2012. október 21., vasárnap

Dákiník

A Dákiníket néha istennőknek, néha démonoknak nevezik. Mindig félelmetes formában jelenítik meg őket és jobbára gyönyörűek. Az ikonográfiában hajlékonyan táncoló nőknek ábrázolják, akik általában meztelenek és haragosak, és gyakran koponyákkal díszítettek.

Mandáravá
A Dákiník feladata az, hogy egyesítsék azokat az erőket, amiket a tantra vizualizációs gyakorlata szabadít fel, és amelyek átalakítják a mérgező érzelmeket és gondolatokat tiszta éberséggé. Meztelenségük a szennyeződésmentes elmét szimbolizálja.

Az Öt Bölcsesség Dákiní közül kettőről úgy tartják, hogy Padmaszambhava két első feleségei/társai.
Az egyik Mandáravá, aki Padmaszambhava első felesége volt és a tibeti buddhizmusban női guru-istenségnek tekintik. Mandáravá a 8. században hercegnőként született Mandiban vagy Zahorban, Indiában. A Dharma gyakorlásának érdekében lemondott a királyi jogáról, és Padmaszambhava hatására teljesen tisztánlátó, szellemileg hozzáértő és nagyszerű tanítóvá vált.

A második felesége/társa Jese Cögyal (757- 817) hercegnő volt. A nyingmapa hagyomány a tisztánlátásban/megvilágosodásban Padmaszambhával egyenrangúnak tekinti. Azok a meditációs gyakorlatok, amik Jese Cögyalhoz kapcsolódnak, a tisztánlátását/megvilágosodottságát hangsúlyozzák és úgy általában formailag hasonlóak a tantrikus istenség gyakorlatához. A tibeti buddhizmus nyingmapa és karma kagyü iskolái női Buddhaként tekintenek rá.

Forrás: Dákiník (angolul)
             Mandáravá wikipédiás cikk (angolul)
             Jese Cögyal wikipédiás cikk (angolul)

Nincsenek megjegyzések: