Káma, a szerelem istene |
Mára a hindu mitológiában
A hindu mitológiában Mára megegyezik Kámával, a szerelem istenével. Ezt az
azonosságot a buddhizmus is átvette.
A hindu istenek azt kérték Kámától, hogy térítse magához Sivát mély
meditációjából, aki ezek után minden bizonnyal érdeklődni kezd felesége, Párvatí
iránt, aki majd megszüli Kárttikéya nevű gyermeküket. Erről a gyermekről azt
jövendölték, hogy hét napos korában meg fogja ölni Táraka démont.
Hogy felriassza Sivát, Káma öt nyilat lőtt ki íjából. Ezek a nyilak
- elragadtatást keltenek,
- vágyakozást keltenek,
- elkábítanak, ami talán azt sugallja, hogy valakit szórakozottá
tesznek,
- lefogyasztanak és kiszárítanak, ami ebben a szövegkörnyezetben megviselt,
éhes és szomjas állapotot jelenthet, és amely miatt a meditáló feladja
gyakorlását. Más szövegkörnyezetben talán Márának arra a művére utalhat, hogy
kiszáradttá válunk és a könyörületesség nedve elfogy belőlünk.
- megölnek, ami – ebben a környezetben – talán Sivában aggodalmat kelt,
hogy meghal, mialatt meditál, és ettől való félelmében abbahagyja a
meditációt.
Ezt az ötöt hívják az öt problémának, ami Mára műve.
Siva bosszús lett, hogy megzavarják, és a harmadik szeme tüzével hamuvá égette Kámát. Ezután Káma feleségének, Ratínak kérésére – Párvatí közbenjárására - Siva beleegyezett, hogy Káma Pradjumnaként szülessen újra, immáron Krisna isten és Rukminí fiaként. Amikor Pradjumna hat éves lett, Sambara démon ellopta őt és bedobta a tengerbe, mivel egy jóslat szerint Pradjumna felnőve megöli Sambarát. Pradjumnát lenyelte egy hal, amit aztán kifogtak, és a gyomrában talált fiút odaadták egy Sambara házában dolgozó nőnek, aki felnevelte őt, és aki nem volt más, mint Ratí reinkarnációja, Májávatí. A felnőtt Pradjumna megölte Sambarát, majd feleségül vette Májávatít.
Ezért Márát isteni lénynek lehet tekinteni. A buddhista kozmológiában a vágyak világában, az istenek (dévák) birodalmának legmagasabb pontján, a Meru-hegy tetején lakik. (a vágyak világának hat birodalmáról ITT írtam bejegyzést)
Mára a buddhista mitológiában
A buddhizmusban Mára a helytelen nem-buddhista nézeteket személyesíti meg.
Ezek voltak a legutolsók azon nézetek közül, amiket Buddhának le kellett győznie
a bölcsesség harmadik szemével. Ez hasonlatos ahhoz a hindu mitológiai
leíráshoz, amely szerint Káma megpróbálta megzavarni Sivát, és Siva
elpusztította őt a harmadik szemének tüzével.
Különböző szuttákban bukkan fel Mára, hogy megkísértse akár Buddhát, akár
tanítványait, de mindig alulmarad.
A négy Mára
A mára kifejezés a szanszkrit mr szótőből származik, ami
‘gyilkos’-t jelent. Ezért átvitt értelemben úgy is vehetjük, hogy Mára az, aki
“meggyilkol” bennünket, korlátolt lényeket, zavart, feszültséget kelt bennünk és
azokban az építő tetteinkben, amelyek a három spirituális célhoz vezetnek: jobb
újraszületéshez, megszabaduláshoz és megvilágosodáshoz. Mára jelentheti még azt
is, hogy ‘ami véget vet’ (szanszkrit nyelven antaka) – azaz ami véget
vet a szellemi gyakorlásnak.
A Mára négy típusa:
- Mára, a Halál Ura (szanszkrit nyelven: mrtjumára)
- A zavaró érzelmek, szennyeződések Márája (klesamára)
- Az öt halmaz Márája (szkhandamára)
- Mára, az istenek fia (devaputramára)
Forrás: Dr. Alexander Berzin: Démoni erők: A négy Mára (angol nyelven)
Négy Mára (angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése