2014. július 12., szombat

Bhaisajyaguru (Gyógyító Buddha)

Bhaisajyaguru a Gyógyító Buddha vagy a Gyógyító Király. A mahájána buddhizmusban a testet-lelket egyaránt gyógyítani képes tudása miatt nagyon nagy tisztelet övezi. Különösen népszerű Tibetben, Kínában és Japánban.
A hatalmas mahájána panteonban három Buddha áll mindenek fölött: Sákjamuní, a történelmi Buddha; Amitábha buddha, a nyugati Tiszta Föld, Szukhávatí ura; és a Gyógyító Buddha. Ez utóbbi a hagyomány szerint buddhasága elérése óta Vaidúryanirbhása Tiszta Föld fölött uralkodik.
(a Tiszta Földekről ITT írtunk bejegyzést)

A Gyógyító Buddha eredete
Legelőször a Bhaisajyaguruvaidúryaprabhárája Szútrában vagy ismertebb nevén a Gyógyító Buddha Szútrában említik nevét. Ennek a szútrának szanszkrit nyelvű kéziratait Bamidzsánban, a mai Afganisztánban és Gilgitben, a mai Pakisztánban találták meg, mindkettő része volt az ókori Gandhára buddhista királyságnak. A kutatók szerint a Gilgitben talált kézirat az i.e. 7. század előtt keletkezett. A Gyógyító Buddha Szútra a legnépszerűbb mahájána szövegek közé tartozik Kelet-Ázsiában.

A szútra szerint a történelmi Buddha elmondja, hogy a jövendőbeli Gyógyító Buddha – amikor még csak a bódhiszattva ösvényt járta - 12 dolgot fogadott meg, arra az esetre, ha eléri a megvilágosodást. Ezek a következők voltak:
-- Megfogadta, hogy a teste vakító fénnyel fog fényleni és számtalan világot sugároz majd be.
-- Tisztán sugárzó testének fénye fel fogja ébreszteni azon lények elméjét, akik a sötétben tartózkodnak.
-- Minden érző lényt ellát majd anyagi szükségleteikkel.
-- Azokat, akik más úton járnak, majd elvezeti a mahájána ösvényre.
-- Segítségére lesz az élőlényeknek abban, hogy betarthassák az erkölcsi jellegű Fogadalmakat.
-- Mindenféle betegséget, testit – lelkit egyaránt meg fog gyógyítani, így minden lény mentes lesz a betegségektől és szenvedéstől.
-- A betegeknek, elesetteknek, a támasz vagy gondoskodás nélkül maradtaknak segíteni fog abban, hogy meggyógyuljanak és támaszhoz vagy gondoskodáshoz jussanak.
-- Segíteni fog a női mivoltukkal elégedetlen nőknek abban, hogy férfivá legyenek.
-- Minden lényt kiszabadít majd a démonok hálójából és az ‘eretnek’ szekták béklyójából.
-- Segíteni fog a bebörtönözötteknek vagy kivégzés előtt állóknak vagy azoknak, akik bármilyen formában elszenvedői a királyi rendeletek miatti szörnyűségeknek és  megalázásoknak – és akik az ilyen zsarnokságtól testben és lélekben bármilyen formában szenvednek -, hogy megszabaduljanak a szenvedéseiktől.
-- Segíteni fog az éhezőknek és szomjazóknak, hogy ehessenek és ihassanak.
-- Segíteni fog a nyomorgóknak, ruhátlanoknak, akik éjjel-nappal szenvednek a hidegtől, a melegtől és a rovarok csípéseitől, hogy ruhához jussanak és legyen kellemes, élhető a környezetük.

Bhaisajyaguru az ikonográfiában
A Gyógyító Buddha kapcsolatba hozható a lazúrkővel (lápisz lazuli). A lazúrkő mélykék színű féldrágakő, amelynek fő összetevője a lazurit, és kalcitot, dolomitot, illetve piritet tartalmaz. A pirit aranyszínű foltokat vagy pöttyöket, és ezáltal különleges fényhatást hoz létre a lazúrkőben. Afganisztánban már 5 ezer éve bányásszák, és az ókori Kelet-Ázsiában nagyon ritkának és értékesnek számított (gyakran hamisítják is külső színezéssel).
Az ókor több nagy birodalmában, országában misztikus erőt tulajdonítottak a lazúrkőnek. Kelet-Ázsiában úgy vélték, hogy gyógyító erővel is rendelkezik, csökkenti a gyulladást és a belső vérzést. A vadzsrájána buddhizmusban azt tartják, hogy a lazúrkő mélykék színének még akkor is tisztító és erősítő hatása van, ha valaki vizualizálja azt.
A buddhista ikonográfiában Bhaisajyaguru bőre legtöbbször lazúrkő színű. Amikor a teste aranyszínű, akkor körötte vannak lazúrkövek.
Szinte minden ábrázolásában egy lazúrkő alamizsna tálat vagy orvosságos üveget tart, általában a bal kezében, ami az ölében nyugszik, tenyérrel felfelé. A tibeti ábrázolásokon egy myrobalan vagy szanszkrit nevén harítakí nevű növény (latinul: Terminalia chebula) növény nőhet ki az edényből. A myrobalan vagy harítakí fa termésének az ajurvédikus gyógyászatban és Tibetben is különleges gyógyhatást tulajdonítanak.
A legtöbb ábrázolásban Bhaisajyaguru egy lótusz trónuson ül, a jobb tenyerét kifelé fordítva egy myrobalan vagy harítakí növényt fog.

A Gyógyító Buddhát nem szabad összetéveszteni a szintén legtöbbször kék színű testtel ábrázolt Aksobhja buddhával, aki a keleti Tiszta Föld – Abhiratí - fölött uralkodik. (az öt meditációs vagy dhjáni buddháról ITT írtunk) 
Kelet-ázsiai templomokban sok esetben a Gyógyító Buddhát harmadmagával jelenítik meg Sákjamuníval (aki mindig középen van) és Amitábhával (aki rendszerint Sákjamuní jobbján ül) együtt.

A Gyógyító Buddha mantra
Számos mantra és dharaní létezik a Gyógyító Buddha segítségül hívásához. (a buddhista mantrákról, úgy általában, és több buddhista mantráról részletesen ITT írtunk)
A Gyógyító Buddha mantráját sok esetben a beteg nevében kántálják.
Az egyik ilyen mantra:
namo bhagavate bhaisajyaguru vaidúryaprabharájáya
tathágatáya arhate
samjaksambuddháya tadyathá:
om bhaisajye bhaisajye bhaisajya-samudgate sváhá
Ezt így lehetne fordítani: Hódolat a Gyógyító Buddhának, a Gyógyítás Mesterének, a Lazúrkő kisugárzó királyának, annak, Aki így jött, az Érdemesnek, A teljesen és tökéletesen Felébredtnek, Om a gyógyulónak, a gyógyulónak, a gyógyítónak.

A rövidebb változata:
Tajata om bekandze bekandze mahá bekandze radza szamudgate szváhá

Forrás: A Gyógyító Buddha Szútra (buddhanet - angol nyelven)
           A Gyógyító Buddha (angol nyelven)
           

Nincsenek megjegyzések: