A buddhizmus tanulmányozásához szükséges, hogy azonosítani
tudjuk a hiteles forrásokat, amikre támaszkodva megfelelő ismeretekre tehetünk szert.
Ennek az írásnak a célja, hogy segítsen olyan alapvető tudást megszerezni, ami
alapján sikeresen tájékozódhatunk és válogathatunk a rendelkezésre álló
információk között.
Buddha mondta
Könyvekben, és legfőképpen az interneten találkozni
idézetekkel, amiket a Buddhának tulajdonítanak. Azonban sokszor ezek az
idézetek nem találhatóak semmilyen buddhista iratban, amik a Buddha tanításait
őrzik, de még csak jelentésükben sem illenek a buddhizmushoz. Angolul létezik
egy remek oldal, a Fake Buddha Quotes (http://fakebuddhaquotes.com/),
ahol rengeteg, főleg az interneten keringő idézetet megtalálni, amiket tévesen,
vagy időnként helyesen, a Buddhának tulajdonítanak. Ezért az egyik megoldás,
hogy ellenőrizzük valaminek a hitelességét, ha megpróbáljuk visszafordítani
angolra (általában ugyanis angolból fordítják őket magyarra), és úgy keresünk
rá, már amennyiben magyarul nem jártunk sikerrel. De ennél tovább is mehetünk.
Először is fontos észben tartani, hogy a Buddha az i.e. V. század környékén élt Indiában. Vagyis ha egy adott idézetben olyan fogalmakat látunk, amik inkább jellemzik a mai kor nyugati kultúráját, akkor érdemes gyanút fognunk. Továbbá, a Buddha elsősorban a lemondásról és a ragaszkodás megszüntetéséről tanított olyan embereknek, akik maguk mögött hagyták a világi életet. Így aztán szerelmi, pénzügyi, munkahelyi, családi, politikai és hasonló problémákkal nem igazán foglalkozott – ámbár találni egy-két tanítást ezekre vonatkozóan is – ezért ha ilyen témákkal kapcsolatos az idézet, akkor helyesen kezdünk kételkedni a valódiságában.
Akad egy pár könyv is magyarul, amik látszólag a Buddha tanítását kívánják közvetíteni, ám egy azzal nem egyező világnézetet képviselnek. Ilyen könyvek például „Deepak Chopra: Buddha - Egy fiatalember útja a megvilágosodásig” és „Julius Evola: A felébredés doktrínája”, vagy az olyan szerzők művei, mint Osho és Hamvas Béla. Továbbá például Sári László, alias Su-La-Ce, írásainak sincs nagyon köze Lin-csihez.
Tehát amikor találunk egy tetszetős idézetet, vagy olvasnivalót keresünk, akkor érdemes utánanézni, hogy mégis mi az. Az idézetek esetében a forrást kell megtalálni. Ehhez jó tudni, hogy a buddhizmusnak is vannak elfogadott és elismert iratai, amik a tanításokat tartalmazzák, és attól még nem lesz valami a Buddha mondása, vagy „buddhista közmondás”, csak mert ezt írták a szöveg alá. Könyvek esetében egyrészt érdemes tisztázni, hogy maga a szerző az milyen viszonyban áll a buddhizmussal. Másrészt tartalmilag is érdemes belegondolni, hogy főbb pontokban nem ütközik-e általánosan érvényes buddhista tanokkal. Harmadrészt pedig jobb nem elfelejteni, ha fordítást olvasunk, hogy akármennyire is hű az eredeti szöveghez a magyar változat, a fogalmak könnyen más jelentéssel bírhatnak, mint a köznyelvben.
A következőkben igyekszem adni egy rövid áttekintést olyan alapvető dolgokról, amik lényegében határozzák meg mindazt, amit buddhizmusnak hívhatunk.
Először is fontos észben tartani, hogy a Buddha az i.e. V. század környékén élt Indiában. Vagyis ha egy adott idézetben olyan fogalmakat látunk, amik inkább jellemzik a mai kor nyugati kultúráját, akkor érdemes gyanút fognunk. Továbbá, a Buddha elsősorban a lemondásról és a ragaszkodás megszüntetéséről tanított olyan embereknek, akik maguk mögött hagyták a világi életet. Így aztán szerelmi, pénzügyi, munkahelyi, családi, politikai és hasonló problémákkal nem igazán foglalkozott – ámbár találni egy-két tanítást ezekre vonatkozóan is – ezért ha ilyen témákkal kapcsolatos az idézet, akkor helyesen kezdünk kételkedni a valódiságában.
Akad egy pár könyv is magyarul, amik látszólag a Buddha tanítását kívánják közvetíteni, ám egy azzal nem egyező világnézetet képviselnek. Ilyen könyvek például „Deepak Chopra: Buddha - Egy fiatalember útja a megvilágosodásig” és „Julius Evola: A felébredés doktrínája”, vagy az olyan szerzők művei, mint Osho és Hamvas Béla. Továbbá például Sári László, alias Su-La-Ce, írásainak sincs nagyon köze Lin-csihez.
Tehát amikor találunk egy tetszetős idézetet, vagy olvasnivalót keresünk, akkor érdemes utánanézni, hogy mégis mi az. Az idézetek esetében a forrást kell megtalálni. Ehhez jó tudni, hogy a buddhizmusnak is vannak elfogadott és elismert iratai, amik a tanításokat tartalmazzák, és attól még nem lesz valami a Buddha mondása, vagy „buddhista közmondás”, csak mert ezt írták a szöveg alá. Könyvek esetében egyrészt érdemes tisztázni, hogy maga a szerző az milyen viszonyban áll a buddhizmussal. Másrészt tartalmilag is érdemes belegondolni, hogy főbb pontokban nem ütközik-e általánosan érvényes buddhista tanokkal. Harmadrészt pedig jobb nem elfelejteni, ha fordítást olvasunk, hogy akármennyire is hű az eredeti szöveghez a magyar változat, a fogalmak könnyen más jelentéssel bírhatnak, mint a köznyelvben.
A következőkben igyekszem adni egy rövid áttekintést olyan alapvető dolgokról, amik lényegében határozzák meg mindazt, amit buddhizmusnak hívhatunk.
Mi a buddhizmus?
A buddhizmus olyan tanítások összessége, amik Sziddhártha
Gautamától, későbbi nevén Sákjamuni buddhától – avagy „a Buddha” –
eredeztethetőek.
A buddhizmus
történelme
A Buddha az i.e. V. század környékén alapította meg a
szerzetesek és apácák közösségét, melyhez egy még nagyobb, nőkből és férfiakból
álló világi követők csoportja tartozott. Kezdetben az India észak-nyugati
részén fekvő Magadha királyságban terjedt el a Buddha tanítása, majd az i.e.
III. század során Asóka uralma alatt a szubkontinensen kívül is megjelentek
Sákjamuni követői, aminek köszönhetően Indiától keletre és nyugatra is
meghonosodott a buddhizmus. Az ezt követő évszázadok során Ázsia szerte
elterjedt a Buddha tanítása Baktriától Japánig és Mongóliától Indonéziáig. A
muszlim terjeszkedés következtében először Közép-Ázsiából, a XIII. századra
Indából, majd a XV. században Malajziából és Indonéziából is eltűnt a
buddhizmus.
Sákjamuni buddha halálát követően számos irányzat jött létre, melyek különbözőképpen értelmezték egyes elemeit a tanításoknak. Az indiai buddhizmusnak három fő csoportját különböztetik meg: a korai iskolák, a mahájána és a vadzsrajána. Ezen korszakoknak az utódai, amikből fakad a három részre osztás, a következők. A korai iskolák közül a théraváda hagyomány Srí Lankán, Mianmarban, Thaiföldön, Laoszban és Kambodzsában található meg elsősorban, ezért nevezhetjük déli buddhizmusnak is. A mahájána korai formája Kínában terjedt el, majd onnan Koreában, Vietnamban és Japánban, így hívhatjuk keleti buddhizmusnak. A mahájána kései formája, ami a vadzsrajána, először Tibetben vált uralkodó tanítássá, majd onnan Bhutánba és Mongóliába terjedt tovább, ezért északi buddhizmusnak is mondhatjuk.
Sákjamuni buddha halálát követően számos irányzat jött létre, melyek különbözőképpen értelmezték egyes elemeit a tanításoknak. Az indiai buddhizmusnak három fő csoportját különböztetik meg: a korai iskolák, a mahájána és a vadzsrajána. Ezen korszakoknak az utódai, amikből fakad a három részre osztás, a következők. A korai iskolák közül a théraváda hagyomány Srí Lankán, Mianmarban, Thaiföldön, Laoszban és Kambodzsában található meg elsősorban, ezért nevezhetjük déli buddhizmusnak is. A mahájána korai formája Kínában terjedt el, majd onnan Koreában, Vietnamban és Japánban, így hívhatjuk keleti buddhizmusnak. A mahájána kései formája, ami a vadzsrajána, először Tibetben vált uralkodó tanítássá, majd onnan Bhutánba és Mongóliába terjedt tovább, ezért északi buddhizmusnak is mondhatjuk.
Ajánlott olvasmányok:
Wikipédia: A buddhizmus
története https://hu.wikipedia.org/wiki/A_buddhizmus_t%C3%B6rt%C3%A9nete
Andrew Skilton: A
buddhizmus rövid története
Edward Conze: A
buddhizmus rövid története
Hamar Imre: A kínai
buddhizmus története http://imrehamar.elte.hu/downloads/HI_Kinai-buddh_2008-07-14.pdf
Thomas Laird: Tibet
története - beszélgetések a dalai lámával
Valcsicsák Zoltán:
Álmomban Bhutánban ébredtem
A buddhista iratok
Sziddhártha Gautama tanításai írott formában maradtak fent,
melyeket kánonokba rendeztek és őriztek meg. Három fő kanonikus nyelv van: a
páli, a kínai és a tibeti. Ezen gyűjtemények között részleges átfedések vannak.
A korai iratok főleg a páli és a kínai kánonban találhatóak, míg a tibetiben
csak részletek. Mahájána iratok teszik ki a kínai és a tibeti kánon jelentős
részét, és bár nagy az átfedés, de vannak szövegek, amiket csak az egyik vagy
csak a másik tartalmaz. Vadzsrajána szövegek elsődlegesen tibetiül maradtak
fent, de a kínai kánonban is van egy kisebb szekció nekik.
A kánonok tartalmazzák mindazon írásokat, amiket az adott irányzat általánosan hitelesnek fogad el. Vagyis a déli buddhizmusnak a páli kánon, a keleti buddhizmusnak a kínai kánon, az északi buddhizmusnak pedig a tibeti kánon a mérvadó. Így ha az a kérdés, hogy a Buddha mondott vagy tanított-e valamit, akkor a kérdés igazából az, hogy szerepel-e egy kanonikus szövegben. Ezen gyűjtemények tartalmaznak vagy kapcsolódnak hozzájuk magyarázatok és kifejtések is, így egy tanítás értelmezése mindig bizonyos keretek között történhet csupán. A nagyobb irányzatokon belül (déli, keleti, északi) az egyes iskolák közötti különbséget gyakran az jelenti, hogy a kanonikus szövegek közül miket tartanak elsődlegesnek, és miket másodlagosnak. Ezért léteznek kánonon kívüli szövegek is, amik csak egy-egy iskola sajátos értelmezéseit tartalmazzák.
A kánonok tartalmazzák mindazon írásokat, amiket az adott irányzat általánosan hitelesnek fogad el. Vagyis a déli buddhizmusnak a páli kánon, a keleti buddhizmusnak a kínai kánon, az északi buddhizmusnak pedig a tibeti kánon a mérvadó. Így ha az a kérdés, hogy a Buddha mondott vagy tanított-e valamit, akkor a kérdés igazából az, hogy szerepel-e egy kanonikus szövegben. Ezen gyűjtemények tartalmaznak vagy kapcsolódnak hozzájuk magyarázatok és kifejtések is, így egy tanítás értelmezése mindig bizonyos keretek között történhet csupán. A nagyobb irányzatokon belül (déli, keleti, északi) az egyes iskolák közötti különbséget gyakran az jelenti, hogy a kanonikus szövegek közül miket tartanak elsődlegesnek, és miket másodlagosnak. Ezért léteznek kánonon kívüli szövegek is, amik csak egy-egy iskola sajátos értelmezéseit tartalmazzák.
Ajánlott olvasmányok:
Wikipédia: Tipitaka https://hu.wikipedia.org/wiki/Tipitaka
A páli nyelvű buddhista
kánon tartalomjegyzéke: http://terebess.hu/keletkultinfo/palikanon.html
Théraváda buddhista
iratok: http://www.buddhapest.hu/2012/05/theravada-buddhista-iratok.html
Mahájána buddhista
iratok: http://www.buddhapest.hu/2012/05/mahajana-buddhista-iratok.html
Wikipédia: Kínai
buddhista kánon https://hu.wikipedia.org/wiki/K%C3%ADnai_buddhista_k%C3%A1non
Kínai mahájána szútrák:
http://www.buddhapest.hu/2016/07/kinai-mahajana-szutrak.html
Wikipédia: Tripitaka
Koreana: https://hu.wikipedia.org/wiki/Tripitaka_Koreana
Wikipédia: Tibeti
buddhista kánon: https://hu.wikipedia.org/wiki/Tibeti_buddhista_k%C3%A1non
A tibeti buddhista
kánon - Kandzsur és Tandzsur: http://www.buddhapest.hu/2014/09/a-tibeti-buddhista-kanon-kandzsur-es.html
A buddhista
közösség
A buddhisták két fő csoportra oszlanak: a világról
lemondottak és a világiak. Akik lemondtak a világról, azok szerzetesi, illetve
apáca közösségben élnek, míg a világiak azon hétköznapi emberek, akik
elfogadják a Buddha tanításait. A lemondottakat elsősorban az különbözteti meg
a világiaktól, hogy több és szigorúbb előírásokat követnek, amik többek között
tiltják a nemi életet és a magántulajdont. A világról való lemondás célja, hogy
életüket a tanítások megvalósításának szenteljék, és példaképül szolgáljanak
mindenki másnak.
Mivel a lemondott életforma az ideális, ahogyan maga Sákjamuni buddha is élt, ezért a világiak tisztelik a szerzeteseket és az apácákat, mert főképpen ők azok, akik megtestesítik, fent tartják és továbbadják a tanításokat. Ez azonban nem jelenti, hogy világiak ne lehetnének maguk is tanítók, s ne élhetnének példaértékűen. Mindazonáltal a buddhista tanítások leginkább olyanoknak szólnak, akik lemondtak a világról, és a megvilágosodás magasabb rendű célját tűzték maguk elé.
Mivel a lemondott életforma az ideális, ahogyan maga Sákjamuni buddha is élt, ezért a világiak tisztelik a szerzeteseket és az apácákat, mert főképpen ők azok, akik megtestesítik, fent tartják és továbbadják a tanításokat. Ez azonban nem jelenti, hogy világiak ne lehetnének maguk is tanítók, s ne élhetnének példaértékűen. Mindazonáltal a buddhista tanítások leginkább olyanoknak szólnak, akik lemondtak a világról, és a megvilágosodás magasabb rendű célját tűzték maguk elé.
Ajánlott olvasmányok:
Wikipédia: Szangha https://hu.wikipedia.org/wiki/Szangha
Wikipédia: Buddhista
szerzetesség https://hu.wikipedia.org/wiki/Buddhista_szerzetess%C3%A9g
Wikipédia: Bhikkhu https://hu.wikipedia.org/wiki/Bhikkhu
Wikipédia: Bhikkhuni https://hu.wikipedia.org/wiki/Bhikkhuni
Dobos Andrea: Egy
buddhista kolostor képzési programja Myanmarban http://www.vipassana.hu/szovegek/egy-buddhista-kolostor-kepzesi-programja-myanmarban
Egy nap a kolostorban: http://monszun.blog.hu/2008/08/28/egy_nap_a_kolostorban
Buddhista szerzetesek
életét éltük egy koreai kolostorban http://travelo.hu/tavol/2015/11/29/korea_temple_stay/
Hogyan él egy tibeti
szerzetes? http://tanulas.network.hu/blog/tanulas_klub_hirei/hogyan-el-egy-tibeti-szerzetes
A buddhista
világkép
Sákjamuni buddha felismerte, hogy minden lény a saját jó és
rossz tettei következményeiként születik újra különféle világokba, környezetbe
és testbe. Továbbá az erkölcsös és erkölcstelen tetteik következményei azok a
kellemes és kellemetlen dolgok, amiket az életük során tapasztalnak. Egy adott
tettnek a következményei megnyilvánulhatnak ugyanabban az életben, a
következőben, vagy egy későbbiben is. A tett szó szanszkritul karma, vagyis a
buddhizmusban nem egy külső erő vagy személy irányítja azt, ami valakivel
történik, hanem mindenki a saját tetteinek, tehát karmájának a gyümölcsét
élvezi vagy épp szenvedi el.
Újraszületni nem csak emberként lehet, hanem öt másik főbb létbirodalom létezik még. A poklokban különböző fokú gyötrelmeknek vannak kitéve annak lakói. Ide a gyűlölködés és az erőszakos tettek vezetnek. A következő birodalom az éhes szellemeké, ahol folyamatos éhséget és szomjúságot élnek át. A sóvárgás és a kapzsiság juttat ehhez a születéshez. Az állatok világában a lények egymást falják fel, vagy épp igába hajtják őket az emberek, és ezt a születést leginkább a szellemi tompaság eredményezi. A harcos félistenek világában a büszkeség és irigység szenvedélyeitől hajtva állandóan egymással és az istenekkel viaskodnak. Ide az önhittség és nagyravágyás vezet. Végül vannak az isteni világok, amiknek számos fokozata létezik, mindegyik egyre élvezetesebb. Az isteni világokba, avagy a mennyekbe, el lehet jutni jó tettek által, azonban magasabb isteni létformák csak azoknak érhetőek el, akik a jó tetteken túl valamilyen szintű belső megvalósításra tettek szert meditációs gyakorlatuk során.
Az újraszületések folyamatának nincs kezdete. Mindenki már számtalan alkalommal volt pokollakótól istenig minden. Ez azt is jelenti, hogy egyik létforma sem állandó, mindenhol csak bizonyos ideig él valaki, majd a halálát követően újraszületik aszerint, hogy milyen tetteket követett el abban, illetve az azt megelőző életeiben. Pontosan azért, mert még a legkifinomultabb isteni létállapotok sem maradnak meg örökké, így igazi megnyugvást, igazi békét és elégedettséget sehol nem találni. A Buddha tanítása épp ezért amellett, hogy jó és erkölcsös tettekre tanít, a végcélja még ezen is túlmutat, mégpedig az újraszületéstől való teljes megszabadulásra, a nirvánára.
Újraszületni nem csak emberként lehet, hanem öt másik főbb létbirodalom létezik még. A poklokban különböző fokú gyötrelmeknek vannak kitéve annak lakói. Ide a gyűlölködés és az erőszakos tettek vezetnek. A következő birodalom az éhes szellemeké, ahol folyamatos éhséget és szomjúságot élnek át. A sóvárgás és a kapzsiság juttat ehhez a születéshez. Az állatok világában a lények egymást falják fel, vagy épp igába hajtják őket az emberek, és ezt a születést leginkább a szellemi tompaság eredményezi. A harcos félistenek világában a büszkeség és irigység szenvedélyeitől hajtva állandóan egymással és az istenekkel viaskodnak. Ide az önhittség és nagyravágyás vezet. Végül vannak az isteni világok, amiknek számos fokozata létezik, mindegyik egyre élvezetesebb. Az isteni világokba, avagy a mennyekbe, el lehet jutni jó tettek által, azonban magasabb isteni létformák csak azoknak érhetőek el, akik a jó tetteken túl valamilyen szintű belső megvalósításra tettek szert meditációs gyakorlatuk során.
Az újraszületések folyamatának nincs kezdete. Mindenki már számtalan alkalommal volt pokollakótól istenig minden. Ez azt is jelenti, hogy egyik létforma sem állandó, mindenhol csak bizonyos ideig él valaki, majd a halálát követően újraszületik aszerint, hogy milyen tetteket követett el abban, illetve az azt megelőző életeiben. Pontosan azért, mert még a legkifinomultabb isteni létállapotok sem maradnak meg örökké, így igazi megnyugvást, igazi békét és elégedettséget sehol nem találni. A Buddha tanítása épp ezért amellett, hogy jó és erkölcsös tettekre tanít, a végcélja még ezen is túlmutat, mégpedig az újraszületéstől való teljes megszabadulásra, a nirvánára.
Ajánlott olvasmányok:
Wikipédia: Szamszára
(buddhizmus) https://hu.wikipedia.org/wiki/Szamsz%C3%A1ra_(buddhizmus)
Wikipédia: Buddhista
kozmológia https://hu.wikipedia.org/wiki/Buddhista_kozmol%C3%B3gia
Szegedi Mónika:
Buddhista kozmológia 1. A sors szele - a tettek gyümölcse http://www.academia.edu/19977745/Buddhista_kozmol%C3%B3gia_1._A_sors_szele_a_tettek_gy%C3%BCm%C3%B6lcse
Szegedi Mónika:
Buddhista kozmológia 2. “A kincses emberi test” http://www.academia.edu/19978564/Buddhista_kozmol%C3%B3gia_2._A_kincses_emberi_test_
Szegedi Mónika:
Szándéketika és pszicho-kozmikus összeomlás: apokaliptika a buddhizmusban http://buddhista-szakkor.wdfiles.com/local--files/kozmologia/Szegedi_M_Apokaliptika_a_buddhizmusban.pdf
Buddhista kozmológia a
4.sz. Alexander-könyvből http://csoma.mtak.hu/hu/kozmologia.htm
Karlik Barbara: A
Létkerék a Függő Keletkezés tükrében http://birtalan.innerasia.hu/download/dolgozatok/koreai-vallasok/2011-1/karlik_barbara_letkerek.pdf
Dzsamgön Kongtrul Lodrö
Taye: Milliárd világ - Buddhista világkép az abhidharmában, a kálacsakrában és
a dzogcsenben
Végh József: Létkerék
A buddhista
emberkép
Miként az újraszületés a tettek okán történik, a tettek a
tudati hajlamokból fakadnak. Három fő mozgatóerő vezérli az embereket, és
minden más lényt: a sóvárgás, a harag és a tudatlanság. A sóvárgás azokat a
vágyakat jelenti, amivel valamit meg akarunk szerezni vagy meg akarunk tartani.
A harag azokat a vágyakat, amivel valamit el akarunk kerülni vagy el akarunk
hagyni. A tudatlanság három különböző dolgot jelent. Általánosan a kételyt, a
bizonytalanságot, amikor nem tudjuk mit kéne tenni, illetve a tompaságot, az
érdektelenséget, amikor nem veszünk észre dolgokat. E kettőnél mélyebben pedig
annak nem tudását jelenti, hogy mi az elégedetlenség, az elégedetlenség oka, az
elégedetlenség megszűnése és az elégedetlenség megszűnéséhez vezető út, avagy a
négy nemes igazság. Ez a harmadik jelentésű tudatlanság az, amire
visszavezethető a másik két jelentés, továbbá a sóvárgás és a harag. Ameddig ez
a tudatlanság megvan, addig megvan a többi hajlam, és ameddig a hajlamok
léteznek, addig léteznek jó és rossz tettek, azok következményei, és az
újraszületés. Ezért az egyedüli útja a megszabadulásnak a tudatlanság
megszüntetése.
Ajánlott olvasmányok:
Wikipédia: Klésák
(buddhizmus) https://hu.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A9s%C3%A1k_(buddhizmus)
MN 7, A szövethasonlat http://a-buddha-ujja.hu/Szutta/Majjhima-7-fr
MN 14, A tengernyi
szenvedés – beszélgetés Mahánámával http://a-buddha-ujja.hu/Szutta/Majjhima-14-cs1
A tanítás négy
pecsétje
A tanítás négy pecsétje egy meghatározása annak, hogy mi
számít hiteles buddhista tanításnak. Az első három tagja az a három általános
jellemzője a jelenségeknek, amit a Buddha gyakran elmond beszédeiben, míg a
negyedik pecsét egy rövid meghatározása annak, hogy mit jelent a megszabadulás.
Az első pecsét, hogy minden összetett állandótlan. Ez azt jelenti, hogy minden, ami okok és feltételek függvényében jön létre, az nem létezhet örökké. Másként szólva: minden változik, minden elmúlik. Ami megszületett, az meg is hal. Ami összeállt, az szét is esik. A második pecsét, hogy minden összetett szenvedés. Itt arról van szó, hogy mert a dolgok mulandóak, ezért sosem nyújthatnak tartós elégedettséget, de ameddig meg akarjuk ragadni őket, meg akarjuk tartani a jó dolgokat, addig biztos, hogy csalódni fogunk, mert egyszer eljön az a pillanat, amikor elveszítjük. Ha pedig nincs meg valami, amit szeretnénk, akkor azért vagyunk elégedetlenek. Tehát akár van valamink, akár nincs, sosem vagyunk képesek elégedettek lenni. A harmadik pecsét, hogy minden jelenség éntelen. Ez annyit tesz, hogy nincs semmi, amire valóban azt mondhatnánk, hogy az a valódi mibenlétünk, az az énünk, még a nirvánára sem. A negyedik pecsét, hogy a nirvána béke. Tehát amikor az ember szenvedélyei kialszanak, akkor többé nem jelenik meg sóvárgás, nem ragaszkodik semmihez, és épp ezért maradéktalanul elégedett.
Ez a négy pecsét kizár számos olyan tanítást, amik feltételeznek bármilyen állandó létformát, vagy azt állítják, hogy létezik egy örökkévaló lélek a jelenségeken túl, vagy pedig úgy képzelik, hogy a megszabadulás az egy különleges állapot vagy létmód. Másrészt viszont ez a négy egyben tartalmazza azt az igazságot, amit fel kell ismerni a megvilágosodáshoz, mégpedig hogy minden tapasztalat változó, a változó tapasztalatokhoz kötődni szenvedés, mert változnak és fájdalmasak, ezért nem tekinthetőek énnek, és így feladva az azonosság mindennemű képzetét elérjük a békét, a nyugalmat, az elégedettséget.
Az első pecsét, hogy minden összetett állandótlan. Ez azt jelenti, hogy minden, ami okok és feltételek függvényében jön létre, az nem létezhet örökké. Másként szólva: minden változik, minden elmúlik. Ami megszületett, az meg is hal. Ami összeállt, az szét is esik. A második pecsét, hogy minden összetett szenvedés. Itt arról van szó, hogy mert a dolgok mulandóak, ezért sosem nyújthatnak tartós elégedettséget, de ameddig meg akarjuk ragadni őket, meg akarjuk tartani a jó dolgokat, addig biztos, hogy csalódni fogunk, mert egyszer eljön az a pillanat, amikor elveszítjük. Ha pedig nincs meg valami, amit szeretnénk, akkor azért vagyunk elégedetlenek. Tehát akár van valamink, akár nincs, sosem vagyunk képesek elégedettek lenni. A harmadik pecsét, hogy minden jelenség éntelen. Ez annyit tesz, hogy nincs semmi, amire valóban azt mondhatnánk, hogy az a valódi mibenlétünk, az az énünk, még a nirvánára sem. A negyedik pecsét, hogy a nirvána béke. Tehát amikor az ember szenvedélyei kialszanak, akkor többé nem jelenik meg sóvárgás, nem ragaszkodik semmihez, és épp ezért maradéktalanul elégedett.
Ez a négy pecsét kizár számos olyan tanítást, amik feltételeznek bármilyen állandó létformát, vagy azt állítják, hogy létezik egy örökkévaló lélek a jelenségeken túl, vagy pedig úgy képzelik, hogy a megszabadulás az egy különleges állapot vagy létmód. Másrészt viszont ez a négy egyben tartalmazza azt az igazságot, amit fel kell ismerni a megvilágosodáshoz, mégpedig hogy minden tapasztalat változó, a változó tapasztalatokhoz kötődni szenvedés, mert változnak és fájdalmasak, ezért nem tekinthetőek énnek, és így feladva az azonosság mindennemű képzetét elérjük a békét, a nyugalmat, az elégedettséget.
Ajánlott olvasmányok:
AN 3.134, Beszélgetés a
Tan bizonyosságáról http://a-buddha-ujja.hu/Szutta/Anguttara-3-134-si
Wikipédia: A létezés
három jellemzője https://hu.wikipedia.org/wiki/A_l%C3%A9tez%C3%A9s_h%C3%A1rom_jellemz%C5%91je
Négy dharma pecsét http://dharma.blog.hu/2009/11/16/negy_dharma_pecset
Rövid magyarázat a négy
dharma pecséthez http://dharma.blog.hu/2009/11/18/rovid_magyarazat_a_negy_dharma_pecsethez
Agócs Tamás: A négy pecsét
http://www.tarrdaniel.com/documents/BuddhistaIsmeretelmelet/ismeretelmelet.html#negy_pecset
Ki a buddhista? http://dharma.blog.hu/2009/12/14/ki_a_buddhista
További ajánlott
olvasmányok:
Bhikkhu Bodhi: A Nemes Nyolcrétű Ösvény
Vekerdi József: Buddha beszédei
Ácsán Szumédhó: Csittavivéka; Így van ez
Sza-szkja Pandita: A bölcsesség kincsestára
Ácsán Szucsittó: A buddhista meditáció
Valpola Ráhula: A Buddha tanítása
Kalu Rinpocse: A tibeti buddhizmus alapjai
Thich Nhat Hanh: Szívem, a Nap
Sunrjú Szuzuki: Zen szellem a kezdő szellem
Jeff Shore: Létezés én nélkül - Zen a modern világ számára
Dalai Láma: Dzogcsen - A nagy teljesség szívlényegisége
Szacsen Kunga Nyingpo: Elszakadás a négy ragaszkodástól
Szakjong Mipham: Hogyan tegyük szövetségesünkké az elménket?
IX. Karmapa - Beru Khjence Rinpocse: Mahámudra - amely
eloszlatja a nemtudás sötétségét
Dalai Láma: A meditáció szakaszai
Análajó: Szatipatthána
Nyanaponika Thera: Satipatthána - A buddhista meditáció
szíve
5 megjegyzés:
Nagyszerű bejegyzés! Köd oszlató 😃További olvasásra érdemes oldalakat és könyveket találtam.
Nagyszerű bejegyzés! Köd oszlató 😃További olvasásra érdemes oldalakat és könyveket találtam.
Szerintem is nagyon jó bejegyzés, köszönet érte Astusnak! Valóban nagyon sok a félreértés a buddhizmussal és Buddha tanításaival kapcsolatban. Emiatt szép számmal akadnak önjelölt Buddhák és "tanítók", akik innen-onnan elcsipegetnek pár ismeret-morzsát a buddhizmusról vagy Buddha tanításairól, és osztják az észt az internet fórumain vagy akár élőben.
Az itt említett Valcsicsák Zoltán: Álmomban Bhutánban ébredtem c. könyve digitális formában letölthető a www.bhutankonyv.hu oldalon.
Köszönjük szépen.
Megjegyzés küldése