ember nem érti meg
tanításomat, csak baj háramlik belőle rám.” (idézet ‘A Buddha tanító útjának
kezdete’ című szuttából, Vekerdi József fordításában)
Buddha úgy gondolta, hogy a tanbeszédek elmondása nem csupán elvek és intelmek átadása. Inkább egyfajta előkészítése annak, hogy az emberek saját maguk tapasztalják meg a Tant, és lássák be azt, hogy az ösvényen járás elkötelezettséget és céltudatosságot igényel.
Éppen emiatt az emberek ezt képtelenek megtenni addig, amíg személyes
motiváltságot nem éreznek, teljesen mindegy, hogy mennyire erőltetik rájuk. És
pontosan ezért jobb, ha olyanok számára teszik elérhetővé a tanításokat, akik
érdeklődnek irántuk.
Az elrontott Dharma
Emellett azt is jó tudni, hogy a hittérítés nem igazán segíti a belső
nyugalmat, mert izgatottsághoz és haraghoz vezet a folyamatos összeütközés olyan
emberekkel, akik nem értenek egyet a mi becses hitünkkel.
És vajon mit árul el rólunk az, amikor úgy érezzük, hogy be kell
bizonyítanunk a világnak, hogy a hitünk az egyetlen helyes hit, és hogy a mi
feladatunk leterelni mindenki mást a téves útjáról?
Leginkább azt, hogy erőteljesen ragaszkodunk a hitünkhöz. Ha buddhistának
valljuk magunkat, ez azt jelenti, hogy rosszul csináljuk. A buddhista ösvényen
való haladás valójában egy folyamat, amelynek során mindig nyitottnak kell
maradunk új értelmezésekhez.
Ha úgy gondoljuk, hogy nekünk van igazunk, és mindenki más téved, akkor egyértelmű, hogy nem vagyunk nyitottak új értelmezéshez. Ha azt próbáljuk bizonygatni, hogy más vallások rosszak, akkor gyűlöletet és ellenszenvet hozunk létre elménkben (és másokéban is). Ezáltal elrontjuk a Dharmát.
Úgy mondják, hogy a buddhista tanításokat nem szabad szorosan és fanatikusan marokba szorítani, hanem nyitott kézben kell tartani, mert így a megértésünk mindig növekedhet.
Asóka király rendeletei
Asóka király az ókori India uralkodója volt i. e. 269-től 232-ig.
Rendeleteit oszlopokra vésette, amelyeket szerte birodalmában állíttatott.
Buddhista misszionáriusokat küldött Ázsiába és Európába, hogy mások is
megismerjék a Tant. Többek között arról is híres volt, hogy szabad
vallásgyakorlást engedélyezett birodalmában, annak ellenére, hogy ő maga
elkötelezett buddhistának vallotta magát. (Asókáról ITT írtam egy
bejegyzést)
Upajá – ‘ügyes eszköz’
Ugyanakkor, ne felejtsük el, hogy néha egy másik vallással való közelebbi
ismeretség válhat upajává – ‘ügyes eszközzé’ - ahhoz, hogy
megvalósítsuk a bölcsességet. A buddhista tanításoktól eltérő tanokat járműként
használhatjuk szellemi felfedezéshez és saját belsőnk kivetítéséhez. Ez is oka
lehet annak, hogy a buddhisták miért nem lesznek feszültek vagy ingerültek más
vallások tanításaitól.
Van, amikor maguk a buddhisták sem javasolják a buddhizmusra való áttérést. Legalábbis addig semmiképpen sem, amíg azt nem tanulmányozták és nem járták körbe rendesen. Őszentsége, a 14. dalai láma ezt írja könyvében (Őszentsége, a dalai láma - Ősi bölcsesség, modern világ, Európa Könyvkiadó, 2001. fordította: Barkóczi András):
“Abban az esetben, ha valaki hosszas és érett megfontolás után másik
vallás felvétele mellett dönt, nagyon fontos, hogy ne feledkezzék meg arról a
határozott hozzájárulásról, amellyel minden egyes vallási hagyomány gazdagítja
az emberiséget. Fennáll a veszély, hogy a döntését mások előtt igazolni igyekvő
egyén kritizálja korábbi hitét. Ezt mindenképpen kerüljük el. Azért, mert egy
hagyomány többé nem viszi előre az egyént, még nem feltételezhetjük, hogy az
emberiségnek sincs már hasznára. Épp ellenkezőleg, biztosra vehetjük, hogy
milliókat lelkesített a múltban, milliókat lelkesít ma, és milliókat fog
lelkesíteni a szeretet és együttérzés útján a jövőben is.
Fontos észben tartanunk, hogy a vallás célja végeredményben nem más,
mint a szeretet, együttérzés, türelem, elnézés, megbocsátás és a többi
elősegítése. Ha ezeket elhanyagoljuk, mit sem segít rajtunk a vallásváltoztatás.
Ugyanígy semmire sem megyünk saját hitünk buzgó gyakorlásával, ha elmulasztjuk
beépíteni mindennapi életünkbe ezeket a tulajdonságokat. Az ilyen hívó
szikrányival sem különb a gyógyíthatatlan betegségben szenvedő páciensnél, aki
végigolvas egy orvosi tanulmányt, de nem veti alá magát a javallott
kezelésnek.”
Forrás: Hittérítés és a buddhizmus (angol nyelven)
Őszentsége, a dalai láma - Ősi bölcsesség, modern világ (Európa Könyvkiadó)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése