Vannak, akik azt állítják, hogy Buddha túl “spirituális” volt ahhoz, hogy
érdekelje az, ha hibásan, pontatlanul idézik szavait vagy tanításait. A
buddhista tanbeszédekből azonban egyértelműen kitűnik, hogy nagyon is
foglalkozott ezzel a kérdéssel.
Például az Abhasita szuttában (AN 2.23) ezt mondja:
“Szerzetesek, ez a kettő rágalmazza meg a Tathágatát [Buddhát]. Melyik
kettő? Az, aki kifejti, hogy mit mondott vagy miről beszélt a Tathágata, pedig
nem mondta azt vagy nem beszélt arról a Tathágata. És az, aki kifejti, hogy mit
nem mondott vagy miről nem beszélt a Tathágata, pedig mondta azt vagy beszélt
arról a Tathágata. Ez a kettő, aki megrágalmazza a Tathágatát. “
Emellett még több tanbeszédben (pl. MN 22-ben vagy az MN 38-ban) ismétlődik ez a megrovó mondat némely tanítvány félreértése, helytelen állítása hallatán: “Balgatag ember, honnét veszed, hogy én ilyen tanítást hirdetek?”
Az MN 63 – Málunkjáputta című tanbeszédben pedig ez áll: “Ezért,
Málunkjáputta, ha valamiről nem beszéltem, vegyétek tudomásul, hogy nem
fejtettem ki; ha valamiről beszéltem, vegyétek tudomásul, hogy
kifejtettem.”
Buddha tanítóbeszédeiben azt szorgalmazza, hogy gyakorlásunk részeként azonosítsuk be és utasítsuk el a hamis Buddha-idézeteket.
A Maháparinibbána szuttában (DN 16) a következőket tanácsolja, ha
valaki a tanításával kapcsolatban állít valamit:
“Ne fogadjátok el vagy ne vessétek el annak a bhikkhunak az állítását.
Helyette, figyelmesen jegyezzétek meg azokat a szavakat és kifejezéseket, és
nézzétek meg, hogy benne vannak-e a tanítóbeszédekben vagy megtalálhatók-e a
fegyelmi szabályzatban. Ha nincsenek benne a tanítóbeszédekben vagy nem
találhatók a fegyelmi szabályzatban, akkor le kell vonni a következetést:
‘Természetesen ez nem a Buddha szavai. Nem helyesen jegyezte meg az a bhikkhu –
vagy az a közösség vagy azok az idősek vagy az az idős bhikkhu.’ És ilyen módon
el kell vetnetek.”
Buddha tisztában volt azzal, hogy a tanítása idővel felhígulhat, és akár még hamis Buddha-idézetek is keletkeznek. Az Áni szuttában (SN 20.7 - A fadarab) megjósolta, hogy a tanait végül úgy hallgatják majd, mint “költők verseit, amelyek szépen szólnak, ékes beszédűek, amelyek kívülállók munkái, tanítványok szavai” inkább, mintsem az ő saját tanításai. Ebben a szuttában ezt a felhígulási folyamatot egy olyan hatalmas dobhoz hasonlította, amelyik fokozatosan némul el, ahogyan az évek során mindig egy-egy faszegeccsel toldozgatják, egészen addig, amíg az eredeti fából készült dongás teste el nem tűnik, és csak egy halom fadarab, faszegecs marad. (az SN 20.7 szuttát Fenyvesi Róbert fordításában ITT lehet magyarul olvasni, a Buddha Ujja oldalon)
Ez talán eltúlzott aggodalomnak tűnik, de mit gondoljunk akkor, amikor a Facebook-on vagy különféle blogok-on terjedő “Buddha-idézetek” többsége hamis? Mivel szinte mindannyian jobbára - de néha majdnem teljes mértékben - a modern forrásokra támaszkodunk a Dharma megértésével kapcsolatban, elengedhetetlen, hogy ezek a források megbízhatóak és hitelesek legyenek. És ezután megfogadhatjuk Buddha (Tathágata) tanácsát (további idézet az SN 20.7 szuttából):
Forrás: Valódi Buddha-idézetek a hamis Buddha-idézetekről (angol nyelven)
4 megjegyzés:
Sajnos fogalmunk sem lehet mit mondott és mit nem. Csodálatos��
Igen, még a páli szuttákban is nagyon sok utólag betoldott rész található, emiatt tényleg nehéz egészen pontosan meghatározni, hogy mit mondott és mit nem.
Az viszont tény, hogy feltehetőleg nem beszélt "lélekről", ami "leláncol vagy felszabadít bennünket", nem beszélt "boldogságról", és minden bizonnyal nem adott tanácsot szerelemmel és házassággal vagy pénzzel kapcsolatban sem.
Igen, én nem gondoltam ennyire hétköznapinak a Buddha beszédének valószerűségi problémáját.
Daseb! Van egy rossz hírem: NEKED nincs fogalmad róla :)
Ildi! Egyáltalán nem nehéz meghatározni a tan teljességének tükrében.
"tény, hogy feltehetőleg" - ugye, te is érzed, hogy ennek a megfogalmazásnak semmi értelme? :)
És de, a Buddha beszélt boldogságról, helyes házaséletről és helyes pénzkezelésről. Nem volt annyira spirituális, hogy ne értette volna meg az egyszerű emberek hétköznapi problémáit.
Mielőtt nyilatkozunk egy témában, nem árt komolyabban is tájékozódni felőle, akkor kevesebb tévedés érhet bennünket! :)
Megjegyzés küldése