A théraváda buddhizmus úgy tanítja, hogy a megvilágosodásnak négy fokozata
van. A páli kánon legrégebbi szuttáiban még nem egyértelműek a
különböző fokozatok elnevezései, a későbbiekben viszont már igen. A legelső
fokozat páli nyelven szótápanna vagy “folyamba lépett”; a második a
szakadágámi vagy “egyszer visszatérő”; a harmadik az anágámi
vagy “nem-visszatérő” és a negyedik az arahat vagy “érdemes”.
Szótápanna vagy “folyamba lépett”
A legelső fokozat a szótápanna. Az, aki “belépett a folyamba”, az
első három béklyót törte szét:
1. hit a szilárd, állandó és minden mástól függetlenül létező “én”-ben
(szakkája-ditthi) – azaz személyiségre vonatkozó elképzelés
2. bizonytalanság, kétség Buddha tanításaival szemben
(vicsikiccsá) azaz szkeptikus kétely az állandótlan – nem-kielégítő –
nem-én jellemzőkkel kapcsolatban
3. ragaszkodás szertartásokhoz, rítusokhoz, szabályokhoz
(szílabbata-parámásza) azaz szertartások, előírások megtisztító
erejében való hit
Szakadágámi vagy “egyszer visszatérő”
A második fok a szakadágámi. Őróla azt tartják, hogy nem csupán az
első három béklyótól szabadult meg, hanem a három méregtől is. A három méreg a
vágy, a gyűlölet és a nem-tudás. Ugyanakkor a 4. és 5. béklyót már meglazította.
A szakadágámi még egyszer emberi testben visszatér, és akkor
szabadulhat meg teljesen.
Anágámi vagy “nem-visszatérő”
A megvilágosodás előtti harmadik fokozat az anágámi. Halála után a
legmagasabb mennyekben születik újra, ahol eléri az arahatságot, és nem
születik újra emberként.
Érdekes módon a páli kánon legrégebbinek tartott részeiben, ahol ezt a négy
fokozatot megemlítik, nem a harmadik fokozat megnevezésére használják az
anágámi szót. Az anágámi nem béklyóktól való megszabadulást
jelent, hanem jó mentális szokások, jó minőségek ápolását. Bizonyos későbbi
szuttákban pedig három fokozatot említenek, a világi, az
anágámi és az arahat fokozatokat, ugyanakkor még ezekben sem
utalnak béklyókra.
A legkésőbb keletkezett szuttákban található leírások szerint az anágámik azok, akik megszabadultak az öt első (alacsonyabb szintű) béklyótól.
Ebből az első három ugyanaz, mint a “folyamba lépett”-ek béklyói. Hozzájön
még a
4. a szenvedély, vágy az érzéki élvezetek iránt (káma-rága) és az
5. a rosszakarat, ellenségesség (vjápáda vagy bjápáda).
Arahat vagy “érdemes”
Az arahatok már ebben az életben elérik a megszabadulást. Nekik
többet már nem kell sehol sem újjászületniük. Mind a tíz béklyót
hátrahagyták.
Az első öt – alacsonyabb szintű - béklyó ugyanaz, mint amitől az
anágámik megszabadultak. Az öt magasabb szintű béklyó a
következő:
6. finom anyagi létezés utáni vágy, újraszületés vágya
(rúpa-rága)
7. anyag nélküli létezés utáni vágy, újraszületés vágya
(arúpa-rága)
8. önhittség, beképzeltség, gőg (mána)
9. nyugtalanság, aggódás, felkavarodottság (uddhacsa)
10. nem-tudás, tudatlanság (avidjá)
Forrás: Wisdom library (angol nyelven)
A folyamba lépett (angol nyelven)
DN 6 - Maháliról (Buddha Ujja - fordította Csornai Katalin)
AN 10. 13 - A béklyók (Buddha Ujja - fordította Fenyvesi Róbert)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése