Dr. Alexander Berzin: A Dharma kerekének háromszori
megforgatása
A mahájána buddhizmusban Buddha tanításaival kapcsolatban létezik egy
kifejezés: “a Dharma/Tan kerekének háromszori megforgatása” vagy “a Dharma
továbbadásának három köre”. Mindegyik forgatás vagy kör különböző helyszínen és
különböző időben történt Buddha életében, bár későbbi tudósok, mint például
Congkapa, a hármat tartalmukban különböztetik meg, nem annyira időrendi
sorrendjük által.
Az átadás első köre
Az átadás első köre Iszipatanában, az Őzek ligetében történt. Buddha oda
ment rögtön azután, hogy megvilágosodott, és az első tanítást ott adta öt
remetetársának. Ebben belátásának alapjait fektette le: a négy nemes igazságot.
Ezek pedig a szenvedés/stressz megléte, a stressz valódi oka, a stressz
megszüntetésének valódi lehetősége és a helyes ösvény vagy az elme útja, amely
elvezet a valódi megszüntetéshez, és ahhoz, amelyek következnek belőle.
A buddhizmusban nagyon sokszor használják a “nemes” szót. Több kifejezésben
is szerepel: “négy nemes igazság”, “nemes nyolcrétű ösvény”, “nemes
tanítványok”, “nemes keresés”, stb.
A “nemes” az eredeti páli nyelvű szövegekben található “árja” szó
fordítása, amelyik az “árja” kifejezésből származik. Az árják indoeurópai
népcsoport, akik Közép-Ázsiában laktak, és körülbelül 2000 évvel időszámításunk
előtt hódították meg Indiát, és önmagukat a helyi törzsek és kultúra fölött
felsőbbrendűnek nyilvánították.
A buddhista tanításokban az “árja” – nemes tanítvány- egy helyes és valódi
belátással rendelkező lény, olyan valaki, akinek nem-fogalmi szintű ismeretei
vannak erről a négy nemes igazságról. És amelynek tényszerű voltát egy árja
nem-fogalmi szinten igaznak lát, ugyanakkor az átlagemberek és a más indiai
filozófiai rendszerek követői egyáltalán nem véltek/vélnek igaznak.
Érdekes, hogy bár Buddha tanbeszédeiben az “árja” kifejezést használta, ami
társadalmi szinten a nemesség egy tagját jelentette, az általa létrehozott
tanítványi közösségben mégis eltörölte a kasztrendszert és a hierarchikus
felépítést. Ennek ellenére azt, aki nem születésen vagy klánhoz tartozáson vagy
rasszon alapuló buddhista árjává lett, semmi sem jogosította fel politikai
hatalomra vagy gazdasági státuszra; ez “csupán” egyfajta szellemi rangot
jelentett. Éppen emiatt Buddha azért használta ezt a kifejezést, hogy jelezze,
azok, akik felismerték ezeknek a tényeknek a valódiságát, kiemelkednek a
tömegből, olyan módon, hogy örökre megszabadították magukat a szenvedések
bizonyos szintjétől.
Emellett, az őzeket általában békés, kedves jószágnak ismerik. Azáltal,
hogy az Őzek parkjában tanított, Buddha szimbolikusan jelezte, hogy megértvén a
tanításait, el lehet jutni egy szenvedéstől mentes, békés állapotba.
(Több tudós szerint nem a négy nemes igazság volt Buddha legelső tanítása.
Erről ITT írtam egy bejegyzést. A ford. megjegyzése)
Az átadás második köre
Buddha tanításainak második körének átadása a Keselyűcsúcs-hegyen történt,
ami Magadha királyságban van, nem messze annak fővárosától, Rádzsagahától. Ez
Buddha életének egyik különösen nehéz időszakában volt: háború dúlt
szülőföldjén, Szakjában (Szakkában); és Magadhában a trónörökös herceg börtönbe
vetette saját apját, elbitorolta a trónt és halálra éheztette apját. Ekkortájt
történt az is, amikor Dévadatta, Buddha unokatestvére megpróbálta Buddhát
megölni és szakadást előidézni a tanítványi közösségben.
Ráadásul, amikor Buddha éppen úton volt Magadhába, megrágalmazták
Vaddzsíban, így elment, hogy Keselyűcsúcs-hegy barlangjában éljen.
A tanítás átadásának második köre elsődlegesen azzal a témával foglalkozik,
amivel később a pradzsnyáparamitá - ”bölcsesség tökéletesítése” –
szútrák is. Azaz az üresség témájával és a megkülönböztető éberségből nyert
fokozatokkal. Az üresség a stabil, önálló, ‘én’ létezésének teljes hiánya. Bár
minden önállónak, okoktól és feltételektől függetlennek tűnik, a képzeletnek ez
a kivetése nem felel meg a valóságnak. Ahhoz, hogy elnyerjük a megszabadulást és
a megvilágosodást, szükségünk van arra, hogy meglássuk a különbséget a
képzelőerő és valóság között. Meg kell tapasztalnunk az üresség nem-fogalmi
szintjének tényszerű voltát.
E tanítás átadása Buddha életének ennek a szakaszában válik érthetővé.
Annyi borzasztó dolog történt személyesen vele és a környezetével, hogy a
tanítványi közösségnek szüksége volt egy olyan módszerre, amely megmutatja,
hogyan lehet feldolgozni ezt a sok negatív élményt. Az üresség megértése
segített nekik abban, hogy ebben a nehéz helyzetben talpra állhassanak, és
megértsék, a háború és egyéb tragédiák nem önállóan létező szilárd szörnyetegek,
hanem számos okból és feltételtől függően keletkező folyamatok részei. Ha ebből
a szemszögből nézzük az átadás második körét, akkor az ürességről szóló tanítás
Buddha életének ezen a pontján különös jelentőséggel bír.
Az átadás harmadik köre
Az átadás harmadik köre Vészálíban, a Vaddzsí köztársaság fővárosában volt.
Buddha számos alkalommal járt oda-és vissza Vaddzsín keresztül, amikor Kószala
és Magadha között vándorolt. Itt történt az, hogy végre beleegyezett abba, hogy
nők is csatlakozhassak a tanítványi közösséghez.
Vaddzsí szegény köztársaság volt, ezért nem véletlen, hogy a nők felvétele
a közösségbe egy olyan egyenlőségre törekvő környezetben teremtődött meg, ahol a
vezető szerepben lévő, konzervatív papok kasztja nem volt annyira erős.
Kétféleképpen lehet leírni a tanítások harmadik körének tartalmát. Az egyik
a mahájána irányzat csittamátra – ‘csak elme’- iskolájának tanításaira
utal. Ennek az iskolának fő filozófiai nézete szerint a jelenségek és a mentális
tényezők, amelyekkel észleljük ezeket, nem különböző forrásból származnak. Hanem
mind ugyanabból ered – egy karma magból vagy a tudatban elraktározott hajlamból.
Emiatt az elme saját magából kiindulva mindent szubjektíven értelmez. Tehát,
amikor két ember néz valamit, például a frissen létrehozott női tanítványi
közösség egyik új tagját, akkor nincs közös nevező vagy objektív személy, akit
mindketten egyformának látnak. Mert az, ahogyan a női tanítvány megjelenik mind
a két illetőben, a néző elméjének tudati hajlamából keletkezik. Éppen emiatt, ha
valaki ezt a női tanítványt nem helyes módon nőnek látja, az nem objektív
valóság, csak a személy szubjektív nézete.
A másik értelmezés szerint Buddha ekkor tanított a buddha-természetről,
arról a veleszületett tényezőről, amely mindenkiben megvan, és amely lehetővé
teszi, hogy bárkiből megvilágosodott Buddha váljon. Emiatt minden élőlény
egyenlő, férfiak és nők egyaránt.
A buddha-természetről szóló tanítás hatalmas segítség a tanítványi közösség
férfi tagjainak, hogy elfogadják a női tanítványokat, emellett a nőket is arra
bátorítja, hogy törekedjenek a megvilágosodásra.
Az szintén figyelemreméltó, hogy Buddha ezt a témát Vaddzsíban, egy
egyenlőségre törekvő államban tanította, ahol nagyobb esélye volt annak, hogy az
átlagember számára is értelmet nyerjen. Ráadásul mindenki számára fontos
segítség ahhoz a felismeréshez, hogy bármilyen konfliktus és háború ellenére,
minden lény elméjének alapvető természete a tisztaság – beleértve ellenségeink
elméjét is.
Összegzés
Buddha a különböző tanításait nagyon bölcsen adta át életének különböző
szakaszaiban. Olyan módon használta fel ezeket és választotta meg a témákat,
hogy alkalmas legyen a helyhez, időhöz és alkalomhoz, és találkozzon a
hallgatóság éppen akkori szellemi szükségleteivel. Így bátran mondhatjuk, hogy
Buddha az ügyes eszközök mestere is volt.
Forrás: Dr. Alexander Berzin: A Dharma kerekének háromszor megforgatása (angol nyelven)
7 megjegyzés:
Már csak az a kérdésem van-e lényegi hozadéka annak, hogy történelmi kontextusba és rész spekulációba helyezünk egy 2500 éves tanítást? Nekem az a "kedvenc" elgondolásom, hogy Buddha nem is létezett. Komolyan, felszabadító.
Azt gondolom, hogy ahhoz, hogy megértsük Buddha tanításait, elengedhetetlen a történelmi és ideológiai háttér ismerete. Másképpen nem tudjuk, hogy mire adott választ tanításaiban. (merthogy minden tanító/vallásalapító valamilyen kérdésre keresett válaszokat)
Természetesen ez a magyarázat, ami itt a Tan átadásának köreihez kapcsolódik, nekem is spekulációnak tűnik. De mivel ez is egyfajta álláspont, emiatt gondoltam, hogy lefordítom, hátha valakinek meg ez szükséges, ezáltal érti meg jobban a tanításokat.
Én is csak gondolkodok. Szerintem Buddha tanítását nem megérteni hanem tapasztalni lehet. Nyilván szükséges némi elméleti.háttér is, de az nem feltétlenül szükséges. NEKEM ez a legszebb ebben a "válaszban".
Bocsánat, nem teljesen értem, amit írsz. A legutolsó mondatodat kifejtenéd kicsit bővebben, kérlek?
��csak arra akartam rímelni, hogy válasznak nevezem (Másképpen nem tudjuk, hogy mire adott választ tanításaiban. (merthogy minden tanító/vallásalapító valamilyen kérdésre keresett válaszokat)) ahogy Te is Buddha tanításait. Másrészt úgy gondolom a buddhizmus nem valami új dolgot nyújt, hanem egy gondolkodó és az élet alap, tálcán felkínált megoldásait elfogadni nem tudó ember által is felfedezhető eszmerendszert, melynek lényegi és megkerülhetetlen eleme az elmélyülés a belső világban.
A "nekem"szó azért volt nagybetű, mert ki akartam emelni a tapasztalás szubjektív oldalát amit sarokpontnak tartok akkor amikor az emberek valamilyen társalgást folytatnak. Remélem érthetőbb vagyok :-)
Igen, tökéletesen érthető, köszönöm szépen :) És teljes mértékben egyetértek azzal, amit írtál, valóban Buddha "felismerései" nem új dolgok, hanem benne gyökereznek a belső világban való mindenfajta elmélyülésben.
Megjegyzés küldése