A buddhizmusról már némi ismerettel rendelkező nyugatiak gyakran 
meghökkennek, amikor ezzel a vallással kapcsolatban a ‘hit’ szót megemlítik. 
Ugyanis a ‘hit’ szót, úgy általában valamiféle hajlíthatatlan, merev és 
megkérdőjelezhetetlen elfogadásként értelmezzük. Hogy valójában is ezt kellene-e 
jelentenie, az egy másik kérdés. A Miben hisznek a buddhisták című 
bejegyzésben már említettem, hogy a történelmi Buddha azt tanította, ne 
fogadjunk el semmilyen tanítást, beleértve az ő tanítását is, anélkül, hogy 
kipróbálnánk és megnéznénk, jó-e nekünk vagy sem. (Erre nagyszerű példa 
Káláma szutta, az AN 3.65, amit ITT, a Buddha Ujján lehet elolvasni 
kétféle fordításban is)  
Úgy vélem, hogy a hitnek, mint olyannak, több fajtája létezik, és ezeken 
belül több út is kínálkozik, amelyek a buddhista gyakorláshoz szükségesek.
A szanszkrit nyelvű sraddhá vagy a páli nyelvű saddhá 
szót általában ‘hit’-nek szokták fordítani, de jelenthet bizalmat, meggyőződést 
vagy hűséget is. A buddhista iskolák nagy része szerint a sraddhá 
kialakulása a gyakorlás korai szakaszában megjelenő fontos elem. Az elején, 
amikor csak ismerkedünk a buddhista tanokkal, olyan tanításokkal kerülünk 
szembe, amelyeknek nem igazán tudjuk még felfogni az értelmét, és amelyek úgy 
tűnnek, hogy teljes mértékben ellentétesek a magunkról és a világról kialakított 
belső szemléletünkkel. Ráadásul, amikor a buddhista tanítónk elmondja ezeket a 
legelső tanításokat, még azt is hozzáteszi, hogy mindezeket pusztán vakhit 
alapján ne fogadjuk el. Mit tehetünk ekkor?
Két lehetőségünk van. Megtehetjük, hogy első lendületből elutasítjuk ezeket 
a tanításokat. Mivel nem egyeznek az évtizedek óta meglévő világfelfogásunkkal, 
azt is gondolhatjuk, hogy ezek a tanítások rosszak. Viszont ne felejtsük el, 
hogy a buddhizmus szerint önmagunkról és az életünkről való tapasztalataink 
illúziókra épülnek. Tehát, ha elutasítjuk a buddhista tanításokat anélkül, hogy 
megvizsgálnánk őket úgy, mint a valóság egy másfajta nézetét, az azt jelenti, 
hogy az utunknak már akkor vége, mielőtt elkezdődött volna.
A tanítások feldolgozásának másik lehetősége az, hogy megpróbáljuk 
intellektuális módon megkeresni bennük az “értelmet”, ami alapján ezután 
különféle nézeteket és véleményeket alakíthatunk ki arról, hogy miről szólnak 
ezek a tanítások. Azonban a történelmi Buddha több alkalommal is óvta 
tanítványait ettől. Mert amikor már elkezdünk kötődni a bennünk kialakult 
korlátolt, helyesen vagy helytelenül kialakult nézetekhez, a tisztaság vagy 
átlátszóság utáni keresés véget is ért.
Ekkor jön a képbe a sraddhá vagy saddhá. Bhikkhu Bódhi, 
théraváda szerzetes és tudós ezt mondja: “A buddhista ösvény egy 
tényezőjeként a hit (saddhá) nem vakhitet jelent, hanem arra való hajlandóságot, 
hogy bizalmat előlegezzünk meg olyan állításoknak, amiket saját magunk a 
fejlődésünk jelenlegi szakaszában nem tudunk személyesen igazolni vagy 
megerősíteni.” 
Tehát az igazi próbatételünk nem csupán az, hogy a vakhitet vagy a teljes 
hitetlenkedést, kételkedést elkerüljük, hanem a valamiféle korlátolt nézethez, 
véleményhez való ragaszkodást is. Mindezek helyett meg kell tanulnunk bizalmat 
kiépíteni a gyakorlás felé, és nyitottak maradni a belátás kialakítására.
Azt is gondolhatjuk, hogy addig szükségtelen a hit vagy bizalom kiépítése, 
amíg ki nem alakul bennünk a megértés a tanításokkal kapcsolatban. Nem szabad 
azonban elfelejteni, hogy a bizalomra még a megértés előtt szükségünk van. 
Nágárdzsuna (a buddhizmus i.u. 2. században élt legnagyobb hatású 
filozófusa) ezt mondta:
“Vannak, akik a hitre alapozva kerülnek kapcsolatba a Tannal, és 
vannak, akik igazi megértéssel rendelkeznek; e kettő közül az igazi megértés a 
vezető, mégis a hité az elsőbbség.”
Nagy hit, nagy kétség
A buddhizmus zen hagyományában úgy tartják, hogy egy tanulónak legyen 
nagyon nagy hite, nagyon sok kétsége és nagyon erős elhatározása. Bizonyos 
szempontból nézve a nagyon nagy hit és nagyon sok kétség ugyanaz. Mindkét dolog, 
a hit és a kétség a bizonyosságra való szükségletünk elengedéséről szól, és egy 
új, még nagyon is bizonytalan tudás felé nyitásról. És szól az 
elbizakodottságunk, önteltségünk levetkőzéséről és a megszokott, ismerős 
világlátásunkból való bátor kilépésről.
A bátorság és a buddhista ösvényen való haladás magabiztosságot igényel. 
Mert sok esetben a letisztulást fényévnyi távolságra érezzük magunktól. Ilyenkor 
azt is hihetjük, hogy nem rendelkezünk azzal, ami szükséges ahhoz, hogy a 
zűrzavart és az illúzióinkat képesek legyünk elengedni. Pedig ez a lehetőség 
mindannyiunkban megtalálható. 
Természetesen, ehhez az is hozzátartozik, hogy képesek legyünk megfelelő és 
elegendő bizalmat előlegezni a buddhista tanítónknak is, aki segít nekünk és 
vezet bennünket ezen az ösvényen. (a tanítókkal/gurukkal kapcsolatos általános 
félreértésekről ITT írtunk egy bejegyzést)  
Talán nem árt tudni, hogy ez a fajta önálló gondolkodásra és 
szemléletváltozásra való igény megtalálható más vallásoknál is, például a 
kereszténységnél is. A német református írópáros, Elke Endrass  és Siegfried 
Kratzer így ír erről:
“Az önálló gondolkodás fáradságos dolog, különösen akkor, ha az ember 
nem szokott hozzá, hogy megkérdőjelezze a tényeket. Sokkal egyszerűbb és 
kényelmesebb átvenni bizonyos előre gyártott gondolkodásmódokat – még akkor is, 
ha azok szolgaságba taszítják az embert. Sokan ezért maradnak szívesebben régi 
elképzeléseik foglyai, semmint, hogy új lehetőségekkel ismerkedjenek meg. 
Nagyon sokan érzik úgy, hogy hitük korlátozza és rabbá teszi őket, és 
mégis: nem mindenki számára jó dolog elhagyni a [az eredeti hitünk által 
kialakított] ‘barlang’ meleg, védelmező terét. Hiszen minden tudatbővülés hosszú 
és főként fáradságos folyamat, mert nem csupán alapvető változtatásokat tesz 
szükségessé, hanem gyakran olyan viselkedésmódokat is eredményez, amelyek 
értetlenségbe ütköznek az érintett addigi környezetében. Ráadásul kinn, ‘a 
barlang’ előtt nem süt mindig a nap, olykor jeges szél támad, s az ember ekkor 
legszívesebben visszamászna a ‘barlang’ védelmébe és biztonságába. De csak az 
nőhet fel, aki előre megy.
S még valami: A szabadsághoz vezető úton az embernek szüksége van egy 
‘embercsempészre’, aki kivezeti őt a barlangból – ám az illető csak egy darabig 
kísérhet el bennünket. Egyszer elérkezik az a pont, ahonnan egyedül kell 
továbbmennünk. Ezzel is tisztában kell lennünk. 
De megéri az út.”
(Elke Endrass – Siegfried Kratzer: Megbetegítő hit? Kiutak a válságból 
Magyarországi Református Egyház 
Kálvin János kiadója
Budapest, 2006
Forrás: Hit a buddhizmusban (angol nyelven)

.jpg)

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése