A ma általánosan elfogadott történelmi ismereteink szerint a nyugati
világban az indiai buddhizmus körülbelül 200 évvel ezelőtt még teljesen
ismeretlennek számított. Az időszámításunk utáni első évezred első felében a
nagy buddhista királyságok összeomlottak, így történelmi emlékeik majdnem
teljesen eltörlődtek. Később a muzulmánok özönlöttek be, akik a 18. század
elejéig uralkodtak India nagy részén. A hinduizmus későbbi megreformálása sem
segítette elő a buddhista India megőrzését vagy felfedezését.
Csak a britek érkezésével kezdődött el India múltjának helyreállítása, egy maroknyi kiváló és eltökélt egyén kitartó erőfeszítésének köszönhetően. Ebben, elsősorban, a britek voltak a kezdeményezők, de nem teljesen az egyedüliek a történelmi dokumentumok (szó szerinti) kihantolásában és értelmezésében. Most megemlítjük azt a néhány - az indiai buddhizmus újra felfedezésében kulcsfontosságú - tényezőt és eseményt, amelyekben az egymástól teljesen eltérő csoportok tagjai, fizikusok, mérnökök, földmérők, botanikusok, geográfusok, fémipari szakemberek és kereskedők közreműködtek.
![]() |
Francis Xavier |
Európának a buddhizmusról szóló legelső és egyben korlátozott, tökéletlen ismeretei Indián túlról, a távol-keleti gyarmatosításból származtak. A távol-keleti buddhizmust megemlítő, legkorábbi misszionárius-felfedező-gyarmatosító beszámolókat a keresztény előítélet és félreismerés formálta.
Francis Xavier az általa Japánban 1550-1551-ben megfigyelt rinzai zent “az Ördög szemfényvesztő művének és találmányának” nevezte. A 16. század végén egy másik misszionárius Kínába utazván, úgy hitte, hogy a kínai buddhizmus a püthagoreanizmus egyik formája, amit Görögországból hoztak Indián keresztül.
A 16. és 17. században a misszionáriusok és felfedezők beszámolói közül [a nyugatiak számára] a legfelkavaróbbak azok voltak, amelyek ugyanolyan rítusokat és szokásokat írtak le a tibeti és mongóliai vallásokban, mint amilyeneket a római egyházban is gyakoroltak. A katolikus egyház válasza ezekre az összehasonlító beszámolókra az volt, hogy démonizálni kezdte a lámaizmusnak nevezett buddhizmust. Egyik katolikus riport leírja, hogy a dalai láma előtt “az idegenek érkezéskor leborulnak és a földet érintik fejükkel és hihetetlen tisztelettel csókolják meg őt, ami nem más, mint az, ahogy a római pápával szemben is viselkednek; tehát, ennélfogva ebben az Ördög csalárdsága és hamissága könnyen és félreérthetetlenül megmutatkozik.”
A 18. század vége körül már jelentősebb és hitelesebb beszámolók jelentek meg a buddhizmusról, elsősorban Burmáról és Ceylonról. Ezek a beszámolók hasznos háttér információt szolgáltattak ahhoz az állításhoz, mely szerint a buddhizmus ténylegesen Indiából ered. 1797-ben Dr. Francis Buchanan, brit orvos és botanikus, tagja lett egy brit diplomáciai expedíciónak a Ava Királyságba, ami a mai Burma felső részén terült el . Ő írta meg elsőként angol nyelven a legátfogóbb beszámolót a buddhizmusról, és ő használta elsőként nyomtatásban a ‘buddhizmus’ szót.
Buchanan esszéjében, A burmaiak vallásáról és irodalmáról, kijelentette, hogy a buddhizmus ténylegesen egy vallás, amit egy történelmi személyiség alapított. Azonban az indiai eredetet a burmai források nem támasztották alá, mivel a burmaiak úgy tudták, hogy az ő földjükre a buddhizmus Ceylon szigetéről érkezett. Buchanan azonban abból indult ki, hogy mivel a buddhizmus kétségtelenül már több évszázada volt jelen Ceylonban, így teljesen jogos az a feltételezés, hogy valamikor a távoli múltban a vele határos indiai szárazföldön is létezni kellett.
Ugyanabban a folyóiratban, ahol Buchanan eredeti esszéje megjelent, négy évvel később két olyan - ceyloni brit hivatalnoktól származó – iratot közöltek le, amelyek megerősítették és elfogadták Buchanan felfedezését. Ezen iratok szerzői nem a buddhizmus tanításának lényegét emelték ki, inkább arra helyezték a hangsúlyt, amit ők képesek voltak megérteni belőle. Ennek ellenére ezek az új források elfogadható pontossággal határolták be a történelmi Buddha idejét. A Ceylonról írt angolok egyike meg volt győződve arról, hogy a burmaiak, sziámiak és szingalézek vallása ugyanaz, és hogy mind Boudhou-t tisztelik, akit viszont minden országban más néven ismernek.
Ezután Buchanant egy évre elküldték Nepálba, ahol buzgón tanulmányozta azokat az anyagokat, amelyeket a nepáli vallásról gyűjtöttek össze. Ebben a himalájai királyságban figyelt fel azokra a nem- hindu nepáli építményekre, pagodákra és Buddha-alakokra, amelyek azokhoz hasonlítottak, amiket Avában látott. Azt is megállapította, hogy a Katmandu-völgyben élő newar népcsoport Szákják Oroszlánja nem más, mint az Avából és Ceylonról ismert Gautama Buddha.
Ezek a környező országokban felismert összefüggések nagyon jól beleilleszkedtek az Indiában akkor folyó felfedezésekbe, és mind kulcsfontosságú szerepet töltött be az abban az időben másképpen nem megismerhető történelmi háttér feltárásában.
Ezek a buddhizmussal foglalkozó első brit felfedezők kezdetben Buddhát
Istennek tartották, nem pedig tanítónak. Még a nevében sem tudtak megegyezni,
többek között Bodoo, Boudh, Bhoodha, Boudhu Bodou neveken említették.
Dr. Buchanan néhány évvel a nepáli kiküldetése után, 1811. novemberében, Indiában egy kis csapat segítővel együtt
útnak indult Patnából dél felé egy bengáli statisztikai felmérésre, a
bihári Gajá városának irányába. Alig ért túl ezen a városon, egy kicsi
kőtemplom, Bódh-Gajá mellett haladt el. Buchanan már Gajá városában is
meglepetten látta, hogy sok, viszonylagosan újabb épületet építettek
egyértelműen hulladék anyagokból, többek között kőbe vésett Buddha alakok és
gránit oszlopok darabjaiból.
Mivel a Bódh-Gajában élő hindu aszkéták úgy vélték, hogy ez egy nagy múltú
hely, és így azokat az ábrázolásokat és feliratokat, amiket ott találtak,
kiemelkedő tisztelettel kezelték.
![]() |
A bódhifa a mai Bódh-Gajában |
Az ezután kezdődő ásatás és feltárás folyamán Bódh-Gajában az aszkéták
vezetője bemutatta Buchanant egy helybélinek, aki áttért a buddhizmusra és így
körbe tudta vezetni Buchanant a vidéken és bővebb tájékoztatással is ellátta. Az
áttért illető elmagyarázta, hogy valamikor Bódh-Gajá egy vallási központ volt
Indiában, és hogy a nagy buddhista király, Asóka építtette ott a Mahábódhi
templomot. Még így is, hogy Dr. Buchanan nem tudta pontosan, mekkora jelentőségű
hely Bódh-Gajá, ez a beszélgetés rendkívül értékes volt számára a buddhizmus
korai történetével kapcsolatban. Ezután ezzel az áttért illetővel tovább
utaztak, és Rádzsgírtól néhány mérföldre Buchanan nagy területen elterülő
romokat fedezett fel, pompás kő szobrokkal. Itt néhány apró darabról rajzokat
készített, majd a csoport továbbment. Akkor még nem tudták, hogy Nálanda romjai
között táboroztak, ami az ókori Ázsia legnagyobb és legnevezetesebb egyeteme
volt, és egyben a buddhizmus utolsó bástyája is Indiában.
Forrás: Az indiai buddhizmus európai felfedezése (Tiszteletreméltó Lynn "Jnana" Sipe cikke angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése