A korai buddhizmusban Buddha tanítványainak legfőbb célja az
arahat/arahant (páli) vagy arhat (szanszkrit) - “érdemes” vagy
“tökéletes” – állapot elérése volt. Ők azok, akik megvilágosodtak és elérték a
nirvánát. (arról, hogy mi is ténylegesen a nirvána vagy
nibbána, ITT írtam bejegyzést)
Az arahat a kínai buddhizmusban áluóhán vagy
luóhán.
A legrégebben keletkezett szent iratokban némely esetben a történelmi
Buddhát is nevezték arahatnak. Ekkor még mindkettőre – a Buddhára és
arahatra is - úgy tekintettek, mint akik tökéletesen megvilágosodtak és
megtisztultak minden szennyeződéstől, béklyótól. Az egyetlen különbség a kettő
között az volt, hogy míg az arahat egy tanító segítségével érte el a
megvilágosodást, addig a Buddha saját maga erejéből. Ő a mesterek mestere, a
világ tanítója, aki kinyitja az ajtót mások számára is.
A történelmi Buddha halála után tanítványai különbözőképpen kezdték el
értelmezni tanait. Ezzel együtt szükségszerűen az arahatról (de nem a
Buddháról) is megoszlottak a vélemények. Voltak olyanok, akik azt állították,
hogy egy arahat még rendelkezhet némi tökéletlenséggel és
tisztátalansággal. Többek között az arahatok minősége fölötti egyet nem
értés is oka volt az eredetileg egységes szangha szétválásának.
Az arahat a théraváda buddhizmusban
A történelmi Buddha halála utáni évszázadokban, amikor a buddhizmus már
egyre jobban elterjedt, az az elképzelés alakult ki, hogy három ösvényen lehet
eljutni a felébredéshez/megvilágosodáshoz: egy Buddha tanítványaként
(szávaka); önálló Buddhaként (paccseka-buddha) – ő az, aki
saját erejéből elérte a felébredést, de nem tanít másokat; és önmagától helyes
módon felébredt Buddha (szamma-szambuddha).
Az arahat pedig, a legrégebbi szent iratoknak megfelelően továbbra
is az a személy, aki egy Buddha tanítványaként mind a tíz béklyótól megszabadult
és megvilágosodott/felébredt. (a megvilágosodás négy fokozatáról ITT írtam
bejegyzést)
Az arhat a mahájána buddhizmusban
A mahájána buddhisták is használhatják az arhat szót bármely
megvilágosodott lényre, vagy úgy ítélhetik, hogy az is lehet arhat, aki
már nagyon régen az ösvényen jár, de még nem érte el a megvilágosodást. Van,
amikor a srávaka szót is alkalmazzák – ‘hallgató/tanítvány’ – az
arhat szinonimájaként. Mindkét szó egy nagyon előrehaladott gyakorlót
fejez ki.
Szólnak legendák hat, nyolc, tizenhat, tizennyolc vagy egyéb meghatározott
számú arhatról, akiket elsősorban a kínai és tibeti buddhizmusban
találhatunk. Úgy tartják, hogy maga Buddha válogatta ki őket a tanítványai
közül, hogy maradjanak a világban, és védelmezzék a Tant addig, amíg a Maitréja
buddha – az eljövendő kor Buddhája - meg nem érkezik. A buddhizmusban ezeket az
arhatokat olyan tisztelet övezi, mint a kereszténységben a szenteket.
Arhatok és bódhiszattvák
Míg a théraváda hagyományban manapság is az arahat/aharant állapot
elérése a legfőbb cél, addig a mahájána buddhizmusban a gyakorlás ideálja nem
annyira az arhat vagy srávaka, hanem a bódhiszattva.
(a bódhiszattva olyan a megvilágosodott lény, aki megesküszik arra,
hogy minden élőlényt megszabadít a szenvedéstől. A bódhiszattvákról ITT
írtam bejegyzést)
Forrás: Arhat vagy arahat (angol nyelven)
A tíz tökéletesség (angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése