Ahhoz, hogy a tantrikus megtapasztalást teljessé tehessük, át kell
alakítanunk a testi, a szóbeli és az elmebéli tevékenységeinket is. A testi
tevékenységek tipikus példája a mudrák gyakorlása. A kezek ilyen jellegű
mozdulatai és helyzetei mély szimbolikus jelentéssel bírnak. A mudrákról és azok
jelentéseiről ITT írtunk bővebben.
Mandalák – szent körök
A mandalák az univerzumot képviselik. Használhatják őket mandala
felajánlási szertartásokban is, amikor szimbolikusan felajánlják az egész
univerzumot. Ekkor több gyűrűt helyeznek egymás fölé, megtöltve rizzsel és
értékes tárgyakkal. A felajánlás során a mandala felajánló imát recitálják. A
mandala közepére a buddhista (és dzsaina) világegyetem központi tengelyének
számító Meru-hegyet képzelik.
A tibeti hagyományban a mandalákat nem csupán síkban jelenítik meg,
thangkák (feltekerhető festmények), falfestmények, homokrajzok formájában, hanem
térben is, például fából vagy fémből készíthetik őket.
A mandalákat “olvashatjuk” vagyis úgy tanulmányozhatjuk, mint egy szöveget,
de a legfontosabb, hogy tantrikus meditációra is használhatók. A mandala célja,
hogy megismertesse a gyakorlót a tantrával és engedje őt, hogy azonosuljon egy
istenséggel és az istenség szent környezetével a mandalában.
A kálacsakra mandalák az egész univerzumot, a bolygókat és az idő ciklusát
szimbolizálják, éppen úgy, mint a testünket, elménket vagy akár a gyakorlásunkat
is. A mandalán belül az istenségek és más képek képviselik például az
érzékszerveket, az elemeket és elmebéli szempontokat, mindegyiket megtisztított
állapotban. És minden eszköz, amivel együtt ábrázolják az egyes istenségeket,
saját jelentéssel bír.
A mandalákat intenzív meditáció fókuszpontjaként is használhatják - mialatt
készítik őket és mialatt lerombolják őket (például a homokmandalákat gyakran
beavatás elvégzése után söprik össze) –, hogy segítségükkel a mulandóságot
megértessék. Ugyanakkor a kálacsakra gyakorlatban arra törekednek, hogy
vizualizálják az egész mandalát, beleértve az istenségek százait, a legkisebb
mértékű részletességgel. Hagyományosan egy kb. 2 méter átmérőjű kálacsakra
mandalát 16 szerzetes hat nap alatt készít el.
Egyéb szertartások
Egy templom, imamalom befejezésekor vagy egy tárgy meditációra való
előkészítése után meghívják a lámákat, hogy megszentelési szertartást hajtsanak
végre egy asztrológus által szerencsésnek nyilvánított napon. A megszentelési
rituálé fő célja, hogy a bölcsesség-lényeket a tiszta Buddha-mezőkről meghívják
a gyakorló meditációs gyakorlatának, a rituálé hatásának és a háziak áhítatának
segítségével. A meghívott bölcsesség-lények beleolvadnak a megszentelt tárgyba
és jelenlétüket a rituálé folyamata erősíti meg, egészen addig, amíg a tárgy meg
nem sérül. Így a tárgy áldott lesz és szentté válik. Hasonló, bár ellenkező
előjelű, ‘szentségfosztó vagy átalakító’ rituálét hajtanak végre akkor, amikor
világi használatba adnak át valamit vagy amikor egy megszentelt dolgot meg kell
javítani vagy kicserélni.
Szent táncok
Szerzetesek különféle célból végezhetnek szent táncokat: például azért is,
hogy egy-egy homokmandala létrehozása előtt eltávolítsák az akadályokat (‘a hely
védelmezése és megszentelése’, amiben az egymásra ható erőket felszólítják, hogy
védelmezzék a mandala helyét). Vagy híres buddhista szentek életét táncolják el
és jelenítik meg, vagy akár magát a táncot ajánlják fel. Több kolostor az
évenkénti szent táncairól ismert.
Ennek ellenére ismeretes, hogy Őszentsége, a Dalai Láma felhívta a
figyelmet arra, hogy ezek a fesztiválok túl világiasak; eredetileg spirituális
gyakorlásnak szánták őket, emiatt nem szabadna egyszerű szórakozássá redukálni.
(3. rész - felajánlások, istenségek)
(3. rész - felajánlások, istenségek)
Forrás: Tantrikus szimbólumok (angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése