2012. május 27., vasárnap

Mit kell csinálni ahhoz, hogy valaki buddhista legyen?

Ez szokták kérdezni a "Miben hisznek a buddhisták?" után a leggyakrabban azoktól, akik már régebb óta tanulmányozzák a buddhizmust és Buddha tanait.

Mit is kell tehát tenni ehhez? Legelőször is, el kell gondolkodnia azon, hogy miért fordult az érdeklődése a buddhizmus és Buddha tanainak irányába? Mi az, ami megragadja őt ebben a kb. 2500 éves vallásban, életfelfogásban, gondolkodásmódban?

Ha erre választ tud adni magának, akkor jöhet a következő lépcsőfok, amelyben meg kell vizsgálnia az életét, életmódját, hogy erkölcsileg milyen szinten áll? Azaz képes-e betartani az Öt Szabályt, ami minden buddhistára, legyen az szerzetes/apáca vagy világi követő vonatkozik? Legelőször is, meg kell ismernie ezeket a szabályokat, meg kell figyelnie, hogy melyiket képes könnyedén és melyeket nehezebben betartani? Ha megszegi valaki egyik szabályt, akkor ezt be kell látnia-fel kell ismernie, és mindent el kell(ene) követnie ahhoz, hogy ez máskor ne forduljon elő többet.

Majd meg kell vizsgálnia a munkahelyét, hogy összhangban áll-e Buddha tanításaival? Hiszen elég nehéz egy hentesnek vagy kocsmárosnak, zsebtolvajnak, nyugati politikusnak hiteles buddhistává válnia.

Ezek után újra el kell gondolkodnia azon, hogy mi az, amit keres valaki a buddhizmusban, Buddha tanaiban? És mi az, amiben igazán képes volna "menedéket venni"? - így nevezik azt, amikor valaki csatlakozni szeretne egy buddhista közösséghez (szanghához) világi hívőként.

Maga a buddhista valllás sokszínűsége, misztikuma, a félistenek, bódhiszattvák, szertartások világa az, amiben fel tudna oldódni vagy inkább mellőzné ezeket, és csak Buddha tanításaiban szeretne elmélyülni, azokat szeretné tanulmányozni? Miután ezt eldöntötte valaki, azután célszerű az érdeklődési körének megfelelő tanulmányokat, könyveket, írásokat olvasgatni. A szútrák-szutták, azaz a tanbeszédek a buddhizmus és Buddha tanainak alapját képezik. Ezekkel célszerű elkezdeni az olvasást, mert ezek nélkül nem lehet megérteni azt, hogy mi is ez az egész.

Célszerű a Páli Kánon szuttáival kezdeni, erről rövid összefoglalót ITT lehet olvasni. A Páli Kánon tanbeszédeit - szuttáit igyekszünk magyarul is hozzáférhetővé tenni, A Buddha Ujja lapunk kifejezetten ezt a célt szolgálja. Itt a szutták nyelvezete jelenthet esetleg kezdetben nehézséget a megértésben, de minél többet olvassuk ezeket, annál jobban és könnyebben érthetjük meg ezeket.

A Buddha Ujján van egy "Könyvtár" rész is, amelyekben esszék, beszédek, magyarázatok segíthetik Buddha tanainak megértését, a felmerülő kérdésekre is választ kaphatunk belőlük. A meditációval foglalkozó tanulmányok pedig akár részletes útmutatással is szolgálhatnak a meditáció gyakorlásában.

Mikor már valaki ezeken túljutott, akkor célszerű egy buddhista közösséget is választani, ahol találkozhat olyanokkal, akik ugyanúgy gondolkoznak, mint ő, akikkel együtt gyakorolhat, akiknek kérdéseket feltehet. Ma már interneten meg lehet keresni azokat a csoportokat, meditációs központokat, ahol mélyebben is meg tudunk ismerkedni a leginkább az érdeklődésünknek megfelelő irányzattal és bele tudunk kapcsolódni a csoport tevékenységébe.

A "hivatalos" buddhistává váláshoz menedéket kell venni a Három Kincsben, ami nem más, mint oltalomért folyamodni a Buddhához, a Dharmához (Tanhoz), a Szanghához (buddhista közösséghez).

Ettől az elköteleződéstől kezdve lehet valakit „buddhistának” nevezni. De a menedék keresése egyben hajlandóságot is jelent arra, hogy elfogadjuk a Buddha tanításának sarokkövét, a karma törvényét. A karma törvénye általános alapelv, amelynek értelmében, ha ostobán cselekszünk és rossz erkölcsi döntéseket hozunk, akkor el kell szenvednünk ennek a következményeit; ha pedig bölcsen választunk, és a nemes ideáloknak megfelelően cselekszünk, akkor élvezzük előnyeit. Más szavakkal, a boldogságunk végső soron a döntéseink, választásaink és cselekedeteink minőségétől függ, és így egyedül csak mi magunk vagyunk felelősek a boldogságunkért. Ezért a menedék keresése utáni első cselekedetünk az kell, hogy legyen, hogy elhatározzuk az Öt Szabály betartását – az életnek azt az öt alapelvét, ami segíthet nekünk elkerülni, hogy nagyon ostoba döntéseket hozzunk. Itt kezdődik a buddhista gyakorlat.

És természetesen, ha valaha is arra a következtetésre jut valaki, hogy a Buddha tanításai nem neki szólnak, bármikor elhagyhatja ezt az utat, és megtalálhatja a maga útját. Nincs szertartás a Buddha tanításaitól való megválásra. Csak ezt nem szabad elfelejtenie: a boldogságunk a saját kezünkben van.

Forrás: Gyakori kérdések a buddhizmusról
Fontos olvasnivalók még: Vadzsramálá: Menedékvétel a buddhizmusban
Ácsán Szumédhó: Buddha Dhamma Szangha

Nincsenek megjegyzések: