2012. augusztus 14., kedd

Kérdések Alexander Berzinhez (a tanítások és mágia)

Kérdés arról, hogyan viszonyuljunk mágikusnak tűnő tanításokhoz

Kérdés: Néha nagyon mágikusnak hangzik az, amit ígérnek akkor, ha megteszed ezt vagy azt. Ahogy ezt olvasni lehet valamelyik szövegben a menedékvételről: védettséget szerzel embertől, nem-emberi lénytől és mindenféle dolgoktól, amik csak előfordulnak. Vagy ha recitálod ezt a mantrát, negyvenezer világkorszak tisztul meg. Ez úgy hangzik, mint egy tündérmese. És, például a menedékről: mindig kérdés marad számomra, mit jelent reggel felkelés után menedéket venni? Hogy újra és újra megkapom, amit akarok az életben - hogy el szeretném érni a megvilágosodást -, vagy pedig valamiféle mágikus kard, amit teremtettem magamnak?

Alex: A kérdése két dolgot vet fel. Az egyik így hangzik: hogyan viszonyuljunk a mágikusnak tűnő tanításokhoz? Például amikor menedéket veszünk, akkor védettek leszünk emberekkel és nem-emberekkel szemben. És az ebben a Buddhában vett menedék negyvenezer világkorszakot tisztít meg a negatív erőtől, és abban a Buddhában harmincötezret és a harmincöt, ú.n. Bűnvallomás Buddhában* vett menedék ötszázötvenhatezret - ezeket a számokat csak most kitalálom ki -, és így tovább. És azon elmélkedsz, hogy vajon annak idején honnan vették ezeket a számokat? És hogy viszonyuljunk ezekhez? Mert olyan mágikusnak hangzik.

Mi is volt a másik része a kérdésének?

Résztvevő: A menedékről. Amikor reggel veszek....

Alex: Ó, igen. Amikor menedéket veszünk reggel, akkor valójában az életünket a Buddha, Dharma és Szangha irányába fordítjuk vagy pedig ez is megint csak valamiféle mágikus formula lenne, amit mondogatunk?

Nos, ahogy említettem, a mágikus formulák, varázsszövegek a tanítások félreértései. Úgy értem, a "mágikus" már szinte azt jelenti, hogy a dolgok ok nélkül történnek, és természetesen a buddhista logika ezt nem fogadja el - tehát hogy egy eredmény létrejöhet kiváltó ok nélkül. Tehát itt semmi mágikusról nincs szó. Ha újra megerősítjük az irányultságunkat minden reggel biztonságos irány és menedék felé, ez kialakít egy szilárdan feltett szándékot azzal kapcsolatban, hogy mit hozok ki abból a napomból. Ezt hangsúlyozzák olyan sok tanításban. És így ez egy bizonyos érték.

Résztvevő: Erről van hát szó?

Alex: Igen, erről van hát szó. És ez véd engem ettől vagy attól az ártalomtól - Hiszen, ha elérem a megszabadulást, a harmadik és negyedik Nemes Igazságot, akkor Szamszárán kívül kerülök, így nem élek át többé szenvedést. Tehát igen, így is érthetjük ezt.

Ezeket a számokat, be kell vallanom, elég nehezen tudom szó szerint elfogadni. És emiatt nem is igazán tulajdonítok ennek jelentőséget. Akkor most [abba a hibába esek, hogy] szemezgetek és válogatok az ilyen tanításokban? Nem tudom. Inkább úgy tekintek rájuk, hogy nagyon hatásos dolog a recitálás. Ahogy mondják némely mahájána szútrában, még az is, ha csak recitáljuk ennek a bódhiszattva nevét, több világkorszakra való üdvösségét építi fel, és így tovább... Még akkor is, ha olyan benyomást kelt [néhány szöveg], hogy elég csak recitálni, kétségbe vonom, hogy ezt igazán szó szerint lehetne venni. Azt gondolom, azzal is tisztában kell lennünk, hogy ez a bódhiszattva mit tett azért, hogy bódhiszattva legyen. És ugyanígy, a nevük is tényleges jelentéssel bír. Tehát úgy recitálni a nevüket szanszkrit vagy tibeti nyelven, hogy közben nem tudom, mit jelentenek, az nem vezet semmire. És, ahogy mondtam, én személyesen a számoknak nem tulajdonítok túl sok jelentőséget. Nem számít, hogy harmincötezer vagy negyvenötezer világkorszak. De azt sem mondanám, hogy ez hülyeség. Ezzel megaláznám a tanításokat, és ilyet természetesen nem előremutató dolog tenni. De nem látom, hogy az elengedhetetlen része volna a tanításoknak, hogy hány világkorszakot tisztítasz meg.

Tehát, azt kell alkalmaznunk, ami a mahajánában szerepel, azaz különválasztjuk a értelmezést igénylő/kifejtendő (néjártha) és a kifejtett/végső valóságra vonatkozó (nítártha) tanításokat. Az "értelmezést igénylő" azokat a tanításokat jelenti, amik a mélyebb megértéshez vezetnek bennünket, és a "kifejtettek" azok, ahová elvezetnek. Tehát a kifejtett/végső valóságra vonatkozó tanítások szólnak az ürességről és az üresség mélyebb megértéséről, és minden más, ami oda elvezet bennünket [pedig értelmezést igénylő/kifejtendő tanítás]. Tehát ha így mondjuk, hogy ez felépít harmincötezer világkorszaknyi pozitív erőt és ez negyvenöt ezret, azt gondolom, csak megerősít bennünket egy olyan pozitív erő felépítésében, ami a mélyebb megértéshez vezet.** Tehát én ilyen szinten értelmezem. És nem mágikus értelemben gondolom.

Ez egy nagyon jó kérdés, amit felvetett. Mert több láma is hangsúlyt fektet bizonyos szútrák olvasására, recitálására, amit ha megteszünk, az természeten egy előremutató dolog. Ilyen például az Arany Fény Szútra*. És ezekben találunk olyan bekezdéseket, amikhez nehéz viszonyulni.

Kézi imamalom
Résztvevő: Forgasd meg az imamalmot, és kigyógyít majd a rákodból.

Alex: Nos, azt mondani, "Forgass egy imamalmot és kigyógyít majd a rákodból", ezt én egy kicsit naivnak gondolom.

Résztvevő: Úgy hangzik, mint egy bűvésztrükk. Vajon van imamalmod, hogy.....

Alex: Nos, ez nem olyan nagyon bűvészkedés. Úgy értem, ismeri a viccet? Azt a viccet, amiben így fohászkodunk Istenhez vagy Buddhához: "Bárcsak megnyerném a lottó főnyereményt! Bárcsak megnyerném a lottó főnyereményt" És Isten vagy Buddha vagy akárki megjelenik és mondja, "Először is venned kell egy lottószelvényt!"

Tehát létre kell hoznunk a kiinduló okot. És ha létrehozzuk a kiinduló okot a pozitív erő vonatkozásában - nos, akkor az imamalom segíthet kialakítani egy pozitívabb, optimistább hozzáállást, ami segíthet megerősíteni az immunrendszerünket is, és így tovább. De csak önmagában, természetesen nem tud kigyógyítani a rákunkból. Ez naiv dolog volna.

Résztvevő: Pedig néha annak látszik.

Alex: Igen, ennek látszik, de félreértés, gondolom, ha mindent teljesen szó szerint veszünk. Bár vannak, akik így tesznek. De a tanításoknak mélyebb a jelentésük. "Ne támaszkodj a tanárra, hanem a szavaira. Ne építs csak a szavakra, hanem az értelmükre. Ne csak az értelmükre, hanem a pontosan meghatározott jelentésükre - ahová vezetnek ezek a szavak." Tehát ez a négy támaszunk van.

* A link angol nyelvű.
** Itt az előadó kb. azt mondja, hogy a 35 000 világkorszak megtisztításáról szóló tanítás nem a végső valóságról szóló tan, hanem egy kifejtendő, a köznapi igazság szintjén álló tanítás. (A szerk. megj.)

Forrás: Alexander Berzin: Általános félreértések a buddhizmusról (angol nyelven)

1 megjegyzés:

Szenge írta...

Nem értek egyet, igenis bármilyen súlyos betegségből egy szempillantás alatt meggyógyulhat bárki, aki ismeri a tibeti gyógyászat negyedik lépcsőjét ami színtiszta kvantumfizika. Ahol a lehetőségállapotok közül választ a beteg azáltal hogy testének elektronjait új pályára helyezi egy újfajta megfigyeléssel azután belenyugszik a rangdröl (önfelszabadulás, semmittevés) állapotba és ez hirtelen történik magától, ezt nevezik kvantumugrásnak. Vagy ahogy a tibeti gyógyászat mondja: "légüres térben suhintani a karddal" S ezen a szinten a Mahasziddhák tudatszintjén a tudat képes szempillantás alatt megfigyelés útján kiválasztani és újraazonosulni egy olyan állapottal ahol nem múlik el az a súlyos betegség, hanem SOHA MEG SEM TÖRTÉNT. Az elektronok új pályára kerülnek nyom nélkül eltűnik az előző állapot és megjelenik spontán a választott esemény.