A buddhista irodalom több természetfölötti lényről tesz említést, ezek 
közül Mára egyedülálló. Ő a buddhista irodalomban a legkorábban feltűnő 
nem-emberi lények egyike. Mára – nevének jelentése “pusztítás” - valamiféle 
démon, akit a Halál Urának is neveznek.
Annak ellenére, hogy a Páli Kánonban is többször feltűnik, mégis a 
történelmi Buddha megvilágosodásának történetéből vált igazán ismertté. Ez a 
történet, ami aztán mítoszteremtővé vált, leírja azzal a Márával való nagy 
küzdelmet, aki a bennünket behálózó és megtévesztő szenvedélyt szimbolizálja. 
Buddha megvilágosodása
Ennek a történetnek jó néhány változata létezik. Némelyik világos és egyszerű, némelyik választékosan kidolgozott, némelyik pedig fantazmagóriás. Ez itt az egyszerű változata:
Az akkor még csak bódhiszattva Sziddhártha Gautama (vagy páli nyelven: 
Sziddhattha Gótama) elszántan arra, hogy elérje a megvilágosodást, leült egy 
pippal-fa (szent fügefa – Ficus religiosa) alá. Ekkor Mára, hogy 
eltántorítsa őt a megvilágosodás elérésétől, odarendelte leányait, hogy 
csábítsák el Sziddhárthát. Ő, azonban, ügyet sem vetett rájuk. Ezután Mára 
szörnyek mérhetetlen seregét küldte Sziddhártha ellen, aki továbbra is nyugodt, 
rendíthetetlen és sértetlen maradt (a szörnyek virágokká változva hullottak 
Sziddhártha lábai elé).
Ekkor Mára azt állította, hogy a fa alatti hely, a megvilágosodás helye, 
törvényesen őt illeti, nem pedig a halandó Sziddhárthát. Ugyanis korábban ő már 
önkéntes áldozattal érdemeket szerzett. Ezt Mára szörny katonái mind 
tanúsították. Sziddhártha azonban szintén gyűjtött érdemeket előző életei során, 
de erre semmilyen tanúja nem lévén, a Földet szólította olyan módon, hogy jobb 
kezét kinyújtva megérintette azt. A Föld tanúként állt ki Sziddhártha igazáért. 
(ezt a szimbolikus mozdulatot a buddhista ikonográfiában 
bhúmi-szparsa-mudrának – ‘föld tanúságul hívása’ mudrának nevezik. A 
buddhista mudrákról ITT lehet még többet olvasni)
![]()  | 
| 'Föld tanúságul hívása' mudra | 
Ekkor  Mára eltűnt. Így Sziddhártha Gautama zavartalanul mélyedhetett el 
meditációjában, amelynek során elérte a megvilágosodást és Buddha lett 
belőle.
Mára eredete
Elképzelhető, hogy Mára alakja még a buddhizmus előtti időszakból származik, és esetleg részben valamilyen, mára elfeledett, népszerű néphagyományi karakteren alapul.
A zen tanító, Lynn Jnana Sipe, rámutat az “Elmélkedések Márán” című művében, hogy az ilyen jellegű mitikus lény, amelyik a gonoszságért és a halálért felelős, a védikus bráhman mitológiai hagyományokban éppen úgy megtalálható, mint az olyan nem-bráhmanikus hagyományokban is, mint a dzsáinizmus. Vagyis, úgy tűnik, India minden vallásának mítoszaiban létezik egy ilyen jellegű karakter, mint Mára.
Elképzelhető, hogy a védikus mitológiában meglévő aszály-démon – Namuci – 
volt Mára alakjának alapja.
A Tiszteletreméltó Jnana Sipe írja:
A Tiszteletreméltó Jnana Sipe írja:
“Kezdetben a Páli Kánonban Namuci, mint önmaga tűnik fel, később már a 
korai buddhista szövegekben Márává, a halál istenévé alakult. Mivel az aszály 
nyomán a halál jár, ezért az aszály megtestesítőjéhez félelemmel és ellenséges 
érzéssel viszonyultak, így Namuci alakját a buddhizmus könnyen átvehette és 
használhatta arra, hogy kialakítsa belőle Márát; ez tehát az a Gonosz, aki 
eredetileg Namuci volt, az emberiség jólétének veszélyeztetője. De Mára nem az 
évszakhoz kötött nagy esők visszatartásával fenyeget, hanem az igazság 
megismerésének visszatartásával vagy elrejtésével.”
Mára a korai szövegekben
Ánanda W.P. Guruge azt írja a Buddha találkozása Márával, a Kísértővel című művében, hogy majdnem lehetetlen megismerni Mára hiteles történetét:
“Professzor G.P. Malalasekera A Páli valódi nevek szótárában 
Márát, mint ‘a Halál, a Gonosz, a Kísértő (a Gonosz vagy Pusztítás Alapelvének 
buddhista hasonmása) megtestesüléseként’ mutatja be. A professzor így folytatja: 
‘A Márával kapcsolatos legendák nagyon zavarosak a könyvekben, emiatt kudarcba 
fullad minden, a valóság kihámozására irányuló kísérlet.’”
Guruge azt is írja, hogy Mára az első szövegekben különböző szerepekben jelenik meg, így különböző karakternek tűnik. Megtestesítője a halálnak, és megtestesítője a tudatlan érzelmeknek. Képviseli a teljes feltételhez kötött létezést. De feltűnhet egy isten fiaként is, amelyik inkább objektíven létező lény, nem pedig valaminek a megszemélyesítője.
Mára volna a buddhista Sátán?
Bár vannak egyértelmű párhuzamok Mára és a monoteista vallások Gonosza vagy Sátánja között, azért léteznek jelentős különbségek is. Annak ellenére, hogy mindkét karakter a gonosszal hozható összefüggésbe, fontos megértenünk azt, hogy a “gonoszról” való buddhista felfogás eltér attól, ahogyan ezt más vallások értelmezik.
Ezenkívül Márának, a Sátánhoz képest, viszonylag csekély szerepe van a buddhista mitológiában.
Másfelől viszont, ahogy Jnana Sipe írja:
“Először is, mi Mára jogköre? Mire hat ki a működése? Egy alkalommal Buddha 
mondta, hogy az öt szkandha (vagy öt halmaz) mindegyike, éppen úgy, mint az 
elme, az elmeállapotok és az elme tudatossága mind-mind Márához tartozik. Mára 
szimbolizálja a felvilágosulatlan emberiség teljes létezését. Más szavakkal, 
Mára birodalma az egész szamszára, a lét körforgása. Mára áthatja az élet minden 
zugát és hasadékát. Csak a Nirvánában nincs befolyása.
Másodjára, hogyan működik Mára? Ebben rejlik Mára minden felvilágosulatlan 
lény fölötti befolyásának titka. A Páli Kánon kezdeti válaszokat ad, nem 
vagylagos, hanem eltérő kifejezéseket. Először is, Mára úgy viselkedik, mint az 
akkoriban elterjedt eszmék egyik démona. Megtévesztést, álcázásokat és 
fenyegetéseket használ, hatalmában tartja az embereket és mindenféle ijesztő 
jelenséget felhasznál, hogy rémületet keltsen vagy zavarodottságot okozzon. Mára 
leghatásosabb fegyvere a félelem légkörének fenntartása, mindegy, hogy ez 
aszálytól, éhínségtől vagy ráktól vagy terrorizmustól való félelem. Vággyá vagy 
félelemmé alakulva, megszorítja azt csomót, ami hozzá köt minket, és ezáltal az 
uralma alatt tud tartani bennünket.”
Mit jelent Mára számunkra?
Mint a legtöbb buddhista tanításban, Mára lényege itt sem a benne lévő “hit”, hanem annak megértése, hogy mit jelképez Mára a saját gyakorlásunkban és életünk megismerésében.
“Mára hadserege éppen annyira valóságos számunkra manapság, mint amilyen 
volt Buddhának” – mondja Jnana Sipe – “Mára a viselkedésnek azon mintáit 
jelenti, amikor inkább valami igaziba és állandóba való kapaszkodás biztonsága 
után vágyódunk, nem pedig arra, hogy szembenézzünk azzal, hogy múlandó és 
bizonytalan teremtmény vagyunk. ‘Nincs különbség aközött, hogy mibe kapaszkodsz’ 
mondja Buddha, ‘amikor valaki kapaszkodik, Mára áll mellette’. Az erőteljes 
vágyakozás és a szorongás, ami elfog bennünket, éppen úgy, mint a nézeteink és 
véleményeink, amik bezárnak minket, elegendő bizonyítékai ennek. Akár arról 
beszélünk, amikor engedünk az ösztöneink ellenállhatatlan csábításának vagy az 
erőteljes ragaszkodásainknak vagy függőségeinknek, akár arról, amikor kényszeres 
képzeteink megbénítanak, ezek mindegyike világos és érthető lelki jellegű 
kifejeződései a gonosszal való napi együttélésünknek.”
(folytatás: 2 .rész)
(folytatás: 2 .rész)
Forrás: Mára, a Halál Ura (angol nyelven)


Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése