A buddhista irodalom több természetfölötti lényről tesz említést, ezek
közül Mára egyedülálló. Ő a buddhista irodalomban a legkorábban feltűnő
nem-emberi lények egyike. Mára – nevének jelentése “pusztítás” - valamiféle
démon, akit a Halál Urának is neveznek.
Annak ellenére, hogy a Páli Kánonban is többször feltűnik, mégis a
történelmi Buddha megvilágosodásának történetéből vált igazán ismertté. Ez a
történet, ami aztán mítoszteremtővé vált, leírja azzal a Márával való nagy
küzdelmet, aki a bennünket behálózó és megtévesztő szenvedélyt szimbolizálja.
Buddha megvilágosodása
Ennek a történetnek jó néhány változata létezik. Némelyik világos és egyszerű, némelyik választékosan kidolgozott, némelyik pedig fantazmagóriás. Ez itt az egyszerű változata:
Az akkor még csak bódhiszattva Sziddhártha Gautama (vagy páli nyelven:
Sziddhattha Gótama) elszántan arra, hogy elérje a megvilágosodást, leült egy
pippal-fa (szent fügefa – Ficus religiosa) alá. Ekkor Mára, hogy
eltántorítsa őt a megvilágosodás elérésétől, odarendelte leányait, hogy
csábítsák el Sziddhárthát. Ő, azonban, ügyet sem vetett rájuk. Ezután Mára
szörnyek mérhetetlen seregét küldte Sziddhártha ellen, aki továbbra is nyugodt,
rendíthetetlen és sértetlen maradt (a szörnyek virágokká változva hullottak
Sziddhártha lábai elé).
Ekkor Mára azt állította, hogy a fa alatti hely, a megvilágosodás helye,
törvényesen őt illeti, nem pedig a halandó Sziddhárthát. Ugyanis korábban ő már
önkéntes áldozattal érdemeket szerzett. Ezt Mára szörny katonái mind
tanúsították. Sziddhártha azonban szintén gyűjtött érdemeket előző életei során,
de erre semmilyen tanúja nem lévén, a Földet szólította olyan módon, hogy jobb
kezét kinyújtva megérintette azt. A Föld tanúként állt ki Sziddhártha igazáért.
(ezt a szimbolikus mozdulatot a buddhista ikonográfiában
bhúmi-szparsa-mudrának – ‘föld tanúságul hívása’ mudrának nevezik. A
buddhista mudrákról ITT lehet még többet olvasni)
'Föld tanúságul hívása' mudra |
Ekkor Mára eltűnt. Így Sziddhártha Gautama zavartalanul mélyedhetett el
meditációjában, amelynek során elérte a megvilágosodást és Buddha lett
belőle.
Mára eredete
Elképzelhető, hogy Mára alakja még a buddhizmus előtti időszakból származik, és esetleg részben valamilyen, mára elfeledett, népszerű néphagyományi karakteren alapul.
A zen tanító, Lynn Jnana Sipe, rámutat az “Elmélkedések Márán” című művében, hogy az ilyen jellegű mitikus lény, amelyik a gonoszságért és a halálért felelős, a védikus bráhman mitológiai hagyományokban éppen úgy megtalálható, mint az olyan nem-bráhmanikus hagyományokban is, mint a dzsáinizmus. Vagyis, úgy tűnik, India minden vallásának mítoszaiban létezik egy ilyen jellegű karakter, mint Mára.
Elképzelhető, hogy a védikus mitológiában meglévő aszály-démon – Namuci –
volt Mára alakjának alapja.
A Tiszteletreméltó Jnana Sipe írja:
A Tiszteletreméltó Jnana Sipe írja:
“Kezdetben a Páli Kánonban Namuci, mint önmaga tűnik fel, később már a
korai buddhista szövegekben Márává, a halál istenévé alakult. Mivel az aszály
nyomán a halál jár, ezért az aszály megtestesítőjéhez félelemmel és ellenséges
érzéssel viszonyultak, így Namuci alakját a buddhizmus könnyen átvehette és
használhatta arra, hogy kialakítsa belőle Márát; ez tehát az a Gonosz, aki
eredetileg Namuci volt, az emberiség jólétének veszélyeztetője. De Mára nem az
évszakhoz kötött nagy esők visszatartásával fenyeget, hanem az igazság
megismerésének visszatartásával vagy elrejtésével.”
Mára a korai szövegekben
Ánanda W.P. Guruge azt írja a Buddha találkozása Márával, a Kísértővel című művében, hogy majdnem lehetetlen megismerni Mára hiteles történetét:
“Professzor G.P. Malalasekera A Páli valódi nevek szótárában
Márát, mint ‘a Halál, a Gonosz, a Kísértő (a Gonosz vagy Pusztítás Alapelvének
buddhista hasonmása) megtestesüléseként’ mutatja be. A professzor így folytatja:
‘A Márával kapcsolatos legendák nagyon zavarosak a könyvekben, emiatt kudarcba
fullad minden, a valóság kihámozására irányuló kísérlet.’”
Guruge azt is írja, hogy Mára az első szövegekben különböző szerepekben jelenik meg, így különböző karakternek tűnik. Megtestesítője a halálnak, és megtestesítője a tudatlan érzelmeknek. Képviseli a teljes feltételhez kötött létezést. De feltűnhet egy isten fiaként is, amelyik inkább objektíven létező lény, nem pedig valaminek a megszemélyesítője.
Mára volna a buddhista Sátán?
Bár vannak egyértelmű párhuzamok Mára és a monoteista vallások Gonosza vagy Sátánja között, azért léteznek jelentős különbségek is. Annak ellenére, hogy mindkét karakter a gonosszal hozható összefüggésbe, fontos megértenünk azt, hogy a “gonoszról” való buddhista felfogás eltér attól, ahogyan ezt más vallások értelmezik.
Ezenkívül Márának, a Sátánhoz képest, viszonylag csekély szerepe van a buddhista mitológiában.
Másfelől viszont, ahogy Jnana Sipe írja:
“Először is, mi Mára jogköre? Mire hat ki a működése? Egy alkalommal Buddha
mondta, hogy az öt szkandha (vagy öt halmaz) mindegyike, éppen úgy, mint az
elme, az elmeállapotok és az elme tudatossága mind-mind Márához tartozik. Mára
szimbolizálja a felvilágosulatlan emberiség teljes létezését. Más szavakkal,
Mára birodalma az egész szamszára, a lét körforgása. Mára áthatja az élet minden
zugát és hasadékát. Csak a Nirvánában nincs befolyása.
Másodjára, hogyan működik Mára? Ebben rejlik Mára minden felvilágosulatlan
lény fölötti befolyásának titka. A Páli Kánon kezdeti válaszokat ad, nem
vagylagos, hanem eltérő kifejezéseket. Először is, Mára úgy viselkedik, mint az
akkoriban elterjedt eszmék egyik démona. Megtévesztést, álcázásokat és
fenyegetéseket használ, hatalmában tartja az embereket és mindenféle ijesztő
jelenséget felhasznál, hogy rémületet keltsen vagy zavarodottságot okozzon. Mára
leghatásosabb fegyvere a félelem légkörének fenntartása, mindegy, hogy ez
aszálytól, éhínségtől vagy ráktól vagy terrorizmustól való félelem. Vággyá vagy
félelemmé alakulva, megszorítja azt csomót, ami hozzá köt minket, és ezáltal az
uralma alatt tud tartani bennünket.”
Mit jelent Mára számunkra?
Mint a legtöbb buddhista tanításban, Mára lényege itt sem a benne lévő “hit”, hanem annak megértése, hogy mit jelképez Mára a saját gyakorlásunkban és életünk megismerésében.
“Mára hadserege éppen annyira valóságos számunkra manapság, mint amilyen
volt Buddhának” – mondja Jnana Sipe – “Mára a viselkedésnek azon mintáit
jelenti, amikor inkább valami igaziba és állandóba való kapaszkodás biztonsága
után vágyódunk, nem pedig arra, hogy szembenézzünk azzal, hogy múlandó és
bizonytalan teremtmény vagyunk. ‘Nincs különbség aközött, hogy mibe kapaszkodsz’
mondja Buddha, ‘amikor valaki kapaszkodik, Mára áll mellette’. Az erőteljes
vágyakozás és a szorongás, ami elfog bennünket, éppen úgy, mint a nézeteink és
véleményeink, amik bezárnak minket, elegendő bizonyítékai ennek. Akár arról
beszélünk, amikor engedünk az ösztöneink ellenállhatatlan csábításának vagy az
erőteljes ragaszkodásainknak vagy függőségeinknek, akár arról, amikor kényszeres
képzeteink megbénítanak, ezek mindegyike világos és érthető lelki jellegű
kifejeződései a gonosszal való napi együttélésünknek.”
(folytatás: 2 .rész)
(folytatás: 2 .rész)
Forrás: Mára, a Halál Ura (angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése