A buddhizmusról már némi ismerettel rendelkező nyugatiak gyakran
meghökkennek, amikor ezzel a vallással kapcsolatban a ‘hit’ szót megemlítik.
Ugyanis a ‘hit’ szót, úgy általában valamiféle hajlíthatatlan, merev és
megkérdőjelezhetetlen elfogadásként értelmezzük. Hogy valójában is ezt kellene-e
jelentenie, az egy másik kérdés. A Miben hisznek a buddhisták című
bejegyzésben már említettem, hogy a történelmi Buddha azt tanította, ne
fogadjunk el semmilyen tanítást, beleértve az ő tanítását is, anélkül, hogy
kipróbálnánk és megnéznénk, jó-e nekünk vagy sem. (Erre nagyszerű példa
Káláma szutta, az AN 3.65, amit ITT, a Buddha Ujján lehet elolvasni
kétféle fordításban is)
Úgy vélem, hogy a hitnek, mint olyannak, több fajtája létezik, és ezeken
belül több út is kínálkozik, amelyek a buddhista gyakorláshoz szükségesek.
A szanszkrit nyelvű sraddhá vagy a páli nyelvű saddhá
szót általában ‘hit’-nek szokták fordítani, de jelenthet bizalmat, meggyőződést
vagy hűséget is. A buddhista iskolák nagy része szerint a sraddhá
kialakulása a gyakorlás korai szakaszában megjelenő fontos elem. Az elején,
amikor csak ismerkedünk a buddhista tanokkal, olyan tanításokkal kerülünk
szembe, amelyeknek nem igazán tudjuk még felfogni az értelmét, és amelyek úgy
tűnnek, hogy teljes mértékben ellentétesek a magunkról és a világról kialakított
belső szemléletünkkel. Ráadásul, amikor a buddhista tanítónk elmondja ezeket a
legelső tanításokat, még azt is hozzáteszi, hogy mindezeket pusztán vakhit
alapján ne fogadjuk el. Mit tehetünk ekkor?
Két lehetőségünk van. Megtehetjük, hogy első lendületből elutasítjuk ezeket
a tanításokat. Mivel nem egyeznek az évtizedek óta meglévő világfelfogásunkkal,
azt is gondolhatjuk, hogy ezek a tanítások rosszak. Viszont ne felejtsük el,
hogy a buddhizmus szerint önmagunkról és az életünkről való tapasztalataink
illúziókra épülnek. Tehát, ha elutasítjuk a buddhista tanításokat anélkül, hogy
megvizsgálnánk őket úgy, mint a valóság egy másfajta nézetét, az azt jelenti,
hogy az utunknak már akkor vége, mielőtt elkezdődött volna.
A tanítások feldolgozásának másik lehetősége az, hogy megpróbáljuk
intellektuális módon megkeresni bennük az “értelmet”, ami alapján ezután
különféle nézeteket és véleményeket alakíthatunk ki arról, hogy miről szólnak
ezek a tanítások. Azonban a történelmi Buddha több alkalommal is óvta
tanítványait ettől. Mert amikor már elkezdünk kötődni a bennünk kialakult
korlátolt, helyesen vagy helytelenül kialakult nézetekhez, a tisztaság vagy
átlátszóság utáni keresés véget is ért.
Ekkor jön a képbe a sraddhá vagy saddhá. Bhikkhu Bódhi,
théraváda szerzetes és tudós ezt mondja: “A buddhista ösvény egy
tényezőjeként a hit (saddhá) nem vakhitet jelent, hanem arra való hajlandóságot,
hogy bizalmat előlegezzünk meg olyan állításoknak, amiket saját magunk a
fejlődésünk jelenlegi szakaszában nem tudunk személyesen igazolni vagy
megerősíteni.”
Tehát az igazi próbatételünk nem csupán az, hogy a vakhitet vagy a teljes
hitetlenkedést, kételkedést elkerüljük, hanem a valamiféle korlátolt nézethez,
véleményhez való ragaszkodást is. Mindezek helyett meg kell tanulnunk bizalmat
kiépíteni a gyakorlás felé, és nyitottak maradni a belátás kialakítására.
Azt is gondolhatjuk, hogy addig szükségtelen a hit vagy bizalom kiépítése,
amíg ki nem alakul bennünk a megértés a tanításokkal kapcsolatban. Nem szabad
azonban elfelejteni, hogy a bizalomra még a megértés előtt szükségünk van.
Nágárdzsuna (a buddhizmus i.u. 2. században élt legnagyobb hatású
filozófusa) ezt mondta:
“Vannak, akik a hitre alapozva kerülnek kapcsolatba a Tannal, és
vannak, akik igazi megértéssel rendelkeznek; e kettő közül az igazi megértés a
vezető, mégis a hité az elsőbbség.”
Nagy hit, nagy kétség
A buddhizmus zen hagyományában úgy tartják, hogy egy tanulónak legyen
nagyon nagy hite, nagyon sok kétsége és nagyon erős elhatározása. Bizonyos
szempontból nézve a nagyon nagy hit és nagyon sok kétség ugyanaz. Mindkét dolog,
a hit és a kétség a bizonyosságra való szükségletünk elengedéséről szól, és egy
új, még nagyon is bizonytalan tudás felé nyitásról. És szól az
elbizakodottságunk, önteltségünk levetkőzéséről és a megszokott, ismerős
világlátásunkból való bátor kilépésről.
A bátorság és a buddhista ösvényen való haladás magabiztosságot igényel.
Mert sok esetben a letisztulást fényévnyi távolságra érezzük magunktól. Ilyenkor
azt is hihetjük, hogy nem rendelkezünk azzal, ami szükséges ahhoz, hogy a
zűrzavart és az illúzióinkat képesek legyünk elengedni. Pedig ez a lehetőség
mindannyiunkban megtalálható.
Természetesen, ehhez az is hozzátartozik, hogy képesek legyünk megfelelő és
elegendő bizalmat előlegezni a buddhista tanítónknak is, aki segít nekünk és
vezet bennünket ezen az ösvényen. (a tanítókkal/gurukkal kapcsolatos általános
félreértésekről ITT írtunk egy bejegyzést)
Talán nem árt tudni, hogy ez a fajta önálló gondolkodásra és
szemléletváltozásra való igény megtalálható más vallásoknál is, például a
kereszténységnél is. A német református írópáros, Elke Endrass és Siegfried
Kratzer így ír erről:
“Az önálló gondolkodás fáradságos dolog, különösen akkor, ha az ember
nem szokott hozzá, hogy megkérdőjelezze a tényeket. Sokkal egyszerűbb és
kényelmesebb átvenni bizonyos előre gyártott gondolkodásmódokat – még akkor is,
ha azok szolgaságba taszítják az embert. Sokan ezért maradnak szívesebben régi
elképzeléseik foglyai, semmint, hogy új lehetőségekkel ismerkedjenek meg.
Nagyon sokan érzik úgy, hogy hitük korlátozza és rabbá teszi őket, és
mégis: nem mindenki számára jó dolog elhagyni a [az eredeti hitünk által
kialakított] ‘barlang’ meleg, védelmező terét. Hiszen minden tudatbővülés hosszú
és főként fáradságos folyamat, mert nem csupán alapvető változtatásokat tesz
szükségessé, hanem gyakran olyan viselkedésmódokat is eredményez, amelyek
értetlenségbe ütköznek az érintett addigi környezetében. Ráadásul kinn, ‘a
barlang’ előtt nem süt mindig a nap, olykor jeges szél támad, s az ember ekkor
legszívesebben visszamászna a ‘barlang’ védelmébe és biztonságába. De csak az
nőhet fel, aki előre megy.
S még valami: A szabadsághoz vezető úton az embernek szüksége van egy
‘embercsempészre’, aki kivezeti őt a barlangból – ám az illető csak egy darabig
kísérhet el bennünket. Egyszer elérkezik az a pont, ahonnan egyedül kell
továbbmennünk. Ezzel is tisztában kell lennünk.
De megéri az út.”
(Elke Endrass – Siegfried Kratzer: Megbetegítő hit? Kiutak a válságból
Magyarországi Református Egyház
Kálvin János kiadója
Budapest, 2006
Forrás: Hit a buddhizmusban (angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése