Bhaisajyaguru a Gyógyító Buddha vagy a Gyógyító Király. A mahájána
buddhizmusban a testet-lelket egyaránt gyógyítani képes tudása miatt nagyon nagy
tisztelet övezi. Különösen népszerű Tibetben, Kínában és Japánban.
A hatalmas mahájána panteonban három Buddha áll mindenek fölött: Sákjamuní,
a történelmi Buddha; Amitábha buddha, a nyugati Tiszta Föld, Szukhávatí ura; és
a Gyógyító Buddha. Ez utóbbi a hagyomány szerint buddhasága elérése óta
Vaidúryanirbhása Tiszta Föld fölött uralkodik.
(a Tiszta Földekről ITT írtunk bejegyzést)
(a Tiszta Földekről ITT írtunk bejegyzést)
A Gyógyító Buddha eredete
Legelőször a Bhaisajyaguruvaidúryaprabhárája Szútrában vagy
ismertebb nevén a Gyógyító Buddha Szútrában említik nevét. Ennek a szútrának
szanszkrit nyelvű kéziratait Bamidzsánban, a mai Afganisztánban és Gilgitben, a
mai Pakisztánban találták meg, mindkettő része volt az ókori Gandhára buddhista
királyságnak. A kutatók szerint a Gilgitben talált kézirat az i.e. 7. század
előtt keletkezett. A Gyógyító Buddha Szútra a legnépszerűbb mahájána szövegek
közé tartozik Kelet-Ázsiában.
A szútra szerint a történelmi Buddha elmondja, hogy a jövendőbeli Gyógyító
Buddha – amikor még csak a bódhiszattva ösvényt járta - 12 dolgot fogadott meg,
arra az esetre, ha eléri a megvilágosodást. Ezek a következők voltak:
-- Megfogadta, hogy a teste vakító fénnyel fog fényleni és számtalan
világot sugároz majd be.
-- Tisztán sugárzó testének fénye fel fogja ébreszteni azon lények elméjét,
akik a sötétben tartózkodnak.
-- Minden érző lényt ellát majd anyagi szükségleteikkel.
-- Azokat, akik más úton járnak, majd elvezeti a mahájána ösvényre.
-- Segítségére lesz az élőlényeknek abban, hogy betarthassák az erkölcsi
jellegű Fogadalmakat.
-- Mindenféle betegséget, testit – lelkit egyaránt meg fog gyógyítani, így
minden lény mentes lesz a betegségektől és szenvedéstől.
-- A betegeknek, elesetteknek, a támasz vagy gondoskodás nélkül maradtaknak
segíteni fog abban, hogy meggyógyuljanak és támaszhoz vagy gondoskodáshoz
jussanak.
-- Segíteni fog a női mivoltukkal elégedetlen nőknek abban, hogy férfivá
legyenek.
-- Minden lényt kiszabadít majd a démonok hálójából és az ‘eretnek’ szekták
béklyójából.
-- Segíteni fog a bebörtönözötteknek vagy kivégzés előtt állóknak vagy
azoknak, akik bármilyen formában elszenvedői a királyi rendeletek miatti
szörnyűségeknek és megalázásoknak – és akik az ilyen zsarnokságtól testben és
lélekben bármilyen formában szenvednek -, hogy megszabaduljanak a
szenvedéseiktől.
-- Segíteni fog az éhezőknek és szomjazóknak, hogy ehessenek és
ihassanak.
-- Segíteni fog a nyomorgóknak, ruhátlanoknak, akik éjjel-nappal szenvednek
a hidegtől, a melegtől és a rovarok csípéseitől, hogy ruhához jussanak és legyen
kellemes, élhető a környezetük.
Bhaisajyaguru az ikonográfiában
A Gyógyító Buddha kapcsolatba hozható a lazúrkővel (lápisz lazuli). A
lazúrkő mélykék színű féldrágakő, amelynek fő összetevője a lazurit, és
kalcitot, dolomitot, illetve piritet tartalmaz. A pirit aranyszínű foltokat vagy
pöttyöket, és ezáltal különleges fényhatást hoz létre a lazúrkőben.
Afganisztánban már 5 ezer éve bányásszák, és az ókori Kelet-Ázsiában nagyon
ritkának és értékesnek számított (gyakran hamisítják is külső
színezéssel).
Az ókor több nagy birodalmában, országában misztikus erőt tulajdonítottak a
lazúrkőnek. Kelet-Ázsiában úgy vélték, hogy gyógyító erővel is rendelkezik,
csökkenti a gyulladást és a belső vérzést. A vadzsrájána buddhizmusban azt
tartják, hogy a lazúrkő mélykék színének még akkor is tisztító és erősítő hatása
van, ha valaki vizualizálja azt.
A buddhista ikonográfiában Bhaisajyaguru bőre legtöbbször lazúrkő színű.
Amikor a teste aranyszínű, akkor körötte vannak lazúrkövek.
Szinte minden ábrázolásában egy lazúrkő alamizsna tálat vagy orvosságos
üveget tart, általában a bal kezében, ami az ölében nyugszik, tenyérrel felfelé.
A tibeti ábrázolásokon egy myrobalan vagy szanszkrit nevén harítakí
nevű növény (latinul: Terminalia chebula) növény nőhet ki az
edényből. A myrobalan vagy harítakí fa termésének az
ajurvédikus gyógyászatban és Tibetben is különleges gyógyhatást
tulajdonítanak.
A legtöbb ábrázolásban Bhaisajyaguru egy lótusz trónuson ül, a jobb
tenyerét kifelé fordítva egy myrobalan vagy harítakí növényt
fog.
A Gyógyító Buddhát nem szabad összetéveszteni a szintén legtöbbször kék
színű testtel ábrázolt Aksobhja buddhával, aki a keleti Tiszta Föld – Abhiratí -
fölött uralkodik. (az öt meditációs vagy dhjáni buddháról ITT írtunk)
Kelet-ázsiai templomokban sok esetben a Gyógyító Buddhát harmadmagával jelenítik meg Sákjamuníval (aki mindig középen van) és Amitábhával (aki rendszerint Sákjamuní jobbján ül) együtt.
A Gyógyító Buddha mantra
Számos mantra és dharaní létezik a Gyógyító Buddha segítségül hívásához. (a
buddhista mantrákról, úgy általában, és több buddhista mantráról részletesen ITT
írtunk)
A Gyógyító Buddha mantráját sok esetben a beteg nevében kántálják.
Az egyik ilyen mantra:
namo bhagavate bhaisajyaguru vaidúryaprabharájáya
tathágatáya arhate
samjaksambuddháya tadyathá:
om bhaisajye bhaisajye bhaisajya-samudgate sváhá
Ezt így lehetne fordítani: Hódolat a Gyógyító Buddhának, a Gyógyítás
Mesterének, a Lazúrkő kisugárzó királyának, annak, Aki így jött, az Érdemesnek,
A teljesen és tökéletesen Felébredtnek, Om a gyógyulónak, a gyógyulónak, a
gyógyítónak.
A rövidebb változata:
Tajata om bekandze bekandze mahá bekandze radza szamudgate
szváhá
Forrás: A Gyógyító Buddha Szútra (buddhanet - angol nyelven)
A Gyógyító Buddha (angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése