A nijama szó szerinti jelentése “pozitív kötelességek,
hagyományok, szokások”. Elsősorban a jógából ismerjük ezt a kifejezést, de a
buddhizmusban is létezik. Itt a nijama az az ötféle tényező, amely
meghatározza a dolgok történését a világegyetemben. (a jelenlegi körülményeket
az öt nijama egymással keveredve határozza meg, sosem jelentkezik egyik
tényező sem tisztán)
Feltehetőleg a történelmi Buddha tanításai között nem szerepelt a nijama fogalma, mert csak a buddhizmus későbbi szakaszában tűnt fel különböző kommentárokban. (i. u. 5-13. századig)
Az utu nijama az élettelen dolgok természeti törvénye. Ez a
törvény határozza meg az évszakok váltakozását, és azokat a jelenségeket,
amelyek az éghajlathoz és az időjáráshoz kötődnek. Megmagyarázza a forróság és
tűz, a talaj és gázok, víz és szél tulajdonságait. Ez az okozója a legtöbb
természeti katasztrófának, mint például az árvíznek, a földrengésnek.
Modern kifejezésre fordítva, az utu nijama törvényei gyakorlatilag nem más, mint a fizika, szervetlen kémia, geológia és a többi olyan tudomány törvényei, amelyek az élettelen jelenségekkel foglalkoznak. Az utu nijama megértéséhez tisztában kell lennünk azzal, hogy ez az irányító, szabályozó tényező nem a karma törvényének része, és nem is írja felül a karma. Így, buddhista nézőpontból nézve, az olyan természeti katasztrófákat, mint például a földrengéseket, nem a karma okozza.
Bídzsa nijama az élő anyag törvénye, valami olyasmi, amit modern
szóhasználattal a biológia vagy a szerves kémia törvényeinek nevezhetünk. A páli
bídzsa szó jelentése “mag”, így a bídzsa nijama a csírák és
magvak “működésére” ható tényező, és a bimbók, levelek, virágok, gyümölcsök, és
úgy általában a növények tulajdonságait határozza meg.
Vannak olyan modern buddhista tudósok, akik szerint a genetika minden élőlényre érvényes törvényeit szintén a bídzsa nijama irányítja.
3. Kamma nijama
A páli kamma vagy a szanszkrit karma az erkölcsi okság
törvénye. Minden szándékos gondolatunkkal, szavunkkal és tettünkkel energiát
hozunk létre, aminek eredménye, okozata lesz. Ezt a folyamatot nevezzük
kammának/karmának.
Ennek a tényezőnek az a leglényegesebb pontja, hogy a kamma nijama éppen úgy isteni
közreműködés nélkül működik, mint például a gravitáció. A buddhizmusban a karma nem kozmikus büntetőjogi igazságszolgáltatás vagy előre megírt Sors, és nem természetfölötti erő vagy Isten, amelyik megjutalmazza a jókat és megbünteti a rosszakat.
A karma természetes hajlamszerűség, amely arra irányul, hogy az
üdvös (kusala) cselekedetek hasznos hatásokat, míg a nem-üdvös vagy
ártó (akusala) cselekedetek ártalmas vagy fájdalmas hatásokat
alakítsanak ki.
4. Citta nijama
A citta jelentése “elme”, “szív” vagy “tudatosság állapota”. A
citta nijama a mentális tevékenységek törvénye, amely a tudatosságra, a
gondolatokra, az észlelésre hat, és aminek a megértésével a pszichológia,
pszichiátria foglalkozik.
Hajlamosak vagyunk úgy gondolni a tudatunkra, mint “önmagunkra” vagy mint egy életünkön át irányítgató vezetőre. Azonban a buddhizmus a mentális tevékenységekre olyan jelenségként tekint, amelyek éppen úgy okokból és feltételekből keletkeznek, mint bármely más jelenség.
Az öt halmazban (az öt kandha vagy szkandha) az elme egyfajta érzékszervnek minősül, és a gondolatok ennek az érzékszervnek a tárgyai. Éppen úgy, mint ahogyan az orr is érzékszerv és az illatok a tárgyai.
4. Dhamma nijama
A páli dhamma és a szanszkrit dharma számos dolgot
jelent. Gyakran Buddha tanításaira utal, de szokták használni a valóság
megnyilvánulására vagy a létezés természetére vonatkozóan is.
A dhamma nijama-t felfoghatjuk egyfajta jellegzetes szellemi törvényként. Például a szunnyatá/súnjata (üresség) elve vagy a létezés természete (állandótlanság, stressz, nem-én – aniccsa, dukkha, anatta) is a dhamma nijama része.
Forrás: Az öt nijama (angol nyelven)
Nijama (angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése