(És akkor a történelmi Buddhát miért hullámos vagy göndör hajjal
ábrázolják?)
Bizonyára nagyon sokunkban felmerült már az a kérdés, hogy a buddhista
apácák és szerzetesek miért borotválják le kopaszra a fejüket?
Nem igazán van erre más válasz, mint az, hogy “ez a szabály”. Nyilván arra
gondolhatunk, hogy a haj leborotválása nem csupán a hiúságot és a vágyat
csökkenti, de egyfajta lemondás a világi életről is. Emellett praktikus viselet,
különösen forróságban.
Történelmi háttér: Hajviselet és a spirituális
útkeresés
Történészek szerint az időszámításunk előtti utolsó évezredben a
megvilágosodást kereső vándorló koldusok látványa India-szerte megszokott volt.
(A történelmi Buddha társadalmi és vallási környezetéről ITT írtam
bejegyzést)
Mivel a haj- és testápolás az ókori Indiában alapvető követelménynek
számított, elsősorban a felső három kaszthoz tartozó férfiaknál és nőknél, ezért
a világi életről való lemondást jelezte a szándékosan ápolatlanul hagyott haj és
szakáll. Voltak olyan koldusok is, akik szálanként tépték ki a hajukat.
Buddha első szerzetesrendjének szabályzatát a páli nyelven íródott
Vinaja-pitaka – ‘A szerzetesi fegyelem kosara’ tartalmazza. (a
buddhista szent iratokról ITT olvasható bejegyzés)
A Vinaja-pitakán belül található Khandhaka nevű részben
írják, hogy a szerzeteseknek legalább minden második hónapban borotválniuk kell
a fejüket, vagy pedig akkor, ha a hajuk két ujjnyi hosszúra nőtt. Nem tudjuk,
hogy ez az előírás már a történelmi Buddha idejében bekerült-e a szabályzatba
vagy csak utólag tették bele.
A Khandhaka azt is előírja, hogy a szerzetesek/apácák csak
borotvával vághatják le hajukat, nem pedig ollóval, hacsak nincs valami seb a
fejükön. A szerzetesek/apácák nem téphették ki a hajukat és nem festhették ősz
hajszálaikat. Nem volt szabad sem fésűt, sem kefét használni, vagy bármilyen
olajjal, kenőccsel bekenni. Ezek a szabályok mindenképpen a hiúság csökkentését
szolgálták.
Érdekes, hogy a Khandhaka szabályzata megengedi a szerzeteseknek,
hogy rövid szakálluk legyen. Ennek ellenére nem igazán lehet látni szakállas
buddhista szerzetest.
A legtöbb buddhista apáca és szerzetes még manapság is a Vinaja
szabályát követi a hajviseletével kapcsolatban. Bár a gyakorlat iskolánként
valamelyest változó, mégis úgy tűnik, hogy a felszentelési ceremóniákban
mindenhol ott szerepel a haj leborotválása is. A szerzetesjelöltek némely esetben még
a szertartás előtt majdnem teljesen lekopasztják a fejüket, csak egy kevéske
hajat hagynak a fejtetőn a ceremóniamesternek, hogy az vágja le.
A borotváláshoz változatlanul jobbára pengét használnak. Vannak olyan
szerzetesrendek, amelyek úgy vélik, hogy az elektromos borotva inkább ollószerű
tárgy, ezért - a Vinaja -ra hivatkozva - tiltott hajvágási eszközként
kezelik.
A történelmi Buddha haja
A korai buddhista iratok szerint a történelmi Buddha ugyanolyan módon élt,
mint a tanítványai. Ugyanolyan ruhát hordott és ugyanúgy kéregette az ételt,
mint bárki közülük. Akkor a történelmi Buddhát miért nem ábrázolják ugyanolyan
kopasz fejjel, mint egy szerzetest? (ne felejtsük, hogy a kopasz, kövér, nevető
Buddhának semmi köze nincs a történelmi Buddhához, Sákjamuníhoz. A nevető
Buddháról ITT olvasható bejegyzés)
A legkorábbi iratokban nem említik meg külön, hogy a történelmi Buddha
milyen formában viselte a haját megvilágosodása után. Viszont a buddhista
hagyomány úgy tartja, hogy három évvel azután, hogy elérte a megvilágosodást,
egy látogatásra hazament családjához. Mivel le akarta vágatni a haját, Upálit, a
borbélyt rendelték oda hozzá. (Upáli ekkor kapta az első tanítást Buddhától,
később ő is szerzetesnek állt, és Buddha egyik leghíresebb tanítványa lett. A
buddhista hagyományban Upáli neve összekapcsolódik a Vinajával. ITT
írtam róla)
A művészettörténészek szerint a történelmi Buddhát emberi formában
legelőször időszámításunk előtti első században Gandhára művészei jelenítették
meg. (nagyon sokáig csak különböző szimbólumokkal ábrázolták a történelmi
Buddhát. Buddha megjelenítéséről ITT lehet olvasni)
Gandhára buddhista királyság volt, kb. kétezer évvel ezelőtt a mostani
Pakisztán és Afganisztán területén. Mivel az ókori világ legforgalmasabb
kereskedelmi útvonala, a Selyemút mentén feküdt, az itteni művészekre több
művészeti stílus is hatást gyakorolt, a görög éppen úgy, mint perzsa és indiai.
(A Selyemút és a buddhista művészet kapcsolatáról ITT írtam)
Ezek a legelső emberi formájú Buddha-ábrázolások kétségtelenül görög
stílusúak. Ez megnyilvánul a ruházatban, az alakok testének arányaiban is. A
hajviselet mediterrán jellegűen hullámos, amit kontyba fogva ábrázolták a
fejtetőn.
Később, az évszázadok során ez a hullámos haj stilizált mintává vált,
olyannyira, hogy már inkább sisakra hasonlít, mint hajra. Az is tény, hogy
borotvált fejű történelmi Buddha-ábrázolás nagyon elvétve akad.
Forrás: Miért borotválják a fejüket a buddhista szerzetesek és apácák? (angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése