A négy tibeti hagyomány/iskola között rengeteg közös pont van, a legtöbb
különbség az üresség értelmezésében és az elme működésének leírásában
jelentkezik. Ebben a bejegyzésben felsorolok néhány hasonlóságot és különbséget
a nyingmapa, szakjapa, kagyüpa és a gelukpa iskolák között.
Kolostori/szerzetesi hagyományok
A buddhizmus úgy tudja, hogy a történelmi Buddha által alapított,
eredetileg egységes szerzetesi közösségből legkevesebb tizennyolc különböző
iskola alakult ki Buddha halála után. Ezek közül mostanra mindössze háromféle fő
kolostori/szerzetesi leszármazási vonal maradt fenn.
Ezek
-- a théraváda – Délkelet-Ázsiában
-- a dharmagupta – Kelet-Ázsiában
-- a mulaszarvasztiváda – Tibetben és Közép-Ázsiában.
Mind a négy tibeti iskola teljes mértékben a mulaszarvasztiváda kolostori leszármazási vonalát követi az újonc szerzetesek és apácák fegyelmi esküjében, és mind a négy iskola rendelkezik világi követőkkel. Ugyanakkor, akárcsak a théraváda irányzatban, a mulaszarvasztivádában sincsenek teljesen felszentelt apácák – az ilyenek csak a dharmagupta irányzatban találhatóak meg –, mivel az apácák teljes felszentelési leszármazási vonala sosem került át Tibetbe.
A nyingmapa hagyomány – amely önmagát Padmaszambhavá koráig vezeti vissza - rendelkezik ngagpa/mantrika felszenteléssel is. A ngagpák egy sokrétű tantrikus fogadalomcsoporthoz tartják magukat, és a világi közösség meditációs vezetését és a szertartások végrehajtását végzik. A szerzetesség intézményéhez képest ezt a fajta felszentelést rendszerint nagyon kevesen választották, így a ngagpák mindig is ritkaság számba mentek.
Mind a négy tibeti hagyomány alkalmazza a szútra és a tantra tanulmányokat
a szertartásokban és a meditációban. A buddhista tanítás mindegyikben együtt jár
a Tan szövegeinek memorizálásával és az értelmezésük szertartásos vitájával.
Apróbb értelmezési különbségek nem csupán a négy tibeti iskola között jelennek
meg, hanem még egyes iskolákon belül is, a különböző kolostorok szövegkönyvei
között. Az ilyen jellegű különbségek nehezítik a vitákat és a tisztább
megértést.
Tanulmányaik sikeres befejezésekor a gelukpák a “geshe” címet kapják, a másik három iskolában a “kenpo” titulust. Emellett a “kenpo” címet az apátokra is alkalmazzák. Mind a négy hagyományban létezik a reinkarnált lámák “tulku” rendszere is. Mindegyik tulku és apát megkapja a “rinpocse” címet, függetlenül tanulmányaik szintjétől.
Mind a négy hagyományban a rituálék közé tartozik a kántálás - cimbalom, dobok és kürtök kíséretében –, és tormák – megformázott, kúp alakú tortafélék, amelyeket árpalisztből és vajból készítenek – felajánlása. A kántálás és a zenei stílus általánosságban hasonló, bár a kontrabasszus torokkántálás felhangokkal gyakoribb a gelukpa szerzeteseknél. (a tantrikus kellékekről ITT, a megszentelésről, táncról ITT és a felajánlási szertartásokról ITT írtam bejegyzést)
Mind a négy hagyomány elvárja követőitől, hogy elvégezzék a ngondro előkészítők különböző ismétléses gyakorlatait, mint amilyen a 100 ezer leborulás és a guru-jóga. A recitált versek mennyisége és az elvégzett gyakorlatok száma iskolánként természetesen némileg eltérő lehet.
A meditáció mindegyik hagyományban magában foglalja a napi gyakorlást, a
néhány hónapos rövid elvonulásokat és a három éves elvonulásokat. Leginkább
abban különböznek, hogy a gyakorló mikor végezze el ezeket elvonulásokat. A
szakjapa, a nyingmapa és a kagyüpa a ngondrot és az elvonulásokat
inkább a képzések korábbi szakaszában csináltatja, míg a gelukpák későbbre
teszik.
Meghatározások és nézőpontok
A főbb különbségek közül néhány a meghatározásokból és az eltérő
szakkifejezésekből származik.
Például az “állandó/állandótlan” szópárt használhatják a
“statikus/nem-statikus” értelemben, de az “örökké/ideiglenes” értelemben is.
Amikor a gelukpák azt mondják, hogy az elme állandótlan, arra tényre utalnak,
hogy az elménk a különböző tárgyakra minden egyes pillanatban figyelnek, így
sosem lehet mereven statikus. Ugyanakkor, ha a kagyüpák és a nyingmapák azt
állítják, hogy az elme állandó, ők csak arra a tényre utalnak, hogy az elme
saját természete sosem változik, és nincs kezdete vagy vége. Tehát alapvetően
mindkét oldal egyetért a másik kijelentésével, annak dacára, hogy az elme
állandótlanságával vagy állandóságával kapcsolatos álláspontjuk felületesen
nézve homlokegyenest ellenkezőnek tűnik.
A nézőpontbeli különbség abban is megnyilvánulhat, hogy a Tant a gelukpák az átlagos lények szempontjai szerint értelmezik, a szakjapák az ösvényen régóta járó, a valódi belátáshoz közel állók szempontjai szerint, míg a kagyüpa és a nyingmapa a megvilágosodott lények szemszögéből. Tehát, például, a gelukpák azt mondják, hogy a legfinomabb elmében is megjelenthet a tudatlanság, mint ahogyan a halál pillanatában is; a szakjapák szerint a legfinomabb elme már üdvözültté vált az ösvényen való haladás során; míg a kagyüpa és a nyingmapa úgy véli, hogy a legfinomabb elmében már minden teljes és tökéletes, akárcsak a Buddhák esetében.
Továbbá a gelukpák és a szakjapák a fokozatosan haladó, bármilyen gyakorló
szemszögéből nézik a dolgokat, míg a kagyüpa és nyingmapa a jóval ritkább, az
ösvényen már nagyon előrehaladott gyakorlók oldaláról.
Az üresség magyarázata és az ürességről való meditáció módja
Mind a négy hagyomány egyetért abban, hogy az üresség magyarázatát – a
valójában és ténylegesen létező dolgok ürességét – a madhjamika iratok
írják le a legalaposabban. Abban viszont eltérnek, hogy a madhjamikát
miképpen osztják alosztályokba, és hogy miben térnek el egymástól ezek az
alosztályok. A végpont az üresség nem-fogalmi észlelésének megvalósítása az elme
durvább szintjével a szútrában, és a legfinomabb tiszta elme vagy rigpa
éberségével a magasabb tantrában. Ez nem más, mint az elme egy bizonyos
állapotának elérése és egy bizonyos tárgynak, az ürességnek, mint az elme
tárgyának megvalósítása. A gelukpa a meditáció során a tárgyra helyezi a
hangsúlyt, míg a szakjapa, kagyüpa és a nyingmapa az elme oldalára.
Úgyszintén mindegyik hagyomány a saját technikáját tanítja a nem-fogalmi megértés elérésének és a legfinomabb elméhez való bejutásnak és aktiválásnak az érdekében. Amit a gelukpa “nem-fogalmi”-nak nevez, azt a szakjapa, kagyüpa és nyingmapa “szavakon és fogalmakon túli”-nak.
Az elme és tárgya közötti kapcsolatról a gelukpa iskola azt állítja, hogy
elménk a tárgyak létezését szavakkal és fogalmakkal tudja meghatározni; de
természetesen az elme fogalmakkal és szavakkal való címkézése nem jelenti azt,
hogy ezek önmagukban alkotnának bármiféle valódi és létező tárgyat. A szakjapa,
a kagyüpa és a nyingmapa az elme és tárgyának nem-kettősségét hangsúlyozza, de
ez nem azt jelenti, hogy ugyanazok volnának. Hanem inkább azt, hogy nem
létezhetnek egymástól függetlenül. Úgy említik ezt, mint az elme és
megjelenésének elválaszthatatlanságát. Láthatjuk, hogy e tárgykörben sem
képviselnek a tibeti iskolák ellentétes álláspontot.
Továbbá mindkét oldal megegyezik abban, hogy semmi sem létezik önmagában, minden mástól függetlenül és csak önmagán alapulva; az ok és okozat elve mindig működik. A gelukpa iskola szerint a valójában és ténylegesen észlelhető létezés megjelenései olyanok, mint egy illúzió, abban az értelemben, hogy nem felelnek meg semmiféle valóságosnak; míg a másik három hagyomány azt hangsúlyozza, hogy a valójában és ténylegesen észlelhető létezés egyértelműen egy illúzió.
Az észlelés elmélet
A nem-gelukpa iskolák azt mondják, hogy amit mi nem-fogalmilag észlelünk,
az csak egy érzéklet – az egyik érzékszerv érzékszervi tapasztalata, például
színes formák a szemünkkel. Továbbá, egyszerre csak egyetlen pillanatot
észlelünk. Mégis a hétköznapi tárgyakat több különböző érzékszervünk
segítségével ismerhetjük meg: az almát látjuk, szagoljuk, ízleljük vagy
kezünkkel megérintjük, és ez az észlelés pillanatainak sorozata által történik.
Emiatt a szakjapa, a kagyüpa és a nyingmapa azt állítja, hogy csak hagyományos,
hétköznapi tárgyakat, mint például alma, ismerhetünk meg fogalmilag.
Természetesen, ez nem azt jelenti, hogy almák csak a fogalmi elménkben léteznek,
hanem azt, hogy csupán fogalmi mentális konstrukció által ismerhetjük meg.
A gelukpa kijelenti, hogy még a nem-fogalmi észlelés során sem csak a színes formák egyetlen pillanatát látjuk, hanem az észlelés minden pillanatában látjuk az olyan hétköznapi tárgyakat, mint például alma, amelyeket különféle érzékszervek által ismerhetünk meg, és ez a megszerzett ismeret gyakorlatilag egy életen át megmaradhat. A kapcsolat a fogalmi gondolat és hétköznapi tárgyak között nem csupán az, hogy a tárgyakat csak fogalmilag lehet megismerni, és nem is az, hogy ezek kizárólag a fogalmi gondolkodásunk alkotásai. Sokkal inkább az, hogy a hétköznapi tárgyakat a fogalmi gondolkodásunk segítségével mentális címkékkel látjuk el, és így tudjuk meglétüket megmagyarázni. Ezért mindkét oldal egyetért abban, hogy a fogalmi gondolkodás szerepének megértése a világ megismerésében elengedhetetlen ahhoz, hogy felülkerekedjünk a valósággal kapcsolatos zavarodottságunkon és tudatlanságunkon, és megszabadulhassunk mindettől.
Összegzés
Nagyon fontos, hogy ne határolódjunk el egyik hagyománytól sem a másik
javára, ahogyan ezt Őszentsége, a Dalai Láma is folyamatosan hangsúlyozza. Semmi
szükség nincs arra, hogy úgy osztályozzuk a hagyományokat/iskolákat, mint a
futball csapatokat, azt gondolván róluk, hogy egyik jobb, mint a másik. Az
elhatárolódás legjobb ellenszere a tanulmányozás. Minél többet tanulmányozzuk a
különböző hagyományokat, annál jobban látjuk, hogy hogyan illeszkednek egymásba,
még akkor is, ha gyakran különbözőképpen értelmeznek bizonyos dolgokat. Ilyen
módon mindegyik iskola tanításait tisztelni fogjuk.
Forrás: Alexander Berzin: Hogyan különböznek egymástól a tibeti buddhista hagyományok? (angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése