A Tan (dharma) kereke - szanszkrit nyelven dharmacsakra -
egyike a buddhizmus legrégebbi szimbólumainak. A kerék éppen úgy a buddhizmus
jelképe, mint ahogyan a kereszt a kereszténységnek vagy a Dávid-csillag a zsidó
vallásnak vagy a félhold az iszlámnak. Ezen kívül még a buddhizmus nyolc
szerencsejegyének (astamangala) egyike is. (a nyolc szerencsejegyről
vagy szerencseszimbólumról ITT írtunk bejegyzést)
A Tan (dharma) kereke nem más, mint egy hintó vagy harci szekér kereke, változó számú küllővel. Bármilyen színű lehet, bár arany színű változata a leggyakoribb. A közepén legtöbbször három forma örvénylik egymásba fonódva, de előfordulhat jin-jang szimbólum vagy egy másik kerék vagy egy üres kör is.
Mit szimbolizál a Tan (dharma) kereke?
A Tan kereke három alapvető részből áll – kerékagy, kerék széle/pereme és a
küllők. Az évszázadok alatt nagyon sok hagyomány és még több tanító
tulajdonított ezeknek a részeknek egymástól eltérő jelentéseket, egy könyvet is
megtöltene, ha mindet leírnánk. Itt most a Tan kerekének néhány legelfogadottabb
és legáltalánosabb értelmezését adjuk:
-- Maga a kör, a kerék formája a Tant, Buddha tanításának tökéletességét
képviseli.
-- A kerék széle/pereme azt az összpontosítást és éberséget képviseli,
amelyek egybefogják a meditáció gyakorlatát.
-- A kerékagy az erkölcsi szabályokat jelenti. Az a három örvény, ami
gyakran látható a kerékagyon, általában a Három Ékkövet (Három Menedék) –
Buddha, Dharma (Tan) és szangha (közösség) - szokta jelenteni,
de sok esetben képviselhetik az örömöt is.(a Három Ékkőről ITT írtunk hosszabb bejegyzést)
A küllők, számuktól függően különböző dolgot jelenthetnek:
-- Ha a keréknek négy küllője van, ami általában ritka, akkor a Négy Nemes
Igazságot vagy a négy dhjánát (a meditáció négy szintjét)
képviselhetik.
-- Ha a keréknek nyolc küllője van, akkor a Nemes Nyolcrétű Ösvényt
képviselik. A leggyakrabban ezt a nyolcküllős kereket szokták a buddhizmus
jelképének felhasználni.
-- Ha a keréknek tíz küllője van, akkor a küllők a tíz irányt –
gyakorlatilag az összes irányt képviselik.
-- Ha a keréknek 12 küllője van, akkor a tizenkét láncszemből álló Függő
Keletkezést képviselik.
-- Ha a keréknek 24 küllője van, akkor a tizenkét láncszemből álló Függő
Keletkezésen kívül a Függő Keletkezés tizenkét láncszemének fordított
sorrendjét, azaz a szamszárából való megszabadulást jelképezi. A 24
küllős Tan kerekét Asóka csakrának is szokták nevezni – erről bővebben
írunk alább.
-- Ha a keréknek 31 küllője van, akkor a küllők az ókori buddhista
kozmológia szerinti létezés 31 birodalmát jelentik.
A Tan kerekének gyakran vannak peremen túl nyúló küllői, amik első
ránézésre életlen tüskéknek látszanak. Ezek a tüskék a mindenen átható belátást
jelentik.
Az Asóka csakra
A sok küllővel ellátott kerék (dharmacsakra) az indiai művészetben
az uralkodói hatalom és a törvény ősi jelképe volt, és nagyon hamar a történelmi
Buddha tanításainak szimbóluma lett. Ennek az ábrázolásnak a legrégebbi, ma is
létező példányai a Nagy Asóka király által emeltetett oszlopokon található.
Asóka (i.e. 304-232) a mai India legnagyobb részét és a mai Afganisztán nyugati
határait is magába foglaló területeket egyesítő uralkodó volt. Bár a buddhizmust
államvallássá tette és támogatta elterjedését országának határain túl is, mégis
alattvalóival szemben vallási türelmet gyakorolt.
Asóka hatalmas, kőből készült oszlopokat emeltetett szerte a királyságában,
ezek jó része még mindig áll. Az oszlopokon rendeletek találhatóak, ezek
némelyike az alattvalók számára javaslatokat tartalmaznak a buddhista erkölcs és
erőszakmentesség gyakorlásáról. A kőoszlopok tetején faragott állatalakok
voltak, és gyakran díszítették a 24 küllős Tan kerekével is. Az egyik ilyen oszlop teteje, a homokkőből készült szárnáthi
oroszlános oszlopfő képe látható a mai India címerén.
1947-től a független India nemzeti lobogójának közepén, a fehér sávban
sötétkék, 24 küllős Asóka csakra látható.
Van amikor a dharmacsakra egyfajta kompozíció részeként jelenik
meg: egy lótuszvirág emelvényen áll egy-egy őzzel. Az őzek kb. feleakkorák, mint
a kerék mérete, rendszerint térdelnek és orrukat a kerék felé magasba emelik. Ez
a jelenet a történelmi Buddha legelső tanbeszédére utal, amit megvilágosodása
után adott öt koldusnak a mai Szárnáthban, az Őzek Ligetében (a mai Benáresz
mellett, Uttar Pradesh államban található, Indiában).
A buddhista legendák szerint a parkban lakó ruru őzcsorda is Buddha köré
gyűlt, hogy meghallgassa tanbeszédeit. Az őz és a dharmacsakra együtt
Buddhának arra a tanítására figyelmeztet, mely szerint minden élőlény
megszabadítása a cél, nem csak az embereké.
Ugyanennek a történetnek egyéb változataiban az őzek a bódhiszattvák
kisugárzásai. (arról, hogy kik a bódhiszattvák, több bejegyzést is írtunk, a legelső ITT olvasható)
A Tan (dharma) kerekének megforgatása
A “Tan kerekének megforgatása” kifejezés azt jelenti, hogy Buddha a Tanról
-dharmáról szóló tanítását átadja a világnak. A mahajána buddhizmusban
úgy tartják, hogy Buddha háromszor forgatta meg a Tan kerekét.
Legelső volt az Őzek Ligetében tartott tanbeszéd, amit Buddha
megvilágosodása után mondott. Ekkor tárta fel először Buddha a Négy Nemes
Igazságot.
A második megforgatás a tökéletes bölcsesség tanítása volt a
szúnjata (üresség) természetén keresztül.
A harmadik megforgatás a Buddha-természet tanának elmagyarázása volt.
(részletesebben a Tan kerekének háromszori megforgatásáról ITT írtam egy bejegyzést)
Forrás: A Dharma-kerék (angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése